دکتر سیدکریم حسینی منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم: تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست

تاریخ انتشار: جمعه 15 فروردین 1399 | 01:00 ق.ظ
دکتر سیدکریم حسینی منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم: تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست دکتر سیدکریم حسینی منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم: تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست منتخب اول مردم در گفتگو با تاباخبر گفت: تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست زمانی که مباحث مهمی در کشورمان مانند جهش تولید و مشکلات ناشی از کرونا و ضعف تولید و اقتصاد بر مردم حادث شده […]

دکتر سیدکریم حسینی منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم: تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست

منتخب اول مردم در گفتگو با تاباخبر گفت: تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست زمانی که مباحث مهمی در کشورمان مانند جهش تولید و مشکلات ناشی از کرونا و ضعف تولید و اقتصاد بر مردم حادث شده است نمایندگان مجلس باید با چند دستور کار مهم جلسات علنی را برگزار کرده و نشان دهند که مجلس در کنار مردم است؛ نه اینکه به بهانه کرونا بگویند جلسات علنی تعطیل است.

ا این روزها در شرایطی که جهان با پاندمی بیماری کرونا در یک جنگ تمام عیار به سرمی برد؛ اسفندماه سال گذشته، اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تعطیلی مجلس به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. این در شرایطی بود که دو قوه دیگر تمام قد پای کار آمده بودند و در این میان حلقه سوم که نقش تقنینی و نظارتی داشت در این میان حلقه مفقوده ای شد تا مردم تصور کنند خون نمایندگان از بقیه شهروندان رنگین تر است. مجلس دهم به بهانه شیوع کرونا ئ با اتکاء به نامه هشدار دهنده وزیر بهداشت، در حالی به تعطیلی کشانده شده که جلسات علنی مجلس حتی در دوران موشک‌باران جنگ تحمیلی هم هیچ‌گاه تعطیل نشده بودند.

در این ایام و در حالی که تندترین انتقادات به تعطیلی بی موقع مجلس دهم مطرح می شد برخی از نمایندگان مجلس دهم نیز از قافله عقب نماندند و نقدهای خود را به این تصمیم بدموقع رسانه ای کردند. مصطفی کواکبیان در توییتی با اظهار نظری تند نوشت: «بارها گفته ام تعطیلی مجلس در اوضاع کرونایی به نفع کشور نیست؛ زیرا کارگران و کارمندان می‌گویند چرا ما باید کار کنیم اما جلسات علنی در اسفند ماه تعطیل باشد!؟ ‏دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا نباید مانع کار مجلس از طریق دیگر راه حل‌ها باشد. مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم و مدافعان سلامت است!؟»

با توجه به شرایط حساس فعلی کشور و لزوم فعالیت مجلس شورای اسلامی گفتگویی را با دکتر سیدکریم حسینی منتخب مردم شهرستان اهواز در مجلس یازدهم ترتیب دادیم که در ادامه آنرا می خوانید:

آقای دکتر! در شرایط فعلی کشور تعطیلی مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این تعطیلی حس برخورد دوگانه میان شهروندان، کارکنان دولت و تبعیض را به وجود نمی آورد؟

طبق اصل ۶۳ قانون اساسی کشور در هیچ زمانی نباید مملکت فاقد مجلس شورای اسلامی باشد و تعطیلی مجلس دهم اصلا به صلاح نیست و این مجلس در هر شرایطی بایستی به کار خودش ادامه می داد.

اتفاقا در چنین شرایطی که کشور با بحران مواجه شده است، برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی ضرورت داشت؛ اما چگونگی تشکیل آن محل بحث است. لذا تعطیلی مجلس برابر با اصل ۶۳ قانون اساسی و هم برابر عقل و منطق حاکم بر کشور قابل پذیرش نیست.

از سویی اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصریح کرده که در موارد ضروری مجلس اجازه دارد وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی تفویض کند که این اصل نیز در حال حاضر توسط مجلس دهم نادیده گرفته شده است. در حال حاضر دو قوه دیگر کشور در حال فعالیت هستند و مجلس نیز بایستی در کنار آنها باشد. نظارت مجلس در شرایط فعلی کشور بسیار امری ضروری است و تعطیلی در آن در این شرایط اصلا به صلاح کشور نیست.

آیا برای مقابله با بیماری کرونا در شرایط فعلی نیاز به وضع قوانین خاصی می باشد؟

در وضعیت فعلی کشور با قوانین موجود هم می توان به مقابله با بیماری کرونا پرداخت. قطعا محور اصلی فعالیت کشور در جهت بهداشت و درمان می باشد. قوی شدن در زمینه های قوانین بهداشتی و رعایت دستورالعمل های ستاد کرونای کشور اولویت ماست. همه دستگاه های و مردم عزیز بایستی از مصوبات پیروی کنند و ما هم در جایگاه خودمان بایستی به تقویت بخش درمان کمک کنیم.

آیا قوانین موجود برای شرایط اقتصادی و اجتماعی پس از پاندمی کرونا کارآمدی لازم را دارند و نیاز به وضع قوانین جدیدی برای حمایت از افراد خسارت دیده وجود ندارد؟

وضع قوانین در مجلس را در دوبخش ارزیابی می کنم ابتدا قوانین و مقررات و مصوباتی که در جهت وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور شاهد هستیم که بایستی در جهت درمان به خوبی و با قدرت به کار گرفته شوند و البته نظارت نیز در این زمینه وظیفه خود را انجام دهد.

دوم؛ مسایل اقتصادی هستند که در شرایط پساکرونا بایستی مورد توجه قرار بگیرند. مانند وضعیت معیشتی افراد آسیب دیده از اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا مانند طرح های فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی بازار. از اینرو بیکاران و بنگاه های اقتصادی متضرر بایستی با مصوباتی مورد توجه ویژه قرار بگیرند. البته تاکید می کنم که در حال حاضر هدف اصلی بایستی کنترل بیماری باشد.

به عنوان یک دستاندرکار جامعه درمانی آیا اقدامات پیشگیرانه و درمانی در استان خوزستان متناسب با نیازهای مردم بوده است؟

حداکثر تلاش مجموعه علوم پزشکی استان در حال انجام است. خصوصا کادر بهداشتی و درمانی ما در صف اول مبارزه با بیماری شبانه روزی در تکاپو هستند. باید اشاره کنم که در زمینه مشکلات و نواقص موجود در استان تذکرات لازم را به مجموعه بهداشتی و درمانی داده ایم ولی این تذکرات بایستی در جهت تقویت اقدامات درمانی باشد. ممکن است برخی از اظهار نظرها به نفع امنیت روانی جامعه نباشد.

باید منسجم و همراه با مردم به دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی حاصل از بحران کنونی پرداخت و به مردم اطمینان داد که از تمام ظرفیت‌های موجود برای تبدیل چالش‌ها و تهدیدات به فرصت استفاده می کنیم. البته این حرکت جهادی فقط با تشکیل فعالانه جلسات مجلس و اولویت بخشی به متناسب سازی قانون بودجه ۹۹ و برنامه ششم توسعه در کشور امکان پذیر است.

زمانی که مباحث مهمی در کشورمان مانند جهش تولید و مشکلات ناشی از کرونا و ضعف تولید و اقتصاد بر مردم حادث شده است نمایندگان مجلس باید با چند دستور کار مهم جلسات علنی را برگزار کرده و نشان دهند که مجلس در کنار مردم است و بنا دارند گره‌ای از مشکلات ملت و اقتصاد و کشور را حل کنند نه اینکه به بهانه کرونا بگویند جلسات علنی تعطیل است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار