۴۰۰ میلیارد تومان پول بیت المال در ماجرای ذرت های آلوده هدر رفت

تاریخ انتشار: دوشنبه 20 آبان 1398 | 12:48 ب.ظ
۴۰۰ میلیارد تومان پول بیت المال در ماجرای ذرت های آلوده هدر رفت آنچه در ماجرای ذرت های آلوده دیده نشد موضوع هدر رفت منابع عمومی بود به طوری که ۱۹۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، ارزش این محموله است که بر اساس برآورد انجام شده مجلس، برای امحای آن باید ۲۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه کرد.

به گزارش کشاورزی پرس، در موضوع ورود ۱۴۵ هزار تن ذرت های آلوده به کشور، فارغ از بحث سلامت جامعه و اینکه این محموله در بازار توزیع شده یا نشده به موضوع مهم دیگری توجهی نشده است.

در کنار موضوع سلامت جامعه آنچه را نیز که باید توجه داشت منابع مالی است که برای واردات این محصولات هزینه شده به طوری که  با در نظر گرفتن رقم ورود ۱۴۵ هزار تن ذرت آلوده به کشور  سرمایه عظیمی از منابع بیت المال به هدر رفته است.

نرخ هر کیلوگرم ذرت  ۱۳۵۰ تومان است(نرخ مصوب) که با یک ضرب ساده در ۱۴۵ هزار تن ذرت آلوده مشخص می شود  معادل ۱۹۵ میلیارد و ۷۵۰  میلیون تومان از  منابع مالی از دست رفته است؛ از طرفی باید توجه داشت برای امحای این محموله نیز باید هزینه کرد به طوری که بر اساس اعلام رئیس کمیسیون اصل ۹۰  مجلس شورای اسلامی  ۲۰۰ میلیارد تومان  هزینه امحای این محموله است تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.                                                                                                   امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی اما در این ارتباط مسائل دیگری نیز بیان کرده است به طوری که او میزان ذرت آلوده وارد شده به کشور را ۵۰۰ هزار تن می داند.

وی در این ارتباط  گفت: سرنوشت ۳۵۵ هزار تن از مجموع ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتی به کشور هنوز مشخص نبوده بلکه در هاله ای از ابهام است.

وی افزود: این میزان ذرت سال ۱۳۹۵ از کشور برزیل بوسیله ۱۳ شرکت دولتی از جمله شرکت های متعلق به زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به ارزش ۳۵ میلیون دلار وارد کشور شده است. تمامی این ذرت ها به قارچ آفلاتوکسین آلوده و بسیار خطرناک است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با بیان اینکه ذرت های آلوده برزیلی در انبارهای گمرک دپو شده است افزود: رئیس جمهور پس از بررسی و اعلام نظر تیم کارشناسی مجلس دستور امحای ذرت های آلوده را صادر کرده که البته امحای این حجم از ذرت مشکلات خاص خود را دارد.

خجسته اظهارداشت: برای امحای ذرت های آلوده برزیلی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۰۰ روز وقت و هفت هزار کامیون سنگین نیاز است.
وی با بیان اینکه ذرت های برزیلی از بدو ورود به کشور دارای آلودگی بوده است، گفت: جالب اینکه بدانید حجم ذرت های آلوده بر اساس آمار و ارقام اعلامی از سوی دستگاه ها ۱۴۵ هزار تن بوده اما بررسی ها و مستندات موجود نشان می دهد ۵۰۰ هزار تن ذرت از برزیل وارد شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار