مدیر کل شیلات خوزستان:

خوزستان مقام اول آبزی پروری کشور را دارد

تاریخ انتشار: دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 | 12:13 ب.ظ
خوزستان مقام اول آبزی پروری کشور را دارد ابوعلی گفت: خوزستان مقام اول آبزی پروری کشور را دارد و عمده موضوع و شاخص تاثیر گذار این دستاورد، حوزه پرورش ماهیان گرمابی است.

فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دوره آموزش تخصصی کاربرد سیستم بیوفلاک در پرورش میگو به صورت وبینار با حضور مدیران مربوطه، کارشناسان و بهره برداران به همت اداره کل شیلات خوزستان برگزار شد.

او بیان داشت: خوزستان مقام اول آبزی پروری کشور را دارد و عمده موضوع و شاخص تاثیر گذار این دستاورد، حوزه پرورش ماهیان گرمابی است و به دلیل طرح‌های خوب در دست اجرا، در آینده هیچ استانی توان رقابت با خوزستان را نخواهد داشت.

ابوعلی افزود: از سویی دیگر، باتوجه به خشکسالی و تنش‌های آبی چندسال اخیر، هم اکنون، کمبود آب شیرین وجود دارد و سیاست‌های شیلات در جهت افزایش بهره وری و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دنبال می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه باید از روش‌های نوین آبزی پروری استفاده کنیم تصریح کرد: در همین راستا، روش پرورش متراکم در تعدادی از مراکز در استان و بهره مندی از ظرفیت سواحل دریا در پرورش ماهی و میگو، آبزی پروری در قفس در دریاچه سد‌ها و دریا، را به کار برده ایم.

این مقام مسئول گفت: خوزستان از ۲۳۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است و در کل کشور تنها در دو نقطه، پرورش میگو با آب شیرین انجام می‌شود، یکی در استان بوشهر و دیگری در استان خوزستان به ویژه در شهرستان‌های آبادان و هندیجان وجود دارد.

او اظهار داشت: در هندیجان ۱۰ هزار هکتار، در ماهشهر ۱۲ هزار هکتار، تکمیل مجتمع چوئبده آبادان، استفاده از زه آب نیشکر در طرح ۵ هزار هکتاری خرمشهر در حال طراحی و پیگیری هستند.

ابوعلی ادامه داد: طی سالیان گذشته، شیوع بیماری لکه سفید در مجتمع چوئبده آبادان به عنوان اولین مجتمع استان منجر به مشکلات اساسی و دلسردی بهره برداران شد و طرح نرسری برای اولین بار با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه پست لارو با موفقیت انجام شد و تحت شرایط کنترل شده هیچ گونه بیماری مشاهده نشد و میانگین تولید افزایش یافت.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: امسال، در مرحله اول، ۱۵ میلیون پست لارو در مراکز نرسری میگو ذخیره سازی می‌شود، و این مقدار ۷ برابر میزان ذخیره سازی در سال گذشته خواهد بود و امیدواریم تا پایان فصل، مرحله دوم این طرح را نیز با همین ظرفیت یا کمی کمتر داشته باشیم و در مجموع با حداقل ۲۵ میلیون پست لارو طرح نرسری را اجرا کنیم که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر رشد خواهیم شد.

این مقام مسئول گفت: پرورش گلخانه‌ای میگو از حالت پایلوت خارج شده و متقاضیان زیادی دارد و مشکلات مجتمع چوئبده در بخش زیرساختی، نرم افزاری، فنی و تخصصی اولویت بندی و برنامه ریزی شده است و مسیر پیش رو به درستی هدفگذاری شده است و با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان داخلی، مجتمع چوئبده آبادان را با اشتغال ۵ هزار نفری به رونق و شکوفایی خواهیم رساند.

ابوعلی، در پایان از برگزاری دوره‌های آموزشی- تخصصی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: روش بیوفلاک، روش نوین و پیشرفته‌ای است و بکارگیری دانش روز در این مجتمع، ریسک فعالیت‌ها را به حداقل می‌رساند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار