نخستین محموله گاز بیو دی اکسید کربن خوزستان به عراق صادر شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 بهمن 1399 | 09:03 ق.ظ
نخستین محموله گاز بیو دی اکسید کربن خوزستان به عراق صادر شد مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: نخستین محموله گاز کارخانه بیو دی اکسید کربن از این شرکت به عراق صادر شد.

عبدعلی ناصری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به فعالیت کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: این گاز پیش‌تر به دلیل نبود فناوری لازم برای فرآوری، در هوا رها  و باعث آلودگی زیست محیطی می‌شد.

وی با بیان اینکه گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات جانبی کارخانه تولید الکل و خمیرمایه است افزود: در این کارخانه بخشی از کربن موجود در مواد قندی در اثر فعالیت میکروارگانیسم های مورد استفاده در فرآیند تولید، به گاز دی اکسید کربن تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: گاز دی اکسید کربن از فرآیند تخمیر استحصال می‌شود و بدین لحاظ در رده غذایی قرار می‌گیرد و در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی و تولید نوشابه، قند وشکر، و نیز  دارویی، صنایع پزشکی، صنایع نوین کشاورزی و بیولوژیکی، فلزی و ریخته گری و نفت کاربرد فراوان دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به کارکردهای دیگر این کارخانه در صنعت نیشکر افزود:کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن با هدف اجرای پروتکل کیوتو و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مکانیسم توسعه پاک برای جلوگیری از گرمایش جهانی و به حداقل رسانی گازهای آلاینده زیست محیطی ایجاد شده و گامی موثر در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: جلوگیری از ورود یک هزار کیلوگرم بر ساعت گاز دی اکسید کربن به جو، کاهش میزان قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر تاثیرات زیست محیطی این کارخانه در خوزستان است.

به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید.

واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی حدود ۴۰درصد شکر کشو را تامین می‌کنند.

واحدهای نیشکری هفت‌تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.

نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰ هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار