اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با افزایش قیمت توافقی خرما مخالفت کرد

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مهر 1399 | 10:12 ق.ظ
اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با افزایش قیمت توافقی خرما مخالفت کرد مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران شعبه خوزستان با افزایش پنج هزار ریالی قیمت توافقی خرمای استعمران خوزستان که همه آن جنبه صادراتی دارد مخالفت کرد.

یعقوب خضری روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود:بر اساس توافق ۲۸مرداد ۱۳۹۹ که درسازمان جهادکشاورزی با حضور خریداران بخش خصوصی خرما و نمایندگان کشاورزان برگزار شد قیمت توافقی هرکیلوگرم خرمای استعمران(سایر) ۷۳هزار ریال تعیین شده است ولی به تازگی سازمان جهادکشاورزی استان برخلاف توافق گذشته و بدون هماهنگی ، بهای توافقی خرمای استعمران را پنج هزار ریال افزایش داد.
وی گفت:تاکنون بیش از دو سوم خرمای استعمران خوزستان توسط بخش خصوص و اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار شعبه خوزستان خریداری شده و خرمای خریداری شده بر مبنای نشست ۲۸مرداد به بهای ۷۳هزار خریداری و با کشاورزان تسویه حساب شده است.
خضری با اشاره به اینکه پارسال بهای توافقی خرمای درجه استعمران ۴۸هزار ریال بوده است و امسال بهای توافقی این نوع خرما که بیشتر به کشورهای اروپایی و آسیایی صادرمی شود حدود۷۰درصد افزایش داشته است افزود: افزایش قیمت توافقی خرمای استعمران درحالی است که اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار شعبه خوزستان با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم در صادرات این خرما نیز رو به رو هستند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی وحید در شادگان نیز با غیرقابل قبول خواندن افزایش پنج هزار ریالی قیمت توافقی خرمای استعمران اظهار داشت:پرداخت بهای اضافی ناشی از بالارفتن خودسرانه قیمت توافقی قابل پرداخت نیست.
احمد میرهاشمی با بیان اینکه خرما در خوزستان متولی ندارد وصادرات آن در شرایط فعلی دشوار و بازاریابی در شرایط کرونا مشکل ساز شده است افزود: صادرکنندگان خرما برای صادرات این محصول با مشکلات زیادی رو به رو هستند که افزایش چهاربرابری مواد ضدعفونی کننده خرما از جمله این مشکلات است.
سیدعلی آلبوشوکه عضو اتحادیه خشکبار ایران شعبه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار تن خرمای استعمران ازباغداران به قیمت ۷۳هزار ریال خریداری کرده است افزود: طبق برنامه و توافق قبلی همچنان خرمای باقی مانده استعمران را با قیمت مصوب خریداری می‌کنیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:قیمت خرید توافقی خرمای استعمران خوزستان در نشست ۲۸ مرداد ماه امسال ۷۳ هزار ریال تعیین شد ولی پس از بررسی‌های مجدد و دستور وزیر جهادکشاورزی ، سقف خرید توافقی خرما در راستای حمایت از کشاورزان و نخلداران به ۷۸ هزار ریال افزایش یافت.
خدارحم امیری زاده از خریداران خرما و اعضای اتحادیه خشکبار خوزستان خواست برای حمایت و دلگرمی کشاورزان ، خرمای استعمران را با نرخ پایه ۷۸هزار ریال خریداری کنند.
مدیر تعاون روستایی خوزستان نیز از آمادگی خرید خرمای نخلداران خوزستانی به قیمت ۷۸هزار ریال خبر داد.
جمشید بنی فری افزود:تاکنون بخش خصوصی خرمای استعمران را با قیمت توافق شده خریداری کرده است و چنانچه کشاورزانی مایل به فروش محصول خود باشند می‌توانند آن را به تعاون روستایی تحویل دهند.
به گزارش ایرنا در خوزستان سالانه ۸۰هزار تن خرمای استعمران خریداری فراوری و بسته بندی شده و به خارج صادر می‌شود.
ارزش این میزان خرمای استعمران صادراتی ۸۰میلیون دلار برآورد می‌شود.
بهای صادراتی خرمای استعمران در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته است به گونه‌ای که در برخی سال‌ها هر تن تا یک هزارو ۲۰۰ دلار بود و سال گذشته این رقم تا ۷۰۰دلار در هر تن کاهش یافته بود.
بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوستان امسال پیش بینی شده حدود ۲۳۰هزار تن رطب ، خارک و خرما در خوزستان برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۳۵درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی افزود: در زمان حاضر سطح زیر کشت نخیلات استان ۴۱ هزار هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت امسال ۲۳۰ هزار تن خرما برداشت می‌شود.
نخیلات خوزستان در سطح ۴۱هزار هکتار در مناطق آبادان ، خرمشهر ، شادگان ، بهبهان ، دشت آزادگان و اهواز متمرکز هستند.

تخمین زده شده در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران حدود چهار میلیون اصله نخل خرما در مناطق حنوبی خوزستان بخصوص حاشیه اروندرود ، بهمشیر و خرمشهر و آبادان نابود شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار