صادرات شلتوک خوزستان آزاد شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 13 آبان 1398 | 09:35 ق.ظ
صادرات شلتوک خوزستان آزاد شد با پیگیری‌های صورت گرفته در نهایت وزارت جهاد کشاورزی با صادرات محصول شلتوک کشاورزان استان خوزستان موافقت کرد.

 امسال به واسطه آب مناسبی که به کشاورزان استان خوزستان رسید، اغلب آنها موفق به کشت شلتوک شدند و محصول مناسبی برداشت یا در آستانه برداشت قرار دارند.

مشکلی که در این میان ایجاد شده، ورود دلالان و کاهش قیمت شلتوک بود که این امر بعد از پیگیری‌هایی که از سوی استاندار خوزستان و مسئولان مربوطه صورت گرفت در نهایت منجر به موافقت وزارت جهاد کشاورزی با صادرات محصول شلتوک کشاورزان خوزستان شده است.

سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات گمرک‌ با صدور نامه‌ای اعلام کرده که دفتر توسعه صادرات معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بلامانع بودن صادرات شلتوک برنج تولیدی از استان خوزستان اعلام نظر داشته است.

 بر اساس این نامه به آگاهی می‌رساند؛ صادرات شلتوک برنج تولیدی استان خوزستان با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه از مبادی خروجی و گمرک ایران استان بلامانع است.

بنا بر اعلام مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در صورت تقاضای سایر استان‌ها برای صادرات شلتوک، موضوع منوط به بررسی در مراجع ذیربط و اعلام این دفتر خواهد بود.

در همین زمینه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: صادرات شلتوک تولیدی استان با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه از مبادی خروجی و گمرکی بلا مانع است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: این اقدام در جهت حمایت از برنجکاران استان و به دنبال  استقبال کشورهای دیگر برای خرید شلتوک باکیفیت خوزستان صورت گرفته است.

البته برای صادرات شلتوک مشکلاتی نیز برای کشاورزان ایجاد شده است که باید برای روزهای آینده ابهامات آن برطرف شود. اول اینکه شلتوک به گونه‌ای است که در صورت معطل شدن در مرزها به سرعت خراب می‌شود و با توجه به مشکلات این روزهای عراق، احتمال معطلی محصول در مرز بسیار محتمل است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار است اغلب این محصول به کشور عراق صادر شود، آیا طرف عراقی هم مهیای واردات شلتوک هست و این توافق با آنها صورت گرفته است به خصوص اینکه گفته می‌شود عراقی‌ها علاقه چندانی به واردات شلتوک نداشته و ترجیح می‌دهند برنج خشک وارد کنند.

دوم اینکه در این میان هنوز قیمتی برای صادرات محصول اعلام نشده است و ممکن است این امر باعث ورود دلالان شده و محصول و دسترنج کشاورزان را با قیمت بسیار پائین خریداری کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار