افزایش قیمت موادغذایی در جهان تحت تاثیر ۳ عامل

تاریخ انتشار: جمعه 8 آذر 1398 | 15:36 ب.ظ
افزایش قیمت موادغذایی در جهان تحت تاثیر ۳ عامل اقتصاددان ها هشدار داده اند که تهدید افزایش قیمت مواد غذایی در جهان واقعی است و سه عامل اصلی باعث این افزایش قیمت است: شوک های مربوط به شرایط جوی، قیمت بالاتر نفت و تضعیف ارزش دلار

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان تحت تاثیر ۳ عامل

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان تحت تاثیر 3 عامل

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، قیمت غذا در بزرگترین بازارهای نوظهور دنیا به سرعت در حال افزایش است  که پس از ماه ها باعث افزایش احتمال تورم می شود.

دو اقتصاد بزرگ در حال توسعه دنیا با افزایش قیمت محصولات اصلی خود مواجه شده‌اند: گوشت خوک در چین و پیاز در هند. این دو محصول نقشی اساسی در رژیم غذایی مصرف کنندگان در این دو کشور دارند.مشکلات عرضه در ترکیه و نیجریه  هزینه ها را افزایش داده است. اطلاعات سازمان ملل نشان می دهد قیمت جهانی غذا در ماه اکتبر با بیشترین سرعت طی دو سال گذشته افزایش یافته است.

در حالی که این افزایش قیمت برای مصرف کنندگان فقیرتر دردآور است، هنوز به آن حدی نرسیده است که بانک های مرکزی سیاست‌های آسان سازی خود را متوقف کنند. هدف این بانکها تقویت رشد اقتصادی در بحبوحه کندشدن اقتصاد جهان است.  طبق ارزیابی بلومبرگ از شاخص های قیمت مصرف کننده، میانگین تورم در بازارهای نوظهور هنوز در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

اقتصاددان های شرکت نمورا هلدینگز، هشدار داده اند که تهدید افزایش قیمت مواد غذایی واقعی است و سه عامل اصلی باعث این افزایش قیمت است: شوک های مربوط به شرایط جوی، قیمت بالاتر نفت و تضعیف ارزش دلار. به گفته این اقتصاددان ها، بازارهای نوظهور با ریسک بیشتری مواجه هستند چون قیمت غذا بخش بزرگتری از درآمد مصرف کنندگان آنها را تشکیل می دهد.

این پدیده چگونه بر بازارهای نوظهور اصلی تاثیر می گذارد؟

چین

قیمت گوشت خوک در اکتبر پس از کشتار عظیم دام‌ها برای محافظت علیه تب خوکی دو برابر شد و تورم مصرف کننده را به ۳٫۸ درصد یعنی بالاترین حد از ژانویه ۲۰۱۲ رساند. اقتصاددان ها پیش‌بینی می‌کنند تورم در ژانویه سال آینده ۵ تا ۶ درصد افزایش یابد. این حد از تورم مانع تلاش های بانک مرکزی برای تسهیل سیاست پولی و تقویت اقتصاد در بحبوحه ادامه جنگ تجاری و تقاضای پایین داخلی است.

در این بین، تب خوکی از مرزهای چین عبور کرده است. ویتنام تقریباً ۶ میلیون خود را برای جلوگیری از گسترش این بیماری  کشته است. این کار هنوز تاثیری بر شاخص قیمت مصرف کننده ویتنام نگذاشته است ولی احتمالاً در ماه های آینده خود را نشان می دهد. قیمت خوک زنده در نوامبر تقریبا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

هند

افزایش قیمت پیاز در هند در سال‌های گذشته باعث ایجاد ناآرامی های اجتماعی شده بود. امسال هم ۲۶ درصد افزایش سالانه قیمت سبزیجات تورم ماه اکتبر را برای اولین بار طی ۱۵ ماه گذشته تا بالاتر از آستانه چهار درصد بانک مرکزی این کشور افزایش داد.

این برخلاف هدف بانک مرکزی هند برای تسهیل سیاست مالی جهت رشد اقتصادی بود. تولید ناخالص داخلی هند ۴٫۵ درصد در سه ماهه سوم سال میلادی جاری رشد داشت که کندترین سرعت از اوایل ۲۰۱۳ تا به امروز است.

ترکیه

تورم غذا در ترکیه در سه ماهه اول سال میلادی جاری حدود ۳۰ درصد گزارش شد و در اکثر روزهای سال بالاتر از ۱۵ درصد بود. دلیل این تورم بحران ارزی در اوت ۲۰۱۸ به همراه مسائل مربوط به زنجیره عرضه مواد غذایی و وابستگی بالا به آبیاری طبیعی بود. دولت محصولات را مستقیم از کشاورزان می خرد و در شهرها به فروش می رساند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گران فروشان را خائن و تروریست نامیده است. خشکسالی های اخیر در استان های تولید کننده غلات نگرانی در مورد محدودیت های عرضه در سال آینده را افزایش داده است. بانک مرکزی انتظار دارد تورم مواد غذایی تا پایان ۲۰۲۰ یازده درصد باشد.

آفریقا

یک خشکسالی منطقه‌ای باعث کاهش تولید مواد غذایی در برخی کشورهای جنوب آفریقا شده است. با توجه به افزایش قیمت محصولات مربوط به ذرت، رشد قیمت مواد غذایی باعث افزایش تورم در زیمباوه تا بالاترین حد سه ساله شده است. تورم ماهانه مواد غذایی در زیمباوه به ۵۰ درصد رسیده است. پس از دستور رئیس جمهور نیجریه به بسته شدن مرزها برای جلوگیری از قاچاق گسترده مواد غذایی، قیمت برنج وارداتی این کشور ۷٫۳ درصد از ماه اوت افزایش یافته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار