سرمایه گذاری با هدف اشتغال در اولویت فعالیت های اوقاف است

تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399 | 10:02 ق.ظ
سرمایه گذاری با هدف اشتغال در اولویت فعالیت های اوقاف است حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه اوقاف در سه مبحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارد، گفت: اوقاف در بحث اقتصادی می‌تواند موقوفه‌ها را مستعد و به بهره وری مطلوب برساند.

وقف از سنت‌های حسنه‌ای است که در اسلام از آن به عنوان باقیات صالحات یاد می‌شود، موقوفه‌های بسیاری در استان خوزستان وجود دارند که در سال‌های گذشته عایدی برای استان نداشته و چه بسا در غیر از نیت واقف بکار رفته اند؛ در همین رابطه حجت الاسلام مرتضی خاکباز، که سال ۹۷ سکان مدیریت کل اوقاف و امور خیریه خوزستان را عهده دار شد، در دفتر خبرگزاری رسا حضور پیدا کرد تا مخاطبان را از اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته مطلع کند، متن گفت‌وگو به شرح ذیل است.
رسا ـ محوریت فعالیت بقاع متبرکه و امامزادگان با توجه به درآمد‌های مردمی صرف چه اموری می‌شود؟
از آنجا که نذورات امامزادگان مرتبط با مردم و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و زیارت بقاع و امامزادگان از سوی مردم انجام می‌شود و هرگونه وقف باید از سوی مالک حقیقی صورت بگیرد در کنار ارائه خدمات مردمی در امامزاده و موقوفه به عموم، سبب شده است تا سازمان اوقاف، یک دستگاه مردمی باشد.
اوقاف و امور خیریه در سه مبحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارد، در بحث اقتصادی برخوردار از درآمد‌هایی است که می‌تواند موقوفه‌ها را مستعد و به بهره وری مطلوب برساند، در بحث اجتماعی هم رفع کننده نقاط ضعف و کاستی‌های جامعه و معضلات است که در این باره براساس پتانسیل موقوفه‌های هر استانی ورود می‌کند.
در مباحث فرهنگی، برنامه فرهنگی ـ دینی در بقاع و موقوفه‌ها برگزار می‌شود، رهبرانقلاب تأکید دارند که بقاع باید به قطب فرهنگی تبدیل شود؛ تبدیل بقاع به قطب فرهنگی بدین معناست که محوریت فعالیت‌های فرهنگی باید از مسیر بقاع متبرکه باشد.
نذوراتی تقدیمی به امامزادگان در سه بخش مدیریتی، عمرانی، فرهنگی و مذهبی هزینه می‌شود که در این باره برگزاری مراکز افق در امامزادگان برای دستگیری از مردم همجوار بقاع است تا به وضعیت شان از لحاظ اقتصادی و فرهنگی رسیدگی شود.
رسا ـ در بحث کرونا و سیل سال گذشته، سازمان اوقاف از پیش قراولان خدمت رسانی بود، مختصر توضیحی در رابطه با خدمات صورت گرفته، بیان کنید؟
در بحبوحه سیل و با محوریت اوقاف خوزستان، اداره کل اوقاف ده استان در خوزستان حضور و ارائه خدمات کردند. اوقاف در بحث پخت و پز غذا، تهیه پوشاک، وسایل گرمایشی، روشنایی، فرش، تلویزیون و یخچال نه تنها اهواز بلکه در جا‌هایی که هیچ نهادی جرأت ورود نداشت، با گرفتن بالگرد از هلال احمر و قایق از سپاه ورود کرد.
در مناطقی که مسؤولان دستگاه‌های ذیربط به دلیل مسائل امنیتی سیاسی، تن به کار ندادند با جدیت ورود کردیم تا آنجا که در چنین مناطقی علی رغم تهدید‌ها و خط و نشان ها، همان تهدیدکنندگان یاریگر ما شدند. اوقاف در همه ابعاد نظام اسلامی برای خدمتگزاری حاضر است و هیچگاه نگاه تک بعدی ندارد.
در بحث کرونا طبق دستور‌های ستاد مبارزه با کرونا، بقاع متبرکه و امامزادگان و مساجد تعطیل شد، اما بقاع شاخص استان را به کارگاه‌های تولید ماسک و لوازم بهداشتی تبدیل کردیم آن هم بدون اینکه دولت، بودجه‌ای در اختیارمان قرار بدهد یا از محل درآمد امامزادگان تأمین اعتبار کنیم بلکه از ظرفیت خیران استانی و برون استانی استفاده نمودیم.
در بقعه علی بن مهزیار اهوازی از اول اسفندماه ۹۸ تا خرداد سال جاری، کارگاه تولید ماسک راه اندازی شد که طبق نظر سازمان غذا و دارو، بهداشتی‌ترین و با کیفیت‌ترین ماسک تولیدی را در استان تولید کرد. پارچه‌های تهیه شده از سوی خیران، رایگان در اختیارمان قرار گرفت حتی خانم‌های شاغل داوطلبانه، چرخ خیاطی‌ها را با خود آوردند.
در این کارگاه بطور متوسط روزانه ۵ هزار ماسک براساس نیاز دانشگاه علوم پزشکی تولید شد، ۹۵ درصد هزینه تولیدی‌های کارگاه از سوی خیران تأمین گردید، خیران در بحث مقابله با کرونا عملکرد خوبی داشتند و در این میان مسؤولان باید از ظرفیت آنان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
در بحث رزمایش همدلانه، تهیه سه هزار بسته غذایی از سوی امام جمعه اهواز به اوقاف، محول شد که ما وعده تهیه ده هزار بسته معیشتی را دادیم و یه قول مان عمل و هر بسته را به ارزش تقریبی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را با یاری خیران تهیه کردیم، حتی برای نیرو‌های مجموعه خودمان که بضاعت مالی داشتند، بسته‌های معیشتی تهیه نمودیم.
در صورت شیوع مجدد کرونا در پاییز و زمستان، اعلام آمادگی کردیم که بقاع را با تجهیزات کامل به بیمارستان تبدیل و بیماران را بستری کنیم و حتی در امور مالی یاریگر باشیم؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش اعظم نیت موقوفه نظام السلطنه مافی که بزرگترین موقوفه کشور است، بحث درمان می‌باشد در صورت نیاز بیمارستان صحرایی راه اندازی می‌کنیم.
رسا ـ در زمینه درآمدزایی، شفافیت مالی و رشد زیرساخت‌ها و منابع انسانی سازمان اوقاف استان در سال‌های آینده چه برنامه‌هایی مدنظر دارید؟
درآمد اوقاف بر دو بخش بقاع متبرکه و موقوفه‌ها «مال الاجاره» استوار است، درآمد بقاع متبرکه از نذورات و در قالب نقدی و غیرنقدی می‌باشد. سازمان اوقاف جدا از نیروی اداری اندک، اما هیأت امنا، خدام و کارمند‌ها و مستأجران بسیاری دارد. اوقاف خوزستان با ۴۱۷ امامزاده و بیش از ۱۵ هزار رقبه انتفاعی و منفعتی جزو ۵ استان اول کشور است ضمن اینکه وجود حضرت دانیال (ع) قابل توجه است و همه این‌ها ظرفیت ویژه‌ای محسوب می‌شوند.
اکنون شفافیت مالی بسیاری در اوقاف وجود دارد، هرگونه گردش مالی و کارکرد آن مشخص است، شعبه اداره تحقیق در سازمان راه اندازی شده که اگر هزینه‌ای برخلاف نیت واقف خرج شود را مردود خواهد کرد و اگر در ۱۵ روز پس از مردودی اقدامی برای اجرای نیت واقف شود، خرج کننده به دادگاه معرفی می‌شود.
جانمایی حساب مالی بقعه در سامانه سازمان اقدامی بسیار پسندیده است، در این باره هر امامزاده‌ای برای خود حساب مخصوصی دارد و پول آن به هیچ وجه در اختیار مرکز یا سایر استان‌ها و شهر‌ها قرار نمی‌گیرد و در عین حال باید برای نیت واقف صرف شود. برخی وقف‌ها خلاف مسائل شرعی هستند، اما هیچگونه تغییر در نیت واقف ندادیم هر چند که اجرای شان نمی‌کنیم.
موقوفه‌های بسیاری در خوزستان وجود دارند که درآمدشان در سال‌های گذشته بسیار اندک بود، پس از انتصاب به مدیریت اوقاف استان به مدیران ستادی و استانی، شش ماه فرصت دادیم تا برای هر شهرستان، پروژه سرمایه گذاری تعریف کنند که امسال باید سه پروژه در هر شهرستان اجرایی شود.
موقوفه نظام السلطنه مافی با ۲۲۷ هزار هکتار کمتر از ۲۲۷ میلیون تومان درآمد دارد؛ از این رو سرمایه گذاری موقوفه‌ها را در دستور کار قرار دادیم ضمن اینکه با دستگاه‌های مختلف تعامل برقرار کردیم تا حقوق موقوفه‌ها را پرداخت کنند که اگر چنین امری نشود به دادگاه کشیده خواهند شد، از سوی دستگاه‌های قضا، آراء بسیاری به نفع سازمان صادر شد.
درآمد بقاع متبرکه (نقدی، غیرنقدی و فروش قبر) از زمان تصدی مسؤولیت تا سال ۹۸، حداقل ۱۷۰ درصد و درآمد موقوفه‌ها ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرد که امیدواریم امسال ۲۰۰ برابر شود. افزایش چنین درآمدی نتیجه سرمایه گذاری در موقوفه‌ها است، در دزفول موقوفه‌هایی از قبیل باغات مرکبات و موقوفه‌های بن جعفر و سبزقبا را احیا کردیم و در نتیجه چنین کاری درآمد‌ها در برخی شهرستان‌ها چند برابر شد.
مجموعه کوثر برای احداث بزرگترین مجموعه پرورش گاومیش در شوش ورود پیدا کرد که قرارداد‌های ساخت در حال نهایی شدن هستند و در ماه پیش رو کلنگ زده می‌شود و حداکثر باید در یک سال به اتمام برسد.
اوقاف گذشته، اوقاف حلالی است، اما نوع مدیریتش، ناکارآمد و ضعیف بود و مسؤولان وقت به حداقل درآمد نقدینگی بقاع متبرکه و اجاره‌ها قانع بودند، کارشان درست است، اما مطالبه گری برای خواسته‌های به حق بیشتر نداشتند؛ در هنگام تصدی مدیریت اوقاف استان با بدهی سه هزار میلیاردی در منابع غیرانسانی مواجه بودم حتی نیروی انسانی برای حقوق، وام دریافت می‌کرد، اما اکنون منابع انسانی نه تنها نیازی به اخذ وام ندارند بلکه اجرای درست تری نسبت به موقوف علیهم صورت می‌گیرد.
هشت هزار و ۹۰۰ هکتار موقوفه توکل در رامهرمز وجود دارد که سال گذشته سند تک برگی شان را دریافت کردیم هر چند که مسؤولان فشار بسیاری آوردند، اما دستگاه قضا یاریگر ما بود، در این شهرستان بزرگترین پرورشگاه دام سبک (هزار دام سبک) راه اندازی شد، سابق بر آن مستأجران اصلا هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند، اما اکنون مستأجران از مسؤولان می‌خواهند که به اوقاف بگویند، قرارداد ببندد.
هزار هکتار از موقوفه توکل را برای سازمان اوقاف اختصاص دادیم که از این تعداد، ۲۵۰ هکتار به کشت گندم و جو اختصاص پیدا کرد، ناگفته نماند بدون اینکه دولت یک ریال یه اوقاف بدهد، توانستیم برای بیش از صد خانوار، اشتغالزایی مستقیم طی دو سال گذشته در استان ایجاد کنیم.
هر آنچه ملک در رامهرمز خریداری کردیم، دولتی یا شخصی نیمه کاره و افتتاح شده بلااستفاده هستند. ساختمان‌هایی را که در زمین‌های موقوفه ساخته شده بود نه تنها تخریب نکردیم بلکه به قیمت روز خریداری کردیم جز یک مورد (کارخانه یخ سازی) که صاحبان از اهالی نفوذ بودند را شخصا تخریب کردم.
در یکی از مرغداری‌ها که خریداری کردیم بنا داریم تا خط تولید اردک، مرغ خانگی و بوقلمون را برای اشتغالزایی راه اندازی کنیم و عایدات آن فقط برای نیت مرحوم توکل (روضه امام حسین (ع) و اطعام عزاداران و زائران حضرت) صرف شود.
رسا ـ در پایان اگر نکته و مطلبی می‌خواهید بیان کنید، بفرمایید؟
وقف‌های جدید با توجه به اوضاع نامناسب معیشتی مردم بیشتر انتفاعی هستند تا منفعتی. هر سال حدود صد وقف جدید داریم که بیش از ۷۰ درصد مسجد، حسینیه و مدرسه می‌باشند و موقوفه‌های منفعتی بیشتر وقف یک باب منزل هستند. در استان به علت عملکرد نادرست دستگاه‌های مختلف و عدم عمل به نیت واقفان، اعتماد خیران کم شده است انسان‌های خیر در پی یافتن آدم‌های مؤمن هستند تا نیت درونی خود را اجرا کنند، وقف‌های کنونی همچون گذشته نیست.
افزون بر آن یکی از اقدامات فرهنگی سازمان، برگزاری مسابقه‌های قرآنی است، در سال ۹۸ بزرگترین رویداد قرآنی استان (مرحله شهرستانی تا کشوری) را در مجموعه شرکت نفت برگزار کردیم، این اقدام سبب شد تا در شورای اداری سازمان مرکزی، پیشنهاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در خوزستان برگزار شود.
مسابقه بین المللی قرآن با حضور شرکت کنندگان رده‌های سنی مختلف از کشور‌های اسلامی برگزار می‌شود که بیش ۲۰ میلیارد ریال هزینه دارد؛ از این رو تاکنون پاسخی ندادیم ضمن اینکه مسابقه‌های قرآنی در هفت رشته پیگیری می‌شود و خوشبختانه خوزستان در همه رشته‌ها به ویژه تواشیح جزء سه استان برتر است


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار