جهش تولید در فولاد اکسین تحقق یافت: تولید ۵۴۸ هزار تن ورق فولاد

تاریخ انتشار: یکشنبه 7 دی 1399 | 09:31 ق.ظ
جهش تولید در فولاد اکسین تحقق یافت: تولید ۵۴۸ هزار تن ورق فولاد مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: تولید انواع ورقهای فولادی در این شرکت تا پایان آبانماه امسال به ۵۴۸ هزار تن رسید که تا کنون بی سابقه بوده است.

امین ابراهیمی روز پنجشنبه در نشست با مدیران رسانه های استان خوزستان اظهار داشت: ظرفیت اسمی این شرکت سالانه یک میلیون و۵۰ هزار تن است که پیش بینی می شود تا پایان امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن ورقهای فولادی در این شرکت تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی افزود: تحقق کامل ظرفیت اسمی این شرکت در گرو اجرای طرح تکمیلی این شرکت و نیز تامین مواد اولیه اسلب عریض ۲۳ تنی است که با برنامه ریزیهای انجام شده این امر در آینده نیز تحقق خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان اضافه کرد: این شرکت بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به جهش تولید از ابتدای سال با برنامه ریزهای کارشناسی و استفاده حد اکثری از توان نیروها و امکانات و با بهره گیری از افراد متخصص جهش تولید را رقم زد.

این متخصص فولاد اشاره کرد: اتفاقات و تحولات مثبتی که امروز درشرکت  فولاد اکسین افتاده با آنچه در اوایل ۹۸ بود بسیار متفاوت است به طوری که در بدو شروع به کار پس از معارفه  به دلیل بدهیهای سنگین شرکت  به جای تمرکز بر تولید در شرکت برای پاسخ به شکایات طلبکاران به دادگستری مراجعه کردم.

وی گفت به طبع، این بدهیها و مالیات های انباشت شده سنگین موجب بسته شدن تمام حساب‌های بانکی در آن زمان شده بود وشرکت هم از دریافت هر گونه تسهیلات و اعتبار بانکی محروم شد.

وی اظهار داشت: شرکت فولاد اکسین تا چند سال اخیر به دلایل متعدد از جمله برنامه ریزی نکردن کارشناسی و مدون  یکی از شرکتهای بدهکار بوده به طوریکه در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال چک برگشتی  داشته و همین امر مشکلات عدیده ای را برای آن به وجود آورده بود.

ابراهیمی اضافه کرد: ابتدای سال ۹۸ این شرکت ۶ هزارمیلیارد ریال بدهی ارزش افزوده و چهار هزارمیلیارد ریال بدهی عملکردی به اداره مالیات داشت که در حال حاضر میزان بدهی مالیاتی آن در بخش ارزش افزوده به ۷۴۰ میلیارد ریال و در حوزه عملکردی به هزار میلیارد ریال  کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی انجام شده این بدهی مالیاتی در کوتاهترین زمان ممکن به صفر خواهد رسید گفت: در حال حاضر ماهانه ۱۵۰میلیارد ریال به اداره مالیات پرداخت می شود.

وی بدهی سنگین به تامین کنندگان قطعه، نبود قطعات یدکی مناسب جهت پایداری تولید، شکایت تعزیرات و تلاش برای توقیف موجودیها، شکایت طلبکاران وتلاش برای توقف خط تولید، تعهد ۱۰۴ هزار تن ورق و محصولات فرعی که می بایست به نرخ زمان فروش تحویل شود، وجود ۶۶ هزار تن اسلب کارمزدی در انبار شرکت که قبلا کارمزد آن دریافت و هزینه شده بود،   و مخاطره انباشت یک هزار و ۶۴۵ هزار میلیارد ریال  با سرمایه ثبت شده چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال  در پایان سال ۹۷  و نبود نقدینگی برای پرداخت حقوق حتی یک ماه به گارکنان شرکت از مهمترین چالشهای پیش روی این شرکت در پایان سال ۹۷ بود.

مدیر عامل شرکت اکسین اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه ریزیهای انجام شده از ابتدای سال ۹۸ تمامی این مشکلات رفع و شرکت در مسیر تولید انبوه ورقهای فولادی قرار گرفت به طوریکه میزان تولید ما در سال۹۸ به ۷۲۶ هزار تن رسید.

وی گفت تا سال ۹۷ میزان تولید این شرکت ۷۰ درصد به بخش محصولات ساختمانی، ۲۵ درصد به بخش آلیاژی و پنج درصد به بخش  API  تعلق داشت که این وضعیت در سال ۹۸ به ۴۹ درصد در بخش ساختمانی، ۱۹ درصد آلیاژی و ۳۲ درصد API تغییر یافت.

ابراهیمی گفت: درهشت ماهه امسال میزان تولیدات این شرکت در بخش API به ۴۷ درصد، ساختمانی ۳۰ درصد و آلیاژی به ۲۳ درصد رسید که موفقیتی بزرگ در این شرکت و صنایع فولاد سازی بوده است.

وی به مقایسه تولیدات ۲ ساله اخیر این شرکت  اشاره کرد و گفت: میزان تولیدات هشت ماهه اول امسال  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  ۱۲ درصد و نسبت به هشت ماهه اول سال ۹۷،   ۳۵ درصد رشد داشته است که نشان از جهش تولید در این شرکت دارد.

وی افزود: همچنین میزان عملکرد هشت ماهه اول امسال  از نظر محصولات با ارزش بالا(تن) نسبت به سال قبل ۹۰ درصد و نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۶۷ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت اکسین افزود: همچنین عملکرد هشت ماهه امسال این شرکت در خصوص تولید فولاد API در مقایسه با سال قبل ۱۳۲ درصد و در مقایسه با سال ۹۷ هزار و ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی گفت: همچنین تولیدات این شرکت در زمینه محصول API ترش در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴۵ درصد رشد داشته است.

وی تهیه مواد اولیه اسلب برای تولید انبوده در این شرکت را بسیار با اهمیت دانست و گفت : در سالهای قبل به دلیل کمبود اسلب  از طرفیت این شرکت استفاده چندانی نشده است در حالی که این شرکت هم اکنون میزان ذخیره اسلب بالایی دارد.

وی میزان متوسط موجودی اسلب انبارهای این شرکت در سالجاری را  ۱۱۶ هزار و ۶۲۸ تن ذکر کرد و گفت: این میزان در سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۲۹ تن  و در سال ۹۷  حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

ابراهیمی یکی دیگر از ضروریات شرکت فولاد اکسین را تامین قطعات یدکی برای تمامی قسمتهای آن دانست و گفت : در سال ۹۸ مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال برای تامین قطعات یدکی شرکت تخصیص یافت که در مقایسه با سال ۹۷ بیش از ۸۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: امسال نیز مبلغ  یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای تامین قطعات یدکی شرکت تخصیص یافت تا زمان خروج از مدار بخشهای این شرکت برای تولید به صفر برسد این در حالی است که پیش از این به دلیل عدم تخصیص اعتبار برای تامین قطعات یدکی گاهی اوقات بخشهایی از شرکت تا یک ماه غیر فعال می شدند.

مدیر عامل شرکت اکسین خوزستان افزود در فروردین ماه امسال فروش محصولات فولاد این شرکت ۱۶ هزارو ۴۹۳ تن بوده که این میزان در پایان آبانماه امسال به ۲۲۴ هزار و ۶۸۳ تن رسید.

وی به میزان صادرات این محصول در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: به رغم مشکلات ناشی از تحریم در پنج ماهه اول امسال بیش از هشت هزار و ۸۸۱ تن ورقهای فولادی صادر شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته نیز ۲۴ هزار و ۳۲۴ تن انواع ورقهای فولادی این شرکت به کشورهای مختلف صادر شد.

مدیر عامل شرکت اکسین خوزستان به میزان سود این شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه اول امسال  این شرکت به سود ۱۱ هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است این در حالی است که شرکت یاد شده در پایان سال ۹۷ یک شرکت زیان ده بوده است.

وی گفت : برای اولین بار فولاد اکسین سود شرکت های سهامدار خود را بر اساس مصوبه مجمع عمومی سالانه ۱۳۹۸ پرداخت کرد و میلیونها تحت پوشش تامین اجتماعی و بازنشسته و مستمری بگیر و کارگر که ذینفع شرکت فولاد اکسین و سهامداران آن هستند از سوداوری بهره مند شدند.

وی گفت: شرکت فولاد اکسین در راستای عمل به تعهدات اجتماعی خود گفت در سال جاری ۲۵ میلیارد ریال به وظایف اجتماعی خود به مردم منطقه عمل کرده و بیش از ۱۰۰ هزار اقلام اهدایی شامل بسته های مواد غذایی بین نیازمندان استان خوزستان توزیع کرده است.

وی در ادامه به ضرورت اجرای طرح توسعه شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت برای تکمیل زنجیره خود نیاز مبرم به خط نورد گرم دارد تا میزان اسلب مورد نیاز خود را بتواند تامین نماید در غیر اینصورت به دلیل رقابت تنگ شرکتهای مشابه ممکن است در آینده بر میزان تولیدات آن تاثیر منفی بگذارد.

مدیر عامل شرکت اکسین خوزستان اضافه کرد: البته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، استاندار خوزستان و  نماینده ولی فقیه در خوزستان در موفقیتهای دو ساله این شرکت نقش مهمی داشته اند و بسیاری از دستگاههای مرتبط با صنعد و نهادهای قضایی استان امر تولید را برای ما تسهیل کردند.

وی گفت: در حال حاضر ۹۹۰ نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۶۲۴ نفر در خط تولید و عملیات مشغول به خدمت هستند و در صورت  اجرای طرح توسعه آن بیش از یک هزار نفر از بیکاران استان خوزستان اشتغال پایدار خواهند یافت.

کریم سلمان پور عضو هئیت مدیره فولاد اکسین نیز در این  نشست گفت:  در سالهای گذشته توجهی به خرید قطعات یدکی نمی شد اما طی ۲سال گذشته با برنامه‌ریزی میزان توقف تولید کم شده و با خرید و تجهیز چند عدد از هر قطعه و انبار این قطعات ضروری آماده به کاری خط تولید را پایدار نمودیم.

وی گفت: اکنون دیگر خبری از فروش کارمزدی نیست و با فروش مستقیم و حذف دلال ها تعیین قیمت در داخل شرکت صورت می‌گیرد و با توافقی که فولاد خوزستان داشتیم در ابتدا در حال فتح بازارهای جهانی بودیم اما متاسفانه با صدور بخشنامه‌ ی اول مرداد ۹۹ وزارت صمت، صادرات اکسین در حالی که محصولات آن در حال تولید بود و پول آن را هم از خارجی ها گرفته بودیم یم به کلی متوقف شد.

محمود یارعلی زاده دیگر عضو هئیت مدیره  شرکت اکسین نیز در این نشست اظهار داشت : با اتمام پروژه گوره به جاسک فولاد اکسین دچار تزلزل نخواهد شد زیرا قراردادهای خوبی جهت تولید و فروش محصولات تا چندسال آینده بسته شده است.

وی گفت:  فولاد اکسین در ۹ ماهه اول سال ۹۹ بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سود آوری داشته که  سه هزار و ۴۰۰  میلیارد  ریال آن از محل پروژه گوره- جاسک بوده و مابقی آن از پروژهای دیگر تامین شد.

وی گفت:  منشا این سودها تحولی است که در زنجیره فولاد و نفت و گاز ایران شکل گرفته چرا که امروز از سنگ آهن تا لوله  در کشور  تولید می‌ شود.

یارعلی زاده اشاره کرد: در خصوص عمل به مسئولیت های اجتماعی هیئت مدیره رقم ۱۰۰ میلیارد ریالی را به سهامداران پیشنهاد کرده اما آنها با ۱۰ میلیارد ریال موافقت کردند ولی با اصرار هیات مدیره این رقم امسال به ۲۵ میلیارد ریال رسید.

وی گفت: همچنین برای راه اندازی طرح فولاد سازی که مجوزها و زیر ساختهای آن وجود دارد که امیدواریم با همکاری سهامداران و رسانه ها در کنار اکسین به راه اندازی ان کمک کنند تا بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در استان رقم بخورد.

عبدالحسن امیرغلامی مشاور مدیرعامل اکسین هم بیان کرد: انتخاب صحیح یک مدیر برای مجموعه می‌تواند یک شرکت را زنده کند که این اتفاق در فولاد اکسین رقم خورده است.

وی گفت: مجموعه جدید مدیریتی فولاد اکسین توانستند  ۱۵۰۰  میلیارد تومان  سود به دست آورند در حالی  شرکت با همان امکانات قبلی مشغول فعالیت است.

وی افزود: راه اندازی طرح فولادسازی اکسین نمی‌تواند  با طرح‌های توسعه فولاد خوزستان موازی باشد زیرا اکسین به مواد اولیه خود نیاز دارد و می‌تواند آن را در درون خود تولید کند بدون اینکه چشم به بیرون داشته باشد همچنین سود حاصل از  دستاوردهای اکسین با راه اندازی طرح فولادسازی از استان خارج نمی‌شود.

گفتنی ست در ادامه این نشست مدیران خبرگزاری های حاضر در جلسه در مورد وضعیت صنعت فولاد  استان به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

شستا و صندوق بازنشستگی کشوری هر کدام  با ۳۰ درصد  و گروه ملی فولاد ایران با ۴۰ درصد سهامداران اصلی شرکت فولاد اکسین هستند.

۱۰ کارخانه مشابه اکسین در دنیا  وجود دارد که  توانایی تولید ورقهای خاص صنعت نفت و گاز را با تنوع بسیار زیاد در حوزه محصولات دارند.

شرکت اکسین خوزستان با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰ هزار تن ورق فولادی عریض در زمینی به مساحت ۱۶۰ هکتار در سال ۱۳۸۸  توسط شرکت دانیلی ایتالیا  و با صرف هزینه ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار