گندمکاران خوزستانی کاه و کلش زمین خود را به دامداران بدهند

تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 | 14:33 ب.ظ
گندمکاران خوزستانی کاه و کلش زمین خود را به دامداران بدهند رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشاورزان استان خواست بقایای به جا مانده از برداشت محصول گندم (کاه و کلش) خود را در زمین کشاورزی، به جای سوزاندن به دامداران بدهند. خدارحم امیری زاده روز سه‌شنبه در نشست ستاد برداشت محصولات پاییزی در خوزستان در محل سرسرای اداری سازمان جهادکشاورزی استان افزود:با وجود تذکرها وهشدارهای […]

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشاورزان استان خواست بقایای به جا مانده از برداشت محصول گندم (کاه و کلش) خود را در زمین کشاورزی، به جای سوزاندن به دامداران بدهند.

خدارحم امیری زاده روز سه‌شنبه در نشست ستاد برداشت محصولات پاییزی در خوزستان در محل سرسرای اداری سازمان جهادکشاورزی استان افزود:با وجود تذکرها وهشدارهای لازم به گندمکاران برای آتش نزدن کاه و کلش ، مواردی از سوزندان بقایای این محصول مشاهده شده که جای تاسف دارد.
وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش ، آسیب جدی به ساختمان و مواد آلی و بافت خاک وارد می‌کند گفت: روش کشت مستقیم بعد از برداشت محصولات پاییزه یکی از روش های مناسب برای پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش است ضمن اینکه امسال با کمبود علوفه روبه رو هستیم که این کاه و کلش‌ها تغذیه مناسبی برای دام ها هستند.
آتش زدن کاه و کلش در خوزستان در سال‌های گذشته با وجود هشدارهای محیط زیست و جهادکشاورزی ، همچنان از نقاط مختلف استان گزارش می‌شود و در برخی موارد گسترش آتش سبب ایجاد حریق درعرصه های منابع طبیعی و در برگرفتن درختان کنار جاده‌ها شده است.

تولید یک سوم کلزای کشور در خوزستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین گفت: ۳۳ درصد کلزای کشور در خوزستان تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه کشت این محصول در سال های اخیر رو به توسعه بوده افزود:تاکنون حدود ۹۸ هزارتن دانه روغنی کلزا در خوزستان خریداری شده است که بیشترین میزان خرید این محصول مربوط به مناطق شوش ، بهبهان و دزفول بوده است.
امیری زاده با اشاره به بروز خشکسالی و خسارت به زمین‌های کلزای دیم خوزستان در سال زراعی جاری بیان کرد: به دلیل بارندگی کم ،عملکرد کلزای دیم کاهش پیدا کرد ولی پیش بینی می‌شود رتبه نخست تولید کلزای کشور به استان اختصاص یابد.
امسال حدود ۷۶هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیرکشت کلزا رفت و پیش بینی می شود حدود ۱۱۷هزار تن دانه روغنی کلزا در استان به قیمت تضمینی خریداری شود.

گندم با کیفیت خوزستان نباید به مصرف مرغداری‌ها و دامداری‌ها برسد
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این نشست با اشاره به کیفیت مطلوب گندم تولیدی استان که در ردیف بهترین گندم تولیدی کشور قرار دارد افزود: این محصول با ارزش غذایی بسیار بالا نباید به مصرف مرغداری‌ها و دامداری‌ها برسد.
وی با بیان اینکه قادر هستیم بیش از ۵۰ درصد بذر گندم مورد نیاز کشاورزان استان را تامین کنیم گفت:بذر مورد نیاز کشاورزان برای سال آینده زراعی در حال تهیه و ذخیره‌سازی است.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه بذر گندم کشاورزان باید در شبکه خرید قرار گیرد افزود:مزارع بذری هم اکنون از وضعیت بسیار خوبی از لحاظ هزاردانه و خلوص برخوردار هستند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی ادامه داد: ارقامی که در شهرستان ها در قالب طرح های پی.وی.اس کشت شدند از کیفیت و تنوع خوبی برخوردارهستند و ارقام امیدبخشی که توسط مراکز تحقیقات ارایه شدند جایگزین بسیار خوبی برای ارقامی هستند که در مقابل بیماری زنگ زرد گندم آسیب پذیرهستند.
امیری زاده در ادامه با اشاره به تحقق ۶۶ درصدی تولید گندم در خوزستان تاکنون بیان کرد:بیشترین میزان خرید مربوط به شهرستان شوش با میزان ۱۲۴ هزار تن بوده است.
وی پیش بینی کرد حدود ۱.۲میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان گندمکار خوزستانی خریداری شود.تاکنون حدود۹۵۰هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.
به گزارش ایرنا سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده تا پایان تیر امسال حدود۵.۵میلیون تن محصولاتی از قبیل گندم، جو ، کلزا ، چغندر قند و محصولات صیفی و جالیزی که در فصل پاییز کشت شده‌اند از زمین‌های کشاورزی خوزستان برداشت شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار