به گزارش کشاورزی پرس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب گفت: از چهارم فروردین، حمله ملخ های صحرایی از سمت عربستان به استان های خوزستان، بوشهر و بخش کوچکی از ایلام شروع شده و ادامه دارد و تا دیروز در این مناطق در سطح ۲ هزار هکتار مبارزه با این آفت انجام شده است.

سعید معین افزود: در حال حاضر ۱۳ شهر در استان خوزستان در معرض هجوم ملخ های صحرایی با تراکم های شدید، متوسط و ضعیف قرار دارد.

وی اظهار داشت: تراکم هجوم دستجات ملخ های صحرایی در شهرهای هندیجان، بهبهان، دزفول، رامشیر و رامهرمز شدید و در شهرهایی مانند ماهشهر، اهواز و آبادان متوسط و پایین است.

معین اضافه کرد: ملخ های صحرایی که به خوزستان و بوشهر هجوم آورده اند، بالدار بالغ و آماده تخم ریزی هستند و ما تلاش می کنیم که تخم ریزی انجام نشود.

وی گفت: هر ملخ صحرایی ماده ۳۰۰ عدد تخم می گذارد که حدود ۲۰۰ تخم آن تبدیل به پوره می شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که حمله ملخ های صحرایی بر خلاف سال های قبل که از سمت شرق و مرکز عربستان بود، امسال از سمت غرب و شمال غرب صورت گرفته و به تدریج به سمت مرکز عربستان متمایل می شود و از این رو ظرف هفته های آینده فشاری که بر استان های خوزستان و بوشهر آمده است به تدریج متمایل به مناطق پایین دست می شود و سراسر بوشهر و بخش هایی از استان های فارس و هرمزگان را فرا می گیرد.

وی ضمن ابراز خشنودی از تامین اعتبارات مبارزه با ملخ های صحرایی توسط ستاد بحران کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: مبلغ ۱۵ میلیارد تومانی که برای مبارزه با ملخ صحرایی درخواست کرده بودیم تامین و در دو روز آخر اسفند بین استان های مورد نظر توزیع شد.

معین افزود: این اعتبارات هزینه ای و تملکی را صرف تامین تجهیزات و لوازم، سوخت و امکانات حمل و نقل کردیم.

وی با اشاره به درخواست ۱۰۰ میلیارد تومانی سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ صحرایی گفت: این مبلغ در هفته آخر اسفند توسط ستاد بحران کشور تصویب و به هیات دولت تحویل شد و امیدواریم تا اواخر فروردین امسال از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان حفظ نباتات کشور ابلاغ و در استان هایی که درگیر این آفت هستند، متناسب با حجم عملیات و مبارزه توزیع شود.