توسعه باغ‌های خوزستان با نهال اصلاح شده امکان‌پذیراست

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 آذر 1399 | 11:46 ق.ظ
توسعه باغ‌های خوزستان با نهال اصلاح شده امکان‌پذیراست سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:توسعه کمی و کیفی باغ‌های خوزستان از طریق تولید و توزیع نهال‌های اصلاح شده منطبق با شرایط آب و هوایی استان امکان پذیراست.

تورج نوروزی روز چهارشنبه در نشست کمیته فنی نهال خوزستان که به صورت وبینار با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با هدف بررسی روند تولید نهال و چالش‌های پیش رو برگزار شد افزود: خوزستان از دیرباز یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور بوده و در زمینه تولید انواع محصول زراعی و باغی به عنوان یک استان پیشرو شناخته شده است.
وی اظهار داشت:خوزستان از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه باغبانی برخوردار بوده و با توجه به شرایط اقلیمی و وجود منابع آبی مناسب در استان توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار اهمیت خاصی دارد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تولید سالانه یک میلیون اصله نهال دراستان اشاره و افزود:۳۰ درصد از این میزان نهال تولید شده در استان دارای مجوز بوده و ۵۰ درصد نیز پاجوش نخل خرما را تشکیل می‌دهد.
نوروزی با بیان این مطلب که در مناطق مختلف استان به گونه‌های متنوع نهال نیاز است اظهار کرد: نهال‌ها در استان براساس نیاز مناطق مختلف تولید می‌شود.
وی با اشاره به صادرات نهال در استان گفت: در زمان حاضر صادرات نهال وجود ندارد ولی با راه‌اندازی پایانه صادراتی به عنوان یکی از نیازهای استان می‌توانیم به صادرات نهال در استان دست یابیم.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست راه اندازی طرح باغ مادری مرکز تحقیقات صفی‌آباد دزفول و طرح تولید پاجوش شناسنامه‌دار خرما در گلدان اشاره کرد و افزود:در صورت تایید این طرح‌ها توسط کمیته فنی نهال استان، شاهد توسعه باغ‌های سالم و مطلوب، توسعه نهالستان‌ها، توسعه و تولید نهال‌های شناسنامه‌دار و کیفی سازی باغ‌های استان خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: هم اکنون ۸۹ نهالستان مثمرو غیرمثمر در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۸ نهالستان دارای مجوز و ۷۱ نهالستان نیز در تولید نهال درختان غیرمثمرفعال هستند.
نوروزی بیان داشت: امسال ۹۵۱ هزار و ۳۰۰ اصله نهال در استان تولید شد که ۴۵۱ هزار و ۳۰۰ اصله انواع نهال و ۵۰۰ هزار اصله پاجوش نخل خرما بوده است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تقویت تشکل‌های تولید نهال، پرداخت تسهیلات کم بهره و تامین زیر ساخت‌های لازم به عنوان ابزار تشویقی، افزایش میزان کنترل بر نهالستان‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی را از جمله موارد پیشنهادی برای بالا بردن تولید نهال در استان برشمرد.
نوروزی یکی ازراه‌های برون رفت از معضل بیکاری و ایجاد اشتغال را توسعه باغ‌های استان عنوان کرد:بسیاری از درختان باغ‌های مرکبات استان فرسوده و پیرهستند و تولید اقتصادی ندارند از این رو جایگزین کردن نهال‌های اصلاح شده دراین باغ‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیراست.
سطح باغ‌های خوزستان حدود ۷۵ هزارهکتار است که این میزان ۴۲هزار هکتار آن خرما در جنوب استان و۶هزار هکتار در شمال و بقیه به صورت پراکنده در مناطق شمال شرقی ، جنوب شرقی و اراضی شیب‌دار هستند.
در ۲ دهه اخیر تغییرکاربری باغ‌های خوزستان به باغ ویلا به عنوان چالشی مهم پیش روی مسوولان جهادکشاورزی خوزستان قرار گرفته است. مجموع تولیدات باغی خوزستان که بیشتر انواع خرما و مرکبات ، انار، زیتون هستند حدود ۳۵۰هزار تن برآورد می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار