برداشت محصول نیشکر در خوزستان شروع‌ شد

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 مهر 1398 | 09:14 ق.ظ
برداشت محصول نیشکر در خوزستان شروع‌ شد مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: بزرگترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور روز دوشنبه با شروع برداشت محصول نیشکر از سطح ۴۸ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت طرح‌های هفت‌گانه این شرکت در شمال و جنوب اهواز آغاز شد.

به گزارش کشاورزی پرس، عبدعلی ناصری پیش بینی کرد امسال  ۳.۵ تا چهار میلیون تن نیشکر از این مزارع برداشت شود که از این میزان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن شکر استحصال خواهد شد.
وی بیان کرد: برداشت نیشکر در صورت شرایط مناسب آب و هوایی  حداکثر تا فروردین سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.
برداشت نیشکر درسال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در طرح های هفت گانه شرکت توسعه و صنایع جانبی خوزستان به دلیل بارندگی متناوب و رطوبت بالای زمین با اختلال جدی رو به رو بود.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به بروز سیلاب در فروردین امسال که موجب آبگرفتگی ۴۰ هزار هکتار از زمین های این شرکت شد افزود: پس از بازسازی زمین های آسیب دیده در رکوردی جدید ، امسال در فصل کشت ۲۲هزار و ۶۰۰هکتار نیشکر کشت شد و بقیه زمین ها برای کشت گندم ، چغندر قند و کلزا در حال آماده سازی است.
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با هفت شرکت تابعه شامل دعبل خزاعی ، امیرکبیر ، حکیم فارابی ، سلمان فارسی ، دهخدا ، امام خمینی (ره) و میرزا کوچک خان، ۸۴ هزار هکتار زمین زیرپوشش دارد و  ۱۹ هزار نفر در آن شاغل هستند.
در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در مجموع حدود ۳۳۰ هزار تن شکر در این شرکت تولید شد در حالی که سال پیش از آن، این میزان حدود ۶۵۰ هزار تن بود.
دلیل کاهش تولید شکر در این شرکت ، خشکسالی و نیز بروز سیلاب در فروردین امسال بود.
بر اساس برآورد کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، سیلاب فروردین امسال حدود۵۰ هزار میلیارد ریال به بخش نیشکری طرح های هفت گانه خوزستان خسارت زد.

طرح های هفت گانه نیشکر با ظرفیت اسمی ۷۰۰هزار شکر در سال ، در دهه ۷۰ شروع شد و  از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری وارد چرخه تولید شدند.
طرح های هفت گانه نیشکر خوزستان و واحدهای نیشکر هفت تپه و کارون در شمال خوزستان به تنهایی حدود ۴۰ درصد نیاز کشور به شکر را تولید می کنند.
نیاز سالانه کشور به شکر حدود ۲.۲ میلیون تن است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار