رونق اقتصادی خوزستان در گرو تقویت بخش صنعت و کشاورزی است

تاریخ انتشار: جمعه 27 تیر 1399 | 19:04 ب.ظ
رونق اقتصادی خوزستان در گرو تقویت بخش صنعت و کشاورزی است استاندار خوزستان همدلی و تلاش جمعی را برای توسعه اقتصادی استان ضروری دانست و گفت:رشد،توسعه و رونق اقتصادی خوزستان در گرو تقویت بخش صنعت و کشاورزی است.

غلامرضا شریعتی پنجشنبه شب در نشست پیگیری سرمایه گذاری در طرح های اندیمشک در فرمانداری این شهرستان افزود:باید ظرفیت های استان در این حوزه ها تقویت و طرح های مربوطه با تلاش جمعی شتاب گیرد.

وی شهرستان اندیمشک را دارای ظرفیت های مطلوبی در این حوزه ها دانست و افزود:طی چهار سال اخیر شاهد تحولات چشمگیری در سطح شهرستان اندیمشک بوده ایم و این تلاش ها و همدلی مسئولین ارشد این شهرستان باید الگو قرار گیرد.

وی ادامه داد:در بخش صنعت طرح های بزرگی همچون نیروگاه ، فولاد ، ۲ پتروشیمی و سایر طرح ها در شهرستان اندیمشک به خوبی در حال اجرا هستند.

شریعتی افزود:در طرح بندر خشک اندیمشک نیز با توجه به برنامه ریزی انجام شده مقرر شد راه آهن کشور نیز ورود کند اما تاکنون اقدامی از سوی راه آهن در این زمینه انجام نشده است.

استاندار خوزستان گفت:بندر خشک اندیمشک یک ضرورت مهم برای کشور و منطقه است و علاوه بر شهرستان اندیمشک ، کشور از مزایای آن برخوردار خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به رشد و توسعه کشور ، بندر امام خمینی ظرفیت محدودی دارد و اگر این بندر با رشد کشور بخواهد همچنان در صدر باشد باید یک بارانداز داشته باشد.

وی بیان کرد:لذا طرح بزرگ بندر خشک اندیمشک به عنوان یک طرح مهم و حتی ملی مورد توجه است و یک کمیته ویژه برای پیگیری و تسریع در روند امور آن تشکیل می شود.

شریعتی در بخش دیگری با اشاره به طرح کشاورزی مقام معظم رهبری گفت:در فاز یک این طرح ، اندیمشک با وجود شرایط بسیار مطلوب سهم کمی داشت که این شرایط می طلبد در فازهای بعدی این طرح جبران شود لذا در فاز دوم طرح کشاورزی مقام معظم رهبری بیش از هفت هزار هکتار سهم این شهرستان خواهد بود.

وی با اشاره به مطالبه شهرستان اندیمشک برای رفع مشکل شیلات بر ضرورت تسریع و رفع مشکلات آن از سوی مسئولان استان تاکید کرد و گفت:برای سایر موارد مطرح شده در این نشست در راستای رفع دغدغه حوزه صنعت و کشاورزی شهرستان اندیمشک حمایت و پیگیری لازم صورت می گیرد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:اندیمشک در بحث آمایش سرزمین به عنوان قطب کشاورزی معرفی شده و با توجه به ظرفیت های شهرستان در شورای برنامه ریزی هم قرار شد به عنوان قطب صنعتی مطرح شود.

فریدون حسنوند افزود:با وجود پیگیری بسیاری که برای تعدادی از طرح های این شهرستان صورت گرفت اما این طرح ها تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده اند و این موضوع مستلزم همکاری و حمایت بیشتر مسئولین استان است.

وی بیان کرد:شهرستان اندیشک به واسطه برخورداری از رودخانه های دز ، کرخه و بالارود و سدهای مربوطه نباید در خصوص آب مشکلی داشته باشد.

حسنوند ادامه داد:در طرح کشاورزی مقام معظم رهبری سهم شهرستان اندیمشک باید افزایش یابد زیرا شهرستان اندیمشک در بخش کشاورزی دارای شرایط مطلوبی است.

وی با اشاره به اینکه شیلات اندیمشک مهمترین طرح برای تحقق بخشی از فرصت های شغلی برای جوانان جویای کار است افرود:پیگیری بسیاری برای این طرح انجام و هزینه های هنگفتی نیز صورت گرفت اما این طرح متوقف شده است لذا با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش  ضرورت دارد در واگذاری آن تسریع شود.

حسنوند ادامه داد:قرار بود در دریاچه های کرخه و دز و پائین دست آنها طرح پرورش ماهی اجرا شود اما محقق نشده است در صورتیکه اگر طرح پرورش ماهی در منطقه رونق بگیرد فرصت های شغلی زیادی برای جوانان این شهرستان ایجاد خواهد شد.

نماینده اندیمشک در بخش دیگری با اشاره به مشکلات به وجود آمده در زمینه واگذاری اسناد مالکیت اراضی اهالی بخش الوار گرمسیری اندیمشک گفت:با وجود اینکه برخی اراضی بیش از صد سال در اختیار ساکنان بوده اند اما جزء منابع طبیعی قرار گرفته اند که سبب نارضایتی و مشکلاتی برای ساکنان شده است لذا خواستار بررسی و تشکیل یک کمیته پیگیری برای این اسناد هستیم.

وی در بخش دیگری با انتقاد از سرمایه گذاری بسیار پایین تعاون روستایی در شهرستان اندیمشک گفت:با وجود حجم بالای تولید انواع محصولات کشاورزی در اندیمشک اما میزان سرمایه گذاری تعاون روستایی در این شهرستان در حد صفر است.

حسنوند با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله کشاورزی شهرستان اندیمشک خواستار نگاه ویژه مسئولان استانی به این ظرفیت ارزنده شهرستان اندیمشک با توزیع مناسب اعتبار ، سرمایه گذاری و حمایت تعاون روستایی شد.

حسنوند در بخش دیگری بازار و اصناف اندیمشک را یک ظرفیت دانست و افزود:اصناف اندیمشک نیازمند حمایت هستند و انتظار می رود اصناف اندیمشک نیز از وام هایی که در حوزه صنعت ،معدن و تجارت پرداخت می شود بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه شهرستان اندیمشک در زمینه مشاغل خانگی ظرفیت ایجاد حداقل یک هزار فرصت شغلی را دارد خواستار پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی این شهرستان شد.

فرماندار اندیمشک نیز گفت:وضعیت زمین های کشاورزی و بکر مسیر کرخه می طلبد فعالیت های بهتری در زمینه کشاورزی در این شهرستان صورت گیرد.

پیمان جهانگیری با اشاره به مشکلات شهرستان در زمینه کشاورزی افزود:یکی از مشکلات اندیمشک موضوع پادگان امام رضا (ع) است که می تواند فرصت های شغلی بسیار خوبی به همراه داشته باشد اما این پادگان در نحوه واگذاری به یک فرد مشکلات اساسی دارد.

وی بیان کرد:حمایت از بخش صنعت و کشاورزی شهرستان با توجه به استعداد و ظرفیت های موجود ، سبب رشد چشمگیری در شهرستان اندیمشک خواهد شد.برنامه پنج ساله ای برای توسعه این ظرفیت ها تدوین شده و در صورت حمایت شاهد توسعه بیشتری در این بخش ها خواهیم بود.

جهانگیری در بخش دیگری با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی بسیار در زمینه تولید البسه پزشکی ، ماسک و توزیع رایگان در شهرستان اندیمشک خواستار حمایت از این واحدها با تامین مواد اولیه شد.

ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار