دو عامل کلیدی در شاخص بذر گواهی شده گندم در ایران

تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 | 09:18 ق.ظ
دو عامل کلیدی در شاخص بذر گواهی شده گندم در ایران کشاورزی پرس قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: علت بالا در نظر گرفتن شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران، به دو عامل دمای بالا در مناطق تولید عمده گندم و آلودگی اراضی به آفات بازمی‌گردد. عباس کشاورز در نشست بررسی روند اقدامات مبارزه با بیماری‌های گندم اظهار داشت: شاخص درصد بذر گواهی‌شده در کشورها متفاوت […]

کشاورزی پرس

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: علت بالا در نظر گرفتن شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران، به دو عامل دمای بالا در مناطق تولید عمده گندم و آلودگی اراضی به آفات بازمی‌گردد.

عباس کشاورز در نشست بررسی روند اقدامات مبارزه با بیماری‌های گندم اظهار داشت: شاخص درصد بذر گواهی‌شده در کشورها متفاوت است؛ به‌طوری‌ که در آمریکا این شاخص زیر ۲۰ درصد، در اروپا زیر ۳۵ درصد، در استرالیا نزدیک ۳۰ درصد و در هند به ۴۰ درصد می‌رسد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه علت بالا در نظر گرفتن شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران، به دو عامل بازمی‌گردد، افزود: علت نخست به آن برمی‌گردد که در مناطق گرم مانند ایلام، خوزستان، هرمزگان و مناطقی که خیلی تابستان‌های گرمی دارند، معمولاً قدرت نگهداری بذر خودمصرفی کشاورزان،  بسیار کم است و به‌ تعبیری امکان نگهداری آن، مقدور نیست.

وی در ادامه به علت دوم اشاره و تصریح کرد: دوم به آلودگی برخی مناطق به آفات بازمی‌گردد؛ بنابراین تلاش می‌کردیم بذر سالم‌تر، ایمن‌تر و پاک‌تر در اختیار کشاورز قرار دهیم، اما تصور نکنید که متوسط شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران پایین است.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی و آب و خاک تأکید کرد: بر همین اساس الزامی است که در مبارزه با بیماری‌های گندم با دقت بیشتری عمل کنیم تا بتوانیم آسیب‌های احتمالی بذرگواهی‌شده گندم را کاهش دهیم.منبع ؛خبرگزاری مهر


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار