دولت قشرهایی که توان خرید شیر ندارند حمایت کند

تاریخ انتشار: سه شنبه 8 بهمن 1398 | 11:09 ق.ظ
دولت قشرهایی که توان خرید شیر ندارند حمایت کند سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید قشرهایی از جامعه که امکان مصرف شیر را ندارند توسط دولت مورد حمایت و کمک قرار گیرند که این امر در دیگر کشورها نیز رایج است.

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در اولین همایش لبنیات ایران، اظهار کرد: صنعت دامپروری و صنایع شیر ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و میزان تولید و مصرف این محصولات افزایش یافته است، هرچند که هنوز هم مورد قبول ما نیست و باید بیشتر شود.

وی افزود: در ۷ تا ۸ سال گذشته نیز صنایع لبنی ایران وارد تجارت صنعت لبنیات شده‌اند و محصولات خود را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که سالانه معادل حدود ۸۰۰ هزار تن شیر خام صادرات وجود دارد، گفت: صادرات ۸۰۰ هزار معادل شیر خام (انواع فراورده‌های لبنی)، ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در سال ارزآوری برای کشورمان داشته است که شروع خوبی به حساب می‌آید، اما راضی کننده نیست.

ارزش صادراتی فراورده‌های لبنی ایران پایین است

کشاورز برای توضیح بیشتر در این ارتباط خاطر نشان کرد: ارزاوری که از صادرات معادل هر کیلوگرم شیر خام نصیب کشورمان می‌شود کمتر از یک دلار است که این امر قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: باید بازارهای جدید و پولدارتر و با تقاضای محصول با کیفیت‌تر به دست آورد تا بتوان محصولات خود را با ارزآوری بیشتری صادر کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور، بیان کرد: این موضوع برکاتی برای کشورمان داشت که باعث شد محصولات کشاورزی ایران رقابتی باشد و صادرات آن برای تولید کنندگان به صرفه شوند.

دولت قشرهایی که توان خرید شیر ندارند حمایت کند

کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که جامعه از کمبود مصرف شیر رنج می‌برد، افزود: باید قشرهایی از جامعه که امکان مصرف شیر را ندارند توسط دولت مورد حمایت و کمک قرار گیرند که این امر در دیگر کشورها نیز رایج است.

وی گفت: استاندارد غذایی ایران از جمله شیر بسیار سخت‌گیرانه‌تر از اروپا است به طوری که گندمی که در ایران تولید می‌شود دارای استانداردهای ۷ برابر سخت‌گیرانه‌تر از اتحادیه اروپا است که این موضوع در شیر نیز وجود دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که نباید اجازه هجمه علیه صنایع غذایی کشور ایجاد شود، تصریح کرد: خود فعالان صنایع لبنی نباید اجازه دهند که تولیدات‌شان به این شکل زیر سوال برود.

کشاورز در پایان صحبت‌های خود گفت: فضای وزارت جهاد کشاورزی برای ورود بخش خصوصی باز است و اجازه تصمیم‌گیری بدون حضور ذینفعان داده نمی‌شود.

بنابر این گزارش مصرف توصیه شده سالانه شیر و لبنیات در دنیا ۱۶۰ کیلوگرم است که براساس گزارش سازمان بین المللی فائو سرمانه مصرف شیر ایران در سال ۲۰۱۷ ، ۷۶ کیلوگرم بوده است.

گزارش‌ها از بازار مصرف نشان می‌دهد که افزایش قیمت محصولات لبنی و کاهش خرید قدرت مردم سرانه مصرف این محصولات را مجدداً کاهش داده و لازم است که دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان مانند دیگر کشورها وارد عمل شود تا مصرف این ماده غذایی مفید و از سبد غذایی مردم حذف نشود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار