آیا کاهش صادرات غلات روسیه امنیت غذایی جهان را تهدید می کند؟

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399 | 12:15 ب.ظ
آیا کاهش صادرات غلات روسیه امنیت غذایی جهان را تهدید می کند؟ دولت روسیه در اوایل همین ماه کاهش صادرات هفت میلیون تن غلات را تصویب کرد. این محدودیت ها برای حفاظت از بازار داخلی مواد غذایی ایجاد و باعث نگرانی درمورد کمبود این محصولات شده است.

به گزارش راشاتودی، با افزایش نگرانی در مورد امنیت غذایی به خاطر بحران ویروس کرونا، برخی توقف صادرات غلات روسیه را یک تهدید جدید و هشدار دهنده می دانند.

دولت روسیه در اوایل همین ماه کاهش صادرات هفت میلیون تن غلات را تصویب کرد. این محدودیت ها که برای حفاظت از بازار داخلی مواد غذایی ایجاد شده مربوط به غلات ضروری مثل گندم، چاودار، جو و ذرت می شود.

سهمیه های جدید صادرات غلات روسیه از اول آوریل تا سی‌ام ژوئن اجرایی می شود و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه از این محدودیت ها معاف هستند. به گفته وزارت کشاورزی روسیه این سهمیه ها به سرعت تا روز یکشنبه پر شدند.

پر شدن سهمیه ها به منظور توقف فوری صادرات یا تعلیق واردات غلات نیست چون تاجران معمولاً اظهارنامه های گمرکی را زودتر پر می کنند. در واقع، ارسال محموله‌های غلات هنوز ادامه دارد و احتمالاً تا پایان ماه مه هم متوقف نمی شود.

تحلیل‌گران تخمین می زنند صادرات غلات در آوریل حدود ۴ میلیون تن باشد که شامل بیش از ۳ میلیون تن گندم می شود وسایر محموله ها هم ماه آینده به خریدارانشان می رسند. بنابراین صادرات تا قبل از ماه ژوئن متوقف نمی شود.

اولگ سوخانوف، رئیس بخش غلات مؤسسه مطالعات بازار کشاورزی روسیه می گوید:« دنیا با نبود غلات روسیه مواجه نمی شود».

از آن‌جایی که روسیه بزرگترین صادر کننده گندم در جهان است، محدودیت‌های اعمال شده در بحبوحه شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی به وجود آورده است. تحلیلگران تاکید دارند تا پایان ماه مه هیچ جایی برای نگرانی نیست و پس از آن هم انتظار نمی رود بازار با کمبود جدی غلات روبرو شود.

در حالی که اروپا مقصد اصلی محموله‌های غلات روسیه نیست، ولی وارد‌کنندگانی مثل ایران، مصر و ترکیه باید به دنبال منابع دیگری باشند. این محدودیت ها باعث کمبود غلات نمی شود ولی وجهه تجاری روسیه را خراب می‌کند و آن را تبدیل به یک عرضه کننده غیر قابل اطمینان می سازد.

قیمت غلات در اوایل همین ماه به خاطر نگرانی از محدود شدن صادرات روسیه، افزایش قابل توجهی داشت. به نظر نمی رسد محدود شدن صادرات غلات روسیه بیش از این قیمت آن را بالا ببرد چون در حال حاضر تغییرات جوی تاثیر بیشتری بر بازار می‌گذارد. بسیاری از کشورها از جمله روسیه در سال جاری با خشکسالی مواجه بوده اند که بر قیمت غلات تاثیر می گذارد.

علاوه بر خشکسالی، همه‌گیری ویروس کرونا هم تاثیر قابل توجهی بر کشاورزی گذاشته و تعطیلی های ناشی از آن زنجیره جهانی عرضه را به شدت مختل کرده است. این اختلالات باعث شده نگرانی از امنیت غذایی افزایش یافته و روسیه محدودیت‌های صادرات را اعمال کند.

تمام کشورها ذخایر استراتژیک غلات دارند که باید برای گذراندن این دوره کافی باشد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار