مرثیه ای بر دام سنتی استان خوزستان بر اثر غفلت مسئولان دولتی

تاریخ انتشار: شنبه 1 خرداد 1400 | 13:48 ب.ظ
مرثیه ای بر دام سنتی استان خوزستان بر اثر غفلت مسئولان دولتی گاومیش دام سنتی، پرسود و ارزشمند خوزستان امروزه به دلیل غفلت مسئولان استانی در کنار کاهش میزان بارندگی و ورود به دوران تنش آبی اوضاع خوبی ندارد.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، گاومیش، دام سنتی و ارزشمند استان خوزستان به ویژه در شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر است که اشتغال صدها نفر از مردم روستایی و تامین منابع لبنیاتی دیگر استان‌های، این صنعت را جزو مشاغل ارزشمند استان خوزستان کرده است.

دام گاومیش به دلیل شرایط زیستی و ضخامت پوستش، به آب جهت تبرید بدن این حیوان بسیار نیاز است که سکونت در کنار رودخانه و دسترسی به آب جاری را بسیار با اهمیت کرده است که کمبود آب شرب در روستاها در کنار کاهش دبی آب رودخانه‌ها این صنعت استان خوزستان را دچار یک چالش جدی کرده است.

این صنعت پرسود استان خوزستان، مدتی است در سایه بی توجهی و غفلت مسئولین استانی و به ویژه آب و فاضلاب روستایی، دچار مشکلات جدی شده است که مریضی دام و کاهش میزان تولیدات لبنی آن‌ها از جمله مواردی است که صنعت بومی خوزستان را در خطر جدی نگهداشته است. حال با توجه به اشتغال صدها نفر از مردم روستایی به این صنعت و نیاز ضروری کشور به محصولات لبنی گاومیش سوالی که بیان می‌شود این است که چه زمانی برای احیای این صنعت و نجات دام بومی خوزستان پیش از نابودی فکری خواهد شد؟


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار