سطح زیر کشت گندم ۱۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: سه شنبه 17 دی 1398 | 11:50 ق.ظ
سطح زیر کشت گندم ۱۵ درصد کاهش یافت رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اعلام کرد که سطح زیر کشت گندم ۱۰ تا ۱۵ درصد و بذر مصرفی این محصول در سال جاری از ۴۵ هزار تن به ۲۸ هزار تن کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با ارسال نامهای به سازمان بازرسی کشور با اشاره به اینکه با توجه به تعیین نرخ ۲۲۰۰ تومانی گندم که تناسبی با تورم موجود در جامعه ندارد منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سطح زیر کشت گندم در کشور شده است.

در این نامه همچنین به کاهش شدید بذر مصرفی اصلاح شده گندم از ۴۵۰۰۰۰تن سال گذشته به ۲۸۰۰۰۰ تن در سال جاری شده است. بخشی از نامه بنیاد به سازمان بازرسی کل کشور در ذیل مطلب آمده است:

۱- گزارش‌های میدانی و دریافتی از سراسر کشور حاکی از آن است که سطح زیر کشت گندم به میزان۱۰ تا ۱۵درصد کاهش یافته است و قیمت ۲۲۰۰  ریالی اعلامی از سوی دولت صرفه اقتصادی برای کشاورزان نداشته و رغبت چندانی برای کاشت گندم وجود ندارد.

۲- کاهش شدید بذر مصرفی اصلاح شده از ۴۵۰۰۰۰تن سال گذشته به ۲۸۰۰۰۰ تن در سال سال جاری نشانگر کاهش سطح زیر کشت و استفاده کشاورزان از بذور خود مصرفی و فاقد کیفیت لازم برای حفظ راندمان تولید در واحد سطح است.

لذا برای جلوگیری از تکرار سناریوی واردات گندم و خروج کشور از وضعیت خودکفایی در گندم موضوع بازنگری در قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم به جد در دستور کار قرار گیرد تا در این وضعیت دشوار تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی حربه تهدیدامنیت غذایی از دست دشمن گرفته شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار