سهم ۴۵ درصدی ذرت خوزستان در افق ۱۴۰۴

تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 خرداد 1400 | 10:54 ق.ظ
سهم ۴۵ درصدی ذرت خوزستان در افق ۱۴۰۴ مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:با توجه به برنامه ریزی افق ۱۴۰۴ و طرح تجهیز و نوسازی ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری پیش بینی می شود سهم خوزستان به حدود ۴۵ درصد ذرت دانه ای و حدود ۲۵ درصد ذرت علوفه ای تولید کشور ارتقاء یابد.

سهم ۴۵ درصدی ذرت خوزستان در افق ۱۴۰۴

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:با توجه به برنامه ریزی  افق ۱۴۰۴ و طرح تجهیز و نوسازی ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری پیش بینی  می شود  سهم خوزستان به حدود ۴۵ درصد ذرت دانه ای و حدود ۲۵ درصد ذرت علوفه ای تولید کشور ارتقاء یابد.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان : مشاور عالی سازمان با بیان اینکه با افزایش جمعیت سطح کره زمین، پیدا کردن منابع جدید غذایی به یکی از چالشهای بزرگ بشریت تبدیل شده است گفت: محصولات دام و طیور یکی از مهمترین منابع تأمین غذای بشریت است و برای پرورش دام و طیور نیاز به غذایی داریم که بتوان با آن دام و طیور را به شکل سالم پرورش داد. 

محمد قاسمی نژاد افزود :یکی از مهمترین رویکردها برای تأمین غذای سالم دام و طیور استفاده از محصول با ارزش و پرانرژی ذرت به صورت دانه و سیلاژ است که به عنوان یک منبع ارزان و در عین حال بسیار مفید و مغذی باعث پرورش دامها و افزایش شیردهی و پرورش طیور میشود.

وی ادامه داد: در دنیا حدود ۷۵-۶۰ درصد ذرت به صورت مختلف مانند دانه، خمیر، پودر، سیلاژ و … به مصرف غذای دام میرسد بعلاوه حدود ۲۵-۲۰ درصد از تولیدات جهانی ذرت به صورت مستقیم در شکلهای مختلف مانند آرد ذرت، شیرینی پزی، کنسرو، فرنی ذرت در تغذیه انسان مصرف میشود همچنین حدود ۵ درصد تولید ذرت نیز جهت فرآورده های  صنعتی همچون نشاسته، الکل، روغن، گلوکز، اسیداستیک، فورفورال و بیش از ۵۰۰ نوع فرآورده ی درجه دوم به کار گرفته میشود. 

قاسمی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر برنامه اقتصاد مقاومتی و افزایش امنیت غذایی در افق ۱۴۰۴ توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است اظهار داشت : بر اساس این برنامه در حوزه تولید ذرت دانه ای هدف این است که عملکرد میانگین ۵ و ۷ دهم تن در هکتار به حدود ۵ و ۹ دهم در هکتار ارتقاء یابد و همچنین بر اساس این برنامه سطح زیر کشت از حدود ۱۹۰-۱۶۰ هزار هکتار به ۳۰۰-۲۵۰ هزار هکتار افزایش یابد. 

وی ادامه داد: با احتساب حدود ۱۹۰ هزار هکتار ذرت علوفه ای  با تولید حدود ۱۳ میلیون تن سطح کشت به حدود ۵۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

محمد قاسمی نژاد ادامه داد: کشت ذرت با استفاده از ارقام سازگار و پر محصول سالیانه در حدود ۹۰-۷۵ هزار هکتار به دو صورت دانه ای  و علوفه ای  در بهار و تابستان در خوزستان کشت میشود که به عنوان رتبه نخست تولید ذرت کشور حدود ۳۸ درصد ذرت دانه ای  و در حدود ۲۰ درصد ذرت علوفه ای  کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به برنامه ریزی  افق ۱۴۰۴ و طرح تجهیز و نوسازی ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری پیش بینی  می شود  سهم خوزستان به حدود ۴۵ درصد ذرت دانه ای و حدود ۲۵ درصد ذرت علوفه ای تولید کشور ارتقاء یابد.

مشاور عالی سازمان گفت : در سال جاری کشت بهاره و تابستانه ذرت در خوزستان با توجه به محدودیت منابع آب استان و الگوی مصرف برنامه ریزی  جامعی توسط ستاد فنی تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و هماهنگی با مدیران و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان بعمل آمد و برنامه الگوی کشت محصولات زراعی بهاره و تابستانه از جمله ذرت و سایر محصولات شامل، دانههای روغنی، سبزی و صیفی، حبوبات، علوفه و … تهیه و تدوین گردیده ضمناً برنامه آب نیز با هماهنگی دو سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق به تفکیک حوزه های  آبریز کارون، دز، کرخه و مارون تهیه که بعد از تأیید ستاد خشکسالی استان برای اجرا به مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها و شرکتها توزیع آب در شهرستانها اعلام خواهد شد.

وی افزود : در راستای صرفه جویی  و مصرف بهینه آب و الگوی کشت متناسب با شرایط منابع آب استان استفاده از ارقام سازگار و میانرس و زودرس به جای ارقام دیررس همچنین آبیاری یک در میان فاروها برای صرفه جویی  در مصرف آب و تجمع نمک به دور از ریشه گیاهچه ذرت پیشنهاد می گردد .

وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد  کارنده های  مجهز به چرخ پرس ویل بکار گیرند و از کشت کف جوی برای صرفه جویی  در مصرف آب و فرار از شوری استفاده نمایند .

وی اظهار داشت :کشاورزان حتی الامکان تا زمان سپری شدن اوج گرما از کاشت بذر خودداری کنند و  تاریخ کاشت مناسب و توصیه شده را بکار برند.

قاسمی نژاد رعایت عمق مناسب کاشت، آبیاری مزارع بعد از کاشت بذر و تکرار آبیاری در فواصل مناسب ‌ و استفاده از ارقام سازگار و مطمئن بر اساس توصیه کارشناسان و شرکت تخصصی توسعه کشت ذرت را از دیگر موارد مهم برشمرد و اضافه کرد:اصول تناوب زراعی و  تغذیه متعادل و مدیریت عوامل زیان رسان نیز از نکات کلیدی در کشت این گیاه می باشد .


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار