نگاه مدیریت جهادی به «کرونا»

تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 اسفند 1398 | 10:10 ق.ظ
نگاه مدیریت جهادی به «کرونا» یک مدیر جهادی خاطرنشان کرد: به‌ راحتی می‌توان یک کارگروه زیستی قدرتمند برای مقابله با کرونا تشکیل داد، به‌شرط اینکه کار دست نفراتی باشد که فکر توسعه‌ای داشته باشند.

محمدتقی امانپور از اعضای هیئت مؤسس جهادسازندگی و یکی از ارکان تشکیلات‌سازی و مدل‌سازی این نهاد بوده است. وی طی حیات ۲۲سالۀ جهاد، تنها معاون آموزش و تحقیقات وزارت جهادسازندگی و طراح و مؤسس بسیاری از پلت‌فرمهای مفهومی این نهاد (مانند ستاد پشتیبانی جنگ جهاد و…) بوده است. در طول فعالیت ۲۲ساله‌اش در جهادسازندگی، سطح بالای دانش او موجب شد از مراکز مختلفی از دنیا ــ من‌جمله دانشگاه هاروارد ــ تقاضای همکاری داشته باشد. با توجه به پیشتازی جهادسازندگی در مباحث درمانی خاص، نظر وی را در رابطه با ویروس کرونا جویا شدیم، نظرات وی در ادامه می‌آید.

امانپور با اشاره به اینکه طی دهه‌های گذشته بیماری‌های مختلفی به‌خاطر عدم‌نظارت یا عدم استفادۀ صحیح از خوردن و آشامیدن و تمتع از زندگی شیوع پیدا کرده گفت: به‌صورت معمول زندگی بشر به‌دلیل بهره‌برداری ناصحیح از نعمت‌های خداوندی دچار خطراتی هست اما این یک بخش از مشکل در شیوع اپیدمی‌ها و بیماری‌های مسری است. از سوی دیگر باید بدانیم که مدیریت مواد بیولوژیک یکی از ابزارهای روزآمد قدرت در جهان است.

وی افزود: کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل روی این موارد سرمایه‌گذاری جدی می‌کنند و تحقیقات ویژه انجام می‌دهند. طی یک قرن گذشته در آفریقا و نقاط ضعیف جهان مواردی مانند ایدز و غیره شیوع پیدا کرده که برخی اسناد هم از عمدی بودن این اپیدمی‌ها حکایت دارد.

عضو هیئت مؤسس جهادسازندگی ادامه داد: گرچه پیش از دستیابی به اسناد متقن نمی‌توان به‌ضرس‌قاطع بر این موضوع تأکید کرد اما رویکرد عقلانی می‌گوید این احتمال قابل بررسی است که این ویروس با اهداف خاص توسط افراد زورگو و فرمانروایان سلطه‌طلب بر جامعۀ چین و بعد جامعۀ جهانی تحمیل شده باشد.

وی با توجه به جمعیت بیش از یک‌ونیم‌میلیاردی چین، به قدرت اقتصادی نوظهور این کشور اشاره کرد و افزود: اکنون آمریکا از حیث اقتصادی رو به ضعف نهاده و در این میدان دشمن اصلی و واقعی آمریکایی‌ها چین است. چینی‌ها به‌مرور در فرهنگ و سیاست و اقتصاد جهان ورود و تغییرات تعیین‌کننده‌ای ایجاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها و بلوک غرب هم با پایگاه‌های نظامی یا تمهیدات اقتصادی و سایر ابزارها تلاش کرده‌اند که جلوی این قدرت نوظهور گرفته شود، اما تا حالا در این زمینه موفق نبوده‌اند.

امانپور با بیان اینکه کرونا بیش از اینکه تلفات بگیرد و خسارت انسانی ایجاد کند یک ابزار وحشت‌آفرینی است اضافه کرد: این ویروس یک‌باره اقتصاد چین را مهار کرده است، چرا که با شیوع کرونا یکباره کشور «فریز» و قرنطینه می‌شود، محیط‌های عمومی، گردشگاه‌ها، مراکز خرید، مراکز آموزشی و سایر بخش‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، قیمت‌ها افزایش می‌یابد، شاخص بورس و سطح سرمایه‌گذاری تنزّل پیدا می‌کند و به همین ترتیب کل نظم اقتصادی یک کشور مختل می‌شود.

وی در ادامه به ضرورت ساختارسازی در زمینۀ توانمندسازی کشور در حوزه‌های این‌چنین پرداخت.

معاون سابق آموزش و تحقیقات وزارت جهادسازندگی گفت: باید ساختارهای خودمان را مهندسی مجدد کنیم تا یک حکمرانی خوب به‌معنای واقعی و در همۀ زمینه‌ها ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: جهادسازندگی در زمان حیات به‌دنبال این موضوع بوده است؛ اما نخبگان سیاسی و جامعۀ ما متأسفانه این نهاد مهم را برنتافتند.

امانپور با اشاره به ارتقا و بهبود کیفی و کمّیِ خیره‌کنندۀ عملکرد «مؤسسۀ رازی» در دهۀ ۱۳۷۰، اضافه کرد: در زمینۀ همین ویروس می‌توانم به اقدامات برادرانمان در جهادسازندگی در دهۀ ۱۳۷۰ اشاره کنم. مؤسسۀ رازی در اواخر ۱۳۶۹ در اختیار جهاد قرار گرفت و تا سال ۱۳۷۹ یعنی زمان انحلال وزارت جهادسازندگی به‌صورت مستمر شاهد ارتقای در عملکرد بود.

وی افزود: از حیث کمّی این مؤسسه در ابتدا ۹۰۰میلیون دوز واکسن تولید می‌کرد که تنها طی ۱۰سال، به ۲٫۷میلیارد دوز یعنی سه برابر افزایش یافت. از این منظر دورۀ جهادسازندگی در این مؤسسه با هیچ دورۀ دیگری قابل قیاس نیست.

معاون سابق آموزش و تحقیقات جهادسازندگی در ادامه به ارتقای کیفی عملکرد این مرکز در آن دوره اشاره کرد و گفت: در همین ۱۰سال پنج نوع واکسن جدید ساختیم، همچنین برای صادرات واکسن به سراسر جهان شرکت ایجاد شده بود، جدا از این بخش ویروش‌شناسی مدرنی را راه‌اندازی کردیم، جالب‌تر از همه اینکه یک گروه از دانشمندان آمریکایی را هماهنگ کردیم که برای ما مرکز تولید حیوانات آزمایشگاهی ایجاد کنند که ابزار اصلی این فناوری است؛ پیش از آن موش و میمون می‌خریدیم، بنابراین می‌بینید که از حیث کیفی هم این مؤسسه تنها طی یک دهه رشد قابل توجهی کرده بود.

وی پرسید: با هدف مدیریت بهداشت جامعه اگر تشکیلات جهاد هنوز باقی بود، و ۲۲ سال دیگر هم این مؤسسه به‌دست باکفایت مدیران جهادی به رشدش ادامه می‌داد، آیا در زمینۀ تولید واکسن به یک قدرت مهم منطقه‌ای و جهانی بدل نشده بودیم؟ آیا توان بیولوژیک ما در مباحثی مانند کرونا با الآن قابل قیاس بود؟

معاون سابق وزارت جهادسازندگی گلایه‌مندانه به موضوع انحلال جهاد پرداخت و خاطرنشان کرد: این یک فاجعه است که جامعه و سیاسیون ما مدیریت جهادی را برنتافتند. با نگاه دیگر، در قرآن هم به تقوا اکیداً سفارش شده که البته ما از آن به «پرهیزگاری» تعبیر می‌کنیم. اصل تقوا، «حفاظت از داشته‌ها»ست، مثلاً این‌که می‌گویند نظافت از ایمان است، یعنی باید از سلامتی «حفاظت» کنیم، به این اعتبار، تقوای الهی هم ایجاب می‌کرد که ما این ظرفیت بی‌مانند را حفظ می کردیم. وقتی موضوعی مثل کرونا می‌آید جا دارد ما به این موارد فکر کنیم.

امانپور اضافه کرد: اکنون هم به‌راحتی می‌توان یک کارگروه زیستی قدرتمند برای مقابله با این مشکل تشکیل داد، به‌شرط اینکه کار دست نفراتی باشد که فکر توسعه‌ای داشته باشند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار