رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت خوزستان

کارخانه های تولید سیمان خوزستان تامین نیاز استان را در اولویت قراردهند

تاریخ انتشار: دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 | 13:40 ب.ظ
کارخانه های تولید سیمان خوزستان تامین نیاز استان را در اولویت قراردهند رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: کارخانه های تولید سیمان در استان را ملزم کردیم که اولویت فروش سیمان آن ها در بازار خوزستان و بعد صادرات باشد تا دچار تنش در بازار استان نشویم.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از ایرنا امیر حسین نظری دوشنبه در ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای معاونت اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: شرکت های تولید کننده سیمان در استان اولویت کار خود را بر صادرات سیمان قرار داده بودند که با رایزنی هایی که انجام گرفت این کارخانه ها را ملزم به تامین سیمان مورد نظر بازار استان کردیم.

وی گفت: مصرف سیمان در استان روزانه هشت هزار تن است که اگر این میزان از سوی کارخانه ها به درستی تامین شود مشکل و تنشی در بازار سیمان خوزستان نخواهیم داشت.

نظری افزود: متاسفانه برخی آمار نادرستی از قیمت سیمان در بازار استان به استاندار خوزستان اعلام کردند و قیمت هر کیسه سیمان در استان را ۶۰۰ هزار ریال عنوان نمودند این در حالی است که بالاترین سطح قیمت سیمان در استان ۴۵۰ هزار ریال بوده است.

رییس سازمان صمت استان در ادامه با اشاره به اینکه مشکلی در تامین سیمان در استان وجود ندارد افزود: با افزایش دما میزان مصرف سیمان در استان کاهش می یابد و باعث اشباع سیمان در بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه در ۱۵ روز گذشته ۱۰۱ هزار تن سیمان در استان توزیع شده است گفت: با توجه به اینکه نرخ کرایه بر اساس تن کیلومتر است نمی توان نرخ ثابتی برای حمل و نقل سیمان در نظر گرفت.

عوامل کمبود سیمان در بازار خوزستان

وی با بیان اینکه سه کارخانه سیمان دراستان فعال هستند ادامه داد: یکی از دلایل کمبود این کالا در بازار استان صادرات این کالا از سوی شرکت های تولید کننده قبل از تامین بازار داخلی است.

نظری بیان کرد: کارخانه سیمان بهبهان در بسیاری موارد سیمان خود را به استان های همجوار به فروش می رساند که همین موضوع در کاهش عرضه سیمان در بازار استان موثر است.

رییس سازمان صمت استان بیان کرد: کارخانه سیمان کارون نیز به دلیل فروریختن کوره در ۱۵ روز اخیر تولید نداشته و مسولان آن اعلام کردند تا ۱۰ روز آینده امکان تولید را خواهند داشت.

وی گفت: این عوامل و بسیاری موارد دیگر دست به دست هم می دهد تا در مواردی شاهد کاهش عرضه سیمان در بازار و یا افزایش قیمت این کالا باشیم.

وی در ادامه با اشاره به توزیع گسترده شکر در استان بیان کرد: در کنار توزیع شکر با استفاده از خودروهای سیار شکر در اهواز نیز توزیع می شود و برای دسترسی هر چه بیشتر خریداران شکر در بنکداران نیز تزریق می شود.

نبود شبکه توزیع سیمان در خوزستان 

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان در ادامه این نشست بیان کرد: نبود شبکه توزیع سیمان از مشکلات در این بخش است و برای ساماندهی توزیع و فزوش سیمان شبکه توزیع ایجاد شود.

بهرام جباری افزود: متاسفانه شرکت های تولید سیمان بهبهان و کارون در استان به تعهدات خود در تامین سیمان عمل نمی کنند و همین موضوع باعث تنش در بازار می شود.

وی گفت: فرمانداران برای توزیع مناسب سیمان ورود کنند تا دست دلالان از این بخش هر چه بیشتر کوتاه شود.

در خوزستان سه کارخانه تولید سیمان وجود دارد و مصرف روزانه سیمان در استان ۸هزار تن است.

طبق اعلام استاتدار خوزستان در چند هفته اخیر قیمت سیمان در استان تا کیسه ای ۵۰۰ هزار ریال رسید که با دستور استاندار خوزستان از روز شنبه ۲۰ عامل معتمد از سوی سازمان صمت استان در اهواز برای توزیع سیمان با قیمت مصوب تعیین شد.

قیمت مصوب سیمان هر کیسه ۳۶۵ هزار ریال است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار