یک مقام مسوول وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی با وجود کرونا

تاریخ انتشار: یکشنبه 12 بهمن 1399 | 11:51 ق.ظ
افزایش ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی با وجود کرونا قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت:امسال در ۹ ماهه ۶.۱ میلیون تن محصولات کشاورزی به کشورهای هدف صادر شد که به لحاظ وزنی ۲۲ و ارزشی ۲۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ را نشان می دهد.

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « زورار پرمه» افزود: ارزش صادرات در دوره یاد شده نزدیک به پنج میلیارد دلار  ثبت شد که این امر در شرایط شیوع کرونا بروز کرد، ضمن اینکه صادرات محصولات کشاورزی از نظر وزنی ۶.۱ میلیون تن بود.

وی اضافه کرد: ۹ ماهه سال گذشته چهار میلیون و ۹۸۶ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش چهار میلیارد و ۷۹ میلیون دلار از کشور صادر شده بود.

پرمه میزان صادرات محصولات مهم باغی در ۹ ماهه امسال را ۸۸۹ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد رشد نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: براساس دوره این گزارش ۶۴۵ هزار تن محصولات مهم باغی به ارزش یک میلیارد و ۵۹۸ هزار دلار از کشور صادر شد.

این مقام مسوول، با بیان اینکه صادرات پسته در ۹ ماهه ۹۹ بالاترین رشد صادراتی را در میان محصولات باغی داشته، تصریح کرد: ۱۴۳ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۵۸ میلیون دلار صادرات انجام شد که به لحاظ وزنی ۱۰۴ درصد و ارزشی ۷۷ در صد افزایش در مقایسه با دوره مشابه پارسال دارد.

قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: میزان صادرات محصولاتی همچون سیب، خرما، کیوی و کشمش در مدت این گزارش به لحاظ وزنی به ترتیب ۴۰۳ هزار تن، ۱۸۶، ۹۸ و ۴۹ هزار تن ثبت شد.

وی افزود: صادرات سیب در این مدت ۷۶۴ میلیون دلار، خرما ۱۷۹ میلیون دلار، کیوی ۵۰ میلیون دلار و کشمش ۶۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داد.

پرمه اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا سبب شد که در اردیبهشت ماه امسال از ۳۴ مرز کشور ۱۸ مرز فعال بود که این تعداد در آذر ماه به ۲۴ مرز فعال رسید.

وی گفت: واقعیت اینکه در سطح بین المللی، تجارت کالایی به واسطه کرونا بطور متوسط حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و در ایران این میزان کاهش صادرات کالا حدود ۲۰ درصد بود و در بخش کشاورزی با وجود تولیدات قابل رقابت، رشد وزنی و ارزشی محموله های صادراتی نسبت به دوره مشابه گذشته مثبت بود.

پرمه یادآور شد: بیشتر صادرات کشور به شیوه تجارت مرزی است و امسال علاوه بر تحریم های آمریکا، ایجاد محدودیت های شدید مرزی از سوی شرکای تجاری به دلیل نگرانی از گسترش کرونا در نوسان صادرات کشور، تاثیر داشت.

وی مذاکره با کشورهای اوراسیا برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد، صدور گواهی بهداشت گیاهی و اعلام قرنطینه آفات و عوامل بیماری‌زا برای صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا و اوراسیا، رصد موجودی سردخانه ها و پایش قیمت داخلی، تسهیل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان با تهاتر واردات نهاده های کشاورزی و تکمیل حلقه های فرآوری زنجیره تولید به ویژه پودر، پوره، اسلایس، سرکه، بسته بندی را از برنامه های آتی در حوزه صادرات و فرآوری برشمرد.

قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، کمک به پایانه صادراتی سیب و فرآورده های آن، پیگیری رفع مشکلات تعهد ارزی صادرکنندگان، توسعه باراندازهای مبدا سیب و توسعه سردخانه های کوچک مقیاس در کنار باغات در چارچوب تکمیل زنجیره سرد را از دیگر برنامه ها در این حوزه نام برد.

به گزارش ایرنا، آبان ماه سال ۹۸ موافقت‌نامه تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید که بر اساس آن ۸۶۰ قلم کالایی میان ایران و پنج کشور متحد اقتصادی مبادله می شود و اکنون مذاکرات تجارت آزاد با این اتحادیه آغاز شده است.

اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است، با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار در جهت تجارت آزاد و موافقت‌نامه های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار