مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:

مجوزهای صادر شده کشت برنج در خوزستان یک سال اعتبار دارد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 خرداد 1399 | 12:45 ب.ظ
مجوزهای صادر شده کشت برنج در خوزستان یک سال اعتبار دارد مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: ممنوعیت، محدودیت‌ها و یا مجوزهای صادر شده کشت برنج در استان برای یک سال اعتبار داشته و سالانه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: با پیش گرفتن میزان خروجی‌های آب از سدهای استان در مقایسه با ورودی‌ها به مخازن، روند آبگیری سدها متوقف و دوره مصرف کشت‌های تابستانه خوزستان آغاز شد.

وی افزود: در دو روز اخیر با تثبیت منفی شدن موازنه روزانه ورودی و خروجی‌های آب به سدها می‌توان گفت دوره آبگیری به اتمام رسیده و مصارف پیشی گرفته‌اند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در دو روز گذشته ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه اختلاف بین ورودی‌ها و خروجی‌ها وجود داشته است، گفت: این اختلاف به مرور بیشتر شده و عملاً دیگر نه تنها حجمی در سدها ذخیره نمی‌شود که تدریجاً حجم مفید و قابل استفاده آنها کم می‌شود و این امر به سبب افزایش برداشت‌ها و مصارف کشاورزی طبیعی است.

بهارلویی تصریح کرد: در انتهای دوره آبگیری سدها از حجم کل ۲۱ هزار و ۳۸۸ میلیون مترمکعبی آنها در نهایت ۱۹ هزار و ۴۸۵ میلیون مترمکعب آبگیری شد و یک هزار و ۹۰۳ میلیون مترمکعب از حجم سدها خالی ماند که بیشتر متعلق به سدهای زنجیره کارون و مارون است.

وی خبر داد: به رغم این کاهش در تابستان پیش رو بیش از ۴۳۰ هزار هکتار بر مبنای آمار جهاد کشاورزی استان کشت صورت می‌گیرد که ۳۰ درصد آن به کشت برنج تخصیص‌یافته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر خروجی سدهای استان در مجموع ۶۷۰ مترمکعب بر ثانیه است که منطبق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

بهارلویی بیان کرد: در رودخانه کارون دبی عبوری بین ۳۷۰ تا ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه نوسان می‌کند که این میزان در مقایسه با دبی عبوری ۱۰ ساله گذشته در ماه خرداد نه تنها کاهش نداشته بلکه ۳۵ درصد افزایشی بوده است.

وی عنوان کرد: دیده شدن رسوبات به خصوص در مقطع شهر به معنای خشک شدن و کاهش خروجی سد در این رودخانه نبوده است و باید در جای خود و مباحث مربوط به رسوب بررسی شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: از دیدگاه برنامه‌ریزی آب هم اکنون ۳۷۰ مترمکعب بر ثانیه دبی عبوری آب در شهر اهواز اندازه‌گیری شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها در طول تابستان این دبی عبور بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه نوسان خواهد داشت که مناسب ارزیابی می‌شود.

بهارلویی گفت: باید توجه داشت که در بحث «برنامه‌ریزی» میزان و تأمین مصارف گوناگون و کیفیت آب مد نظر بوده است و رهاسازی بر آن اساس صورت می‌گیرد در نتیجه نباید با دیدن رسوب و یا موارد دیگر به طور سریع نسبت به تخریب عملکرد و نقدهای اشتباه پرداخت.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون هکتار کشت و برداشت شده و ۱۴ درصد رشد رقم بخورد که این مهم با برنامه‌ریزی خوبی که در خصوص آب انجام شده است محقق می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در تابستان و ماه‌های گرم به سبب شیوع بیماری و الگوی مصرف، شاهد افزایش چشمگیر مصرف در حوزه انرژی و آب هستیم.

بهارلویی افزود: در این زمینه تاکنون با تلاش پرسنل سدها و بخش‌های نیروگاهی ۲۸ درصد افزایش تولید انرژی برقابی اتفاق افتاد و برای ماه‌های آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی و آمادگی ایجاد شد که حداکثر تولید و راندمان در بحث انرژی برقابی حاصل شود این مهم نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین مصارف برق و کاهش خاموشی‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: محدودیت‌ها و شرایط سختی حاکم بوده است اما این شرایط موجب نشده که فعالیت‌های خانواده بزرگ آب و برق خوزستان کاهش یابد و یا دچار نقصان شود؛ منصفانه آن است که با در نظر داشتن همه این شرایط عملکرد سنجیده و آنگاه در صورت وجود نقدی وارد شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به مصوبه کشت برنج در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این مهم بدون گزارش‌های فنی و پیگیری‌ها و همراهی این سازمان هیچ‌گاه عملی نمی‌شد اما نگاه مثبت، انعطاف‌پذیری و معیشت و رفاه آحاد مردم استان برای این سازمان مهم و ارزشمند بوده است و از هیچ کوششی در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد.

بهارلویی در پایان گفت: ممنوعیت، محدودیت‌ها و یا مجوزهای صادر شده کشت برنج در استان خوزستان فقط برای یک سال اعتبار داشته و سالانه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت در نتیجه نواحی که امسال به سبب کمبود منابع آبی از کشت برنج محروم شده‌اند نباید تصور شوند این امر دائمی است و ما امیدواریم هر سال با همراهی آحاد جامعه و مصرف‌کنندگان این فرصت مناسب برای همه مناطق تکرار و ممنوعیتی هیچ‌گاه وجود نداشته باشد.
مهر


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار