۲ دلیل افزایش قیمت تخم‌‌مرغ/ دبیر کانون مرغ تخم‌گذار: تخم‌مرغ گران نیست

تاریخ انتشار: دوشنبه 13 آبان 1398 | 09:01 ق.ظ
۲ دلیل افزایش قیمت تخم‌‌مرغ/ دبیر کانون مرغ تخم‌گذار: تخم‌مرغ گران نیست دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار با بیان اینکه دلایل افزایش قیمت تخم مرغ جو روانی ایجاد شده به خاطر صادرات به افغانستان و تغییر فصل است گفت: این افزایش قیمت مقطعی است و پیش بینی می شود که صادرات به این کشور ادامه‌دار نباشد.

سید فرزاد طلاکش  دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: کارگروه  تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مصرف کننده را ۸۹۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم از این محصول درب مرغداری  را ۷۵۰۰ تومان اعلام کرده است.

وی افزود: بر این اساس قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده ۵۹۳ تومان تعیین و قیمت هر شانه حدود ۱۸ هزار تومان است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران ادامه داد: در حال حاضر قیمت تخم مرغ  در بازار نیز در همین حدود و در مواردی حتی ارزان‌تر به فروش می‌رسد؛ نرخ هر شانه از این محصول در میادین میوه و تره بار تهران ۱۵۹۰۰ تومان است.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم مرغ  تصریح کرد: دلیل افزایش تخم مرغ به خاطر تغییر فصل و افزایش مصرف این محصول و صادرات به افغانستان است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران ادامه داد:  افغانستان پیشتر از پاکستان تخم مرغ وارد می کرد اما به دلیل ناتوانی این کشور در تامین نیاز بازار کشور همسایه، افغانستانی ها برای خرید به سمت بازار ایران آمده اند.

دلیل افزایش قیمت تخم مرغ بار روانی است

وی با بیان اینکه میزان صادرات تخم مرغ هنوز به اندازه میزان تولید مازاد در کشور نیست اظهار داشت: بار روانی ایجاد شده ناشی از صادرات منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی شده است اما این  افزایش قیمت زیاد نیست به طوری که نرخ تخم مرغ هنوز به قیمتهای تنظیم بازار نیز نرسیده است.

طلاکش درباره میزان صادرات تخم مرغ به افغانستان گفت: میزان زیادی به این کشور صادر نشده و زمان زیادی از صادرات تخم مرغ به افغانستان نمی گذرد.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود که صادرات تخم مرغ به افغانستان خیلی ادامه دار نباشد زیرا وقتی قیمت تخم مرغ در کشورمان بالا می رود آنها نیز به سراغ بازارهای دیگری می روند و این افزایش قیمت مقطعی است.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه نرخ جدید تخم مرغ از چه زمانی توسط  کارگروه تنظیم بازار برای اجرا ابلاغ شده است گفت: نرخ این محصول درشهریور ماه ابلاغ شده اما به تازگی در بازار مصرف کمی بالا رفته است.

وی اظهار داشت: قیمت تخم مرغ در بازار گران نیست و  تازه کمی منطقی شده است.

طلاکش گفت: هزینه تولید تخم مرغ با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی برای تولید کننده ۸۱۰۰ تومان است اما قیمت فروش درب مرغداری ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است.

بنابراین گزارش قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی ( یک کیلو و ۷۰۰ گرمی) در ماه‌های گذشته و در فصل گرما به ۱۱ هزار تومان نیز  کاهش‌یافته بود اما این محصول در روزهای اخیر به قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۹ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

میادین میوه تره‌بار که مکلف به عرضه تخم‌مرغ به قیمت مصوب هر شانه  ۱۵۹۰۰ تومان هستند از عرضه این محصول خودداری  می‌کنند یا حجم کمی از این محصول را عرضه می‌کنند به طوری که گزارش های میدانی حاکی از  عدم وجود این محصول در میادین است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار