کشاورزان گوجه‌کار گتوند در انتظار حمایت

تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1399 | 17:50 ب.ظ
کشاورزان گوجه‌کار گتوند در انتظار حمایت نبود بازار خرید، وجود دلالان و افزایش هزینه‌های کشت، داشت و برداشت محصول گوجه فرنگی موجب بر زمین ماندن چندین تن گوجه فرنگی و وارد آمدن خسارت به کشاورزان شهرستان گتوند شده است.

هرساله در فصل برداشت محصول گوجه فرنگی در شهرستان گتوند به علت تضمینی نبودن خرید و دیگر عوامل، این محصول با افت قیمت مواجه می‌شود و با وجود زحمات شبانه روزی، محصول تولیدی کشاورزان بر روی زمین می‌ماند و یا با قیمت بسیار ناچیز به کارخانه‌های تولید رب به فروش می‌رسد.

کشاورزان شهرها و روستاهای شهرستان گتوند وجود دلال‌ها، بسته بودن مرزها و نبود بازار خرید را از علت‌های مهم ضرر کشاورزان گوجه کار در این فصل عنوان می‌کنند و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند.

افزایش هزینه‌های تولید و فروش محصول از جمله کرایه حمل و نقل، پلاستیک باغی، سم و بذر، سبد، آب بها و اجاره زمین نیز از دیگر عوامل به صرفه نبودن کشت محصول برای کشاورزان بوده که نیاز است ادارات و دستگاه‌های مربوطه در راستای حمایت از کشاورزان بر این هزینه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

 برخی از کشاورزان نیز در این فصل به علت به صرفه نبودن برداشت گوجه فرنگی، این محصول را بر روی زمین شخم می‌زنند و زمین را برای کشت بعد آماده می‌کنند تا شاید خسارت وارده جبران شود؛ برخی دیگر نیز محصول برداشت شده را به علت نداشتن بازار خرید در جایگاه دفن زباله تخلیه می‌کنند.

تعدادی از کشاورزان شهرستان گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از حمایت نکردن از کشاورزان خواستار پیگیری مسوولان جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل شدند.

برای تهیه گزارش میدانی به اتفاق چند کشاورز از چند مزرعه گوجه فرنگی در مناطق مختلف شهرستان گتوند بازدید کردیم؛ برخی از کشاورزان به علت بر زمین ماندن محصول تولید شده گوجه و ضررهای وارد شده توان گفت و گو نداشتند و برخی دیگر برای رفع این مشکل تکراری فریاد می‌زدند گناه ما کشاورزان چیست که هرسال باید با وجود زحمات فراوان این ضررها را متحمل شویم؟

با توجه به گرمای هوا و آفتاب سوزان شهرستان گتوند و استان خوزستان، نیاز است اقدامی برای جلوگیری از نابودی گوجه‌های باقیمانده از سوی دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد.

یکی از کشاورزان گوجه کار شهر جنت مکان گتوند به خبرنگار ایرنا گفت: محصول گوجه قیمت مناسبی ندارد و کشاورزان مانند سال‌های گذشته نا امید شده‌اند.

علیرضا جعفری‌جو افزود: شغل اغلب مردم منطقه کشاورزی است لذا باتوجه به شرایط نبود بازار مناسب خرید گوجه، هزینه‌های بالای اجاره زمین، هزینه کاشت، کود، پلاستیک، دستمزد کارگران، بذر و دیگر اقلام، این محصول بر روی دست کشاورزان مانده است و اگر با قیمت مناسب خریداری نشود کشاورزان ضررهای زیادی متحمل می‌شوند.

وی تسریع در رسیدگی به وضع کشاورزان گوجه کار را خواستار شد و گفت: با توجه به گرمای هوا، زمان بردن و رفع نشدن مشکل کشاورزان گوجه کار، نابودی این محصول دور از انتظار نیست.

این کشاورز ادامه داد: کارخانه‌های تولید رب گوجه، هر کیلوگرم این محصول را از کشاورزان سه هزار ریال خریداری می‌کنند که با توجه به هزینه‌های انجام شده، جمع آوری محصول، حمل و انتقال به کارخانه اصلا به صرفه نیست.

کشاورزان گتوند حمایت نمی‌شوند

یکی از کشاورزان گتوند درخصوص نبود بازار خرید و قیمت کم محصول گوجه گفت: هرساله در فصل برداشت محصول این مشکل برای کشاورزان شهرستان گتوند به وجود می‌آید و کشاورزان دچار ضررهای زیادی می‌شود.

جلیل صالحی با ۱۸ سال سابقه کار در این شغل، از حمایت نکردن جهاد کشاورزی از کشاورزان گتوند انتقاد کرد و افزود: کشاورزان کود، سم تقویتی و دیگر اقلام کشاورزی را باید در بازار آزاد و با قیمت بالا خریداری کنند.

وی ادامه داد: هر ساله کشاورزان مشکلات خود را از طریق جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان پیگیری می‌کنند اما تاکنون وعده‌ها عملی نشده و نتیجه‌ای حاصل نشده است.

یکی دیگر از کشاورزان با سابقه گتوند نیز به وضعیت نامناسب بازار گوجه فرنگی اعتراض کرد و گفت: برای هر هکتار گوجه حدود ۳۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود که با توجه به بازار این محصول اصلا به صرفه نیست.

اصغر کریمی افزود: گوجه برداشت شده را برای کاهش ضرر بارگیری و به کارخانه تولید رب کرج ارسال می‌کنیم و این کارخانه هر کیلوگرم گوجه را به قیمت سه هزارو ۵۰۰ ریال از کشاورزان خریداری می‌کند.

وی گفت: فقط ۱۰ درصد کشاورزان، کود، سم و بذر با نرخ دولتی از خدمات کشاورزی دریافت می‌کنند و دیگر کشاورزان باید این نهاده‌ها را از بازار آزاد با قیمت بالا خریداری کنند.

این کشاورز گتوندی که خود مالک زمین است و اجاره نمی‌دهد، فروش محصول گوجه فرنگی را با قیمت کنونی به صرفه ندانست و افزود: اغلب کشاورزانی که زمین اجاره کرده‌اند در این شرایط شکست می‌خورند.  

دلالان حذف شوند

یکی دیگر از کشاورزان گوجه کار شهر جنت مکان گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از علت‌های کاهش قیمت محصول گوجه و ضرر کشاورزان را وجود دلال‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت خرید گوجه از کشاورزان هرکیلوگرم سه هزار ریال است اما در بازار هرکیلو ۳۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

مرتضی ابراهیمی وجود دلالان را عامل آشفتگی در بازار عنوان کرد و با تاکید بر لزوم حذف آنها افزود: دلالانی که زحمتی برای تولید محصولات کشاورزی نکشیده‌اند به سود می‌رسند ولی کشاورزان با وجود زحمات فراوان، ضرر می‌کنند.

وی از خرید گوجه با قیمت کم از سوی کارخانه‌های تولید رب گوجه در شهرهای خوزستان انتقاد کرد و افزود: گوجه درجه یک را کارخانه داران از کشاورز هر کیلوگرم سه هزار ریال خریداری می‌کنند، اما هرقوطی رب گوجه یک کیلوگرمی را با قیمت ۱۶۰ هزار ریال بدون تخفیف به فروش می‌رسانند.

این کشاورز خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه برای جلوگیری از ضرر بیشتر به کشاورزان گوجه کار شهرستان گتوند شد و اظهارداشت: اگر محصول گوجه مانند استان‌های دیگر از جمله کهگیلویه و بویراحمد و کرمان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود، کشاورزان ضرر نمی‌کنند.

تاثیر کرونا بر خرید و کاهش قیمت محصول گوجه

مسئول پیگیری‌های امور جهاد کشاورزی شهرستان گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کمبود و فعال نبودن واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی به علت رکود ناشی از کرونا را از دلایل بروز مشکلات برای گوجه کاران عنوان کرد و گفت: بسته بودن مرزهای آبادان و خرمشهر، توقف صادرات و تاثیر کرونا بر مصرف داخلی از علت‌های بر زمین ماندن و کاهش قیمت محصول گوجه روی دست کشاورزان است.

سعید احمدنژاد به نشست مسئولان با کشاورزان در هفته‌های گذشته در فرمانداری گتوند اشاره کرد و افزود: ابتدای فصل برداشت محصول گوجه در نشست کشاورزان منطقه با مسئولان، مشکلات از سوی این قشر مطرح شدند که جهاد کشاورزی و فرماندار گتوند این مشکلات را به صورت مکتوب به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و دیگر دستگاه‌های استان ارسال کردند.

وی ادامه داد: مدیر توسعه بازرگانی و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مشکل کشاورزان گوجه کار را به صورت تلفنی و مکتوب به وزارت جهاد کشاورزی منعکس کردند که با توجه به پیگیری‌های انجام شده، در چند روز آینده خبرهای خوشی برای خرید این محصولات و یا دیگر اقدامات برای پیشگیری از ضرر کشاورزان شهرستان گتوند اعلام می‌شود.  

جای خالی صنایع تبدیلی و سردخانه محصولات در گتوند قطب کشاورزی

مسئول پیگیری‌های امور جهاد کشاورزی شهرستان گتوند درخصوص حذف دلالان محصولات کشاورزی گفت: با توجه به اینکه شهرستان گتوند میدان میوه و تره بار و صنایع تبدیلی مناسب ندارد، دلالان در این منطقه فعال هستند، اما طرحی در آینده برای حذف دلالان با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران خصوصی و اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و سردخانه انجام می‌شود.

احمدنژاد با بیان اینکه با جذب سرمایه گذار و اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و ایجاد سردخانه برای محصولات کشاورزی از فعالیت این دلالان جلوگیری می‌شود، افزود: یکی از سرمایه گذاران استان‌های دیگر آمادگی خود را برای اجرای این طرح‌ها در شهرستان گتوند اعلام کرده که اداره جهاد کشاورزی و فرمانداری پیگیر آن هستند، ضمن اینکه از سرمایه گذاران بومی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حمایت می‌شود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران با احداث سردخانه و صنایع تبدیلی در سریعترین زمان برگشت سرمایه دارند و اداره جهاد کشاورزی نیز برای واگذاری زمین برای اختصاص این طرح ها پیگیری های لازم را انجام می‌دهد.

مسئول پیگیری‌های امور جهاد کشاورزی شهرستان گتوند در پایان گفت: علاوه بر سرمایه گذاری برای طرح‌های بزرگ، در حال پیگیری مجوز برای مشاغل خانگی تولید رب گوجه و دیگر محصولات کشاورزی در شهرها و روستاهای شهرستان گتوند هستیم، تا با راه اندازی این واحدهای کوچک علاوه بر اشتغالزایی، بخش قابل توجهی از محصولات تولید شده در سطح شهرستان از این طریق خریداری و صادر شود.  

بر زمین ماندن ۴۵ هزار تن محصول گوجه در گتوند

فرماندار شهرستان گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکهزار هکتار از اراضی شهرستان گتوند زیر کشت گوجه رفته بود، بیان کرد: ۴۵ هزار تن از محصول تولید شده بر روی زمین مانده است که اگر به قیمت مناسب به فروش نرسد، کشاورزان دچار ضررهای زیادی می‌شوند.

عبدالرضا احسانی‌نیا افزود: از روزهای نخست برای رفع مشکلات کشاورزان گوجه کار شهرستان گتوند از طریق سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و استانداری خوزستان پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

رئیس شورای کشاورزی شهرستان گتوند با بیان اینکه در برخی نقاط کشور این محصول به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، ادامه داد: استاندار خوزستان پس از اطلاع از این وضعیت در این راستا برای رفع مشکلات کشاورزان گوجه کار با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی انجام دادند و امید است این مجوز نیز برای خرید محصول کشاورزان استان خوزستان داده شود.

گندم، جو، لیمو، انگور، ذرت، بادمجان، خیار، یونجه، سبزی، کلم، کاهو، فلفل، هندوانه، خربزه، هویج، گوجه، سیب زمینی، پیاز، ماش و لوبیا از مهمترین محصولات کشاورزی گتوند می‌باشند.

شغل اصلی مردم شهرستان گتوند کشاورزی است.

شهرستان گتوند از قطب‌های کشاورزی در شمال استان خوزستان واقع شده است.

ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار