برگزاری نخستین جشنواره «چای ترش» در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 18 آبان 1398 | 09:17 ق.ظ
برگزاری نخستین جشنواره «چای ترش» در خوزستان نخستین جشنواره برداشت «چای ترش» در روستای «علوه» شهرستان کارون برگزار شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کارون جمعه در گفت وگو با ایرنا درباره جشنواره برداشت چای ترش گفت: این جشنواره در ادامه معرفی گردشگری آبی و خاکی در مسیر شرق شهرستان کارون تعریف شده است.

حسن ناصر افزود: سطح زیرکشت چای ترش با همکاری همه اهالی روستا از نیم هکتار در سال گذشته به ۱۵ هکتار در سال جاری رسیده است که پارسال آیین برداشت و امسال جشنواره برداشت را برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: تاکنون در این شهرستان جشنواره برداشت خرما در روستای «ابودبس»، جشنواره برداشت انگور در روستای «غزاویه» و جشنواره چای ترش در روستای «علوه» برگزار شده و ظرفیت‌های گردشگری سه روستای دیگر نیز شناسایی شده که به زودی معرفی می‌شوند.

ناصر اظهار داشت: سه فرآورده این محصول شامل چای ترش، شربت و مربا در نخستین جشنواره به بازدیدکنندگان معرفی و عرضه شدند همچنین برنامه‌ریزی شده که فرآورده‌های چای ترش تا هشت محصول از جمله عرقیجات و لواشک افزایش یابد.

وی با اشاره به مشارکت ۶ روستا و شهر کوت عبدالله در برگزاری این جشنواره، ادامه داد: روستاهای علوه، موران، سویسه، غزاویه بزرگ، کوت سید صالح، مظفریه و شهر کوت عبدالله محصولات خود را در این جشنواره عرضه کردند.

به گفته وی بیش از ۴۰ نوع محصول متفاوت اعم از صنایع دستی (حصیربافی، توربافی و منقل های گلی)، انواع فرآورده‌های خرما، کلوچه و انواع نقاشی در این جشنواره ارائه و مورد استقبال بازدیدکنندگان مواجه شدند.

ناصر ظرفیت های محلی روستاهای شهرستان کارون را یادآور شد و گفت: سه نوع کلوچه محلی روستاهای مظفریه، بهر و علوه و بیش از ۳۰ نوع غذای محلی در ماه هتی اخیر ساماندهی و عرضه شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارون، هدف از شناسایی و توسعه گردشگری در روستای علوه را معرفی یک روستا به عنوان الگو در استان عنوان کرد و گفت: می‌خواهیم نشان دهیم که حتی یک روستای بدون زیرساخت نیز می‌تواند برای گردشگری مقصد مناسبی باشد و اهالی روستا نیز از فروش محصولات خود به سوددهی برسند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر روستای علوه به مرکز عرضه محصولات ۴۶ روستای شهرستان تبدیل شده و سایر روستاها محصولات و صنایع دستی خود را برای فروش به این روستا می‌آورند.

ناصر در ادامه خواستار بهسازی روستای علوه بر اساس بافت و معماری مخصوص آن شد و گفت: این روستا فاقد دهیاری است اما با توجه به اینکه علوه روستای گردشگری است، از بنیاد مسکن می‌خواهیم برای بهسازی روستا به جای استفاده از آسفالت و مصالح معمول، به بافت معماری خشتی و گلی آن توجه کرده و بر اساس آن عمل کند.

وی از گردشگران نیز درخواست کرد بدون هماهنگی وارد روستا نشوند، زیرا به دلیل نبود زیرساخت های لازم در این روستا نمی‌توانند خدمات درستی دریافت کنند.

در این جشنواره علاوه بر فروش محصولات در غرفه‌های نمایشگاه، آتلیه برای عکاسی با لباس عربی محلی و پرواز روی آسمان (پارا تراک)، تیم آفرود نیز برای بازدیدکنندگان فراهم شده بود.

روستای علوه در شهرستان کارون (جنوب اهواز) قرار دارد و دارای ۳۵ خانوار است.

چای ترش (قرمز) نوعی گیاه دارویی و از گیاهان بومی روستای علوه به شمار می رود که کشت آن از پارسال در این روستا احیا شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار