فعالیت تجاری مرز شلمچه به طور رسمی آغاز شد

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 تیر 1399 | 22:16 ب.ظ
فعالیت تجاری مرز شلمچه به طور رسمی آغاز شد معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند؛ گفت: از امروز فعالیت تجاری در بندر خشک شلمچه به طور رسمی از سرگرفته شد.

سید علی موسوی در نشست خبری که در محل اجتماعات سالن تجاری شلمچه برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته در دیدار مرزی که با حضور عیدانی استاندار بصره، سرکنسول ایران در بصره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در شلمچه صورت گرفت، بر آغاز رسمی فعالیت تجاری از مرز شلمچه در قالب صدور کالاهای پروتئینی، لبنی و غذایی بدون محدودیت صدور تاکید شد و نتیجه این دیدار از سرگیری فعالیت تجاری این مرزبین المللی بود.

وی افزود: در پی اتخاذ این تصمیم به تمام اتاقهای بازرگانی، گمرک و دیگر تشکل ها اعلام شد که می توانند نسبت به صادرات کالاهایشان از مرز شلمچه اقدام کنند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند به اجرایی شدن الزامات و پروتکل های بهداشتی مد نظر عراق توسط سازمان منطقه آزاد اروند برای آغاز فعالیت تجاری مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: برای رعایت پروتکل های بهداشتی گیت نفر رو و خودرویی را آماده کرده ایم که وسایل نقلیه و افراد پس از ضد عفونی شدن و کنترل امکان خروج از مرز را پیدا کنند.

وی بر اینکه در حال حاضر صادرات موادغذایی، بهداشتی، صیفی جات، فنی و مهندسی از منطقه آزاد اروند به عراق صادر می شود، از تصمیم گیری در خصوص صادرات دیگر محصولات وتسهیل شرایط در آینده ای نزدیک خبر داد.

موسوی بر اینکه موضوع ارز آور بودن محصولات صادراتی از منطقه مد نظر است، تاکید کرد و در ادامه گفت: به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود برخی اقلام اساسی و مورد نیاز مردم نیز، وزارت صمت پیگیری های لازم را انجام و با برنامه ریزی مناسب در راستای تسهیل امور اقدام می کند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه به تشریح روند توافق برای آغاز فعالیت مرز تجاری شلمچه پرداخت و گفت: برای آغاز فعالیت تجاری ۲۰ مکاتبه با مقامات عراقی از جمله استاندار بصره، نخست وزیران قدیم و جدید، سرکنسولگر ایران، رایزن، اتاق ایران و سایر مقام ها انجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت مسافری از مرز شلمچه متوقف است، ادامه داد: برای فعال شدن بخش مسافری شلمچه نیز قرار است موضوع از طریق دولت مرکزی پیگیری شود و پس از برگزاری جلسات کارشناسی و انجام برخی تعاملات دو سویه، در آینده ای نزدیک این بخش نیز فعال شود.

موسوی در بخشی دیگر از سخنان خود این نکته را نیز یادآور شد که شیوع بیماری کرونا روند صادرات در منطقه آزاد اروند را متوقف نکرد و توضیح داد: در سه ماهه نخست امسال به رغم توقف صادرات از مرز شلمچه، این کار از طریق بندر خرمشهر انجام می گرفت،

وی افزود: صادرات از راه آبی و با بهره گیری از ۲۰ پُست اسلکه به انجام رسید و در این مدت ۹۳ میلیون دلار کالا از طریق بندر خرمشهر به کشورهای عراق، کویت و دیگر کشورها صادر شده است.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند همچنین به حمایت از نیرپی انسانی و سرمایه گذاران فعال در شلمچه در مدت تعطیلی این مرز تجاری اشاره کرد و گفت: در این مدت به منظور حمایت از نیروی انسانی فعال در شلمچه که به خاطر بروز و شیوع کرونا با تعطیلی کارها مواجه شده بودند، موضوع تعدیل و یا اخراج نیروها وجود نداشت و برای حمایت از سرمایه گذاران در این منطقه هم اجاره بهای املاک و تاسیسات موجود در بندر خشک شلمچه به مدت سه ماه بخشیده شد.

موسوی در پایان از تلاش اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر برای پیگیری هایی که از سر گیری فعالیت ها از مرز شلمچه انجامید که در قالب پیگیری امور از طریق اتاق ایران و یا کمیسیون های تخصصی بود و از همکاری گمرک نیز در به نتیجه رسیدن این تلاش ها، تقدیر کرد و گفت: همه ی عوامل دست به دست هم دادند تا امروز شاهد از سرگیری فعالیت تجاری در این مرز باشیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار