احصاء تراز تجاری کربن، جدیدترین برنامه زیست محیطی در‌مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 خرداد 1400 | 09:43 ق.ظ
احصاء تراز تجاری کربن، جدیدترین برنامه زیست محیطی در‌مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مشاور فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورایعالی مناطق آزاد در سومین سمینار بین المللی CSR در منطقه آزاد اروند،گفت: سازمان های مناطق آزاد بعنوان حاکمیت می بایست به حوزه محیط زیست و زمینی که میراثی برای آیندگان است توجه ویژه ای داشته باشند و به منظور محاسبه دقیق و ارزیابی این امر پروژه احصاء تراز تجاری کربن در دستور کار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، مرتضی شیخ زاده در سومین سمینار بین المللی مسئولیت اجتماعی، با محوریت مناطق آزاد تجاری و تفکر مسئولانه (CSR) همراه با رویکرد ارائه عملکرد این مناطق و اعلام برگزیدگان که در محل سالن همایش های سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد؛ ضمن گرامی داشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر، اظهار داشت: یکی از مسئولیت های اجتماعی مهم، زنده نگه داشتن
مفهوم مسئولیت اجتماعی و امانت داری هرچه بهتر طبیعت برای نسل های آتی است.

شیخ زاده با تأکید براینکه در حوزه مسئولیت اجتماعی باید علاقه مردم نسبت به موضوعاتی که به نسل های آینده( نظیر محیط زیست) مرتبط است را تقویت کنیم، افزود: (CSR)از یک ساختاری به نام ایزو ۲۶۰۰۰ که ده سال پیش در دنیا ثبت شد شروع شده و ساختار مسئولیت اجتماعی را در ۷ رسته طبقه بندی کرده است.

وی تصریح کرد: پاسخگویی، شفافیت، رفتار اخلاقی، احترام به منافع ذی نفعان، احترام به حاکمیت قانون، احترام به قوانین بین المللی رفتار و احترام به حقوق بشر؛ ۷ محور اساسی ایزو۲۶۰۰۰ است که به نام مسئولیت اجتماعی هم شناخته می شود.

مدیر کل روابط عمومی و اموربین الملل شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه نیاز داریم واقعیت ها را در جامعه بروز و ظهور دهیم و نسبت به اهمیت این مسائل صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: صحبت از محیط زیست و حفظ و نگهداری آن می‌کنیم اما از اعماق وجودمان محیط زیست را دوست نداریم و این نشان می دهد قبل از پرداختن به حوزه مسئولیت اجتماعی، می بایست عاشق این حوزه باشیم تا در رابطه با آن بتوانیم بگوییم و بنویسیم.
شیخ زاده اذعان داشت: این شعله ای که روشن شده(سمینار CSR) اتفاق خوبی است؛ اما نباید بعنوان یک کار تکمیلی به آن نگاه کنید؛ بلکه باید آن را به منظور یک شروع ثبت کنید تا در ادامه به نتیجه دلخواه برسید.

مرتضی شیخ زاده در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی ابلاغ ‌شده از سوی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان های مناطق آزاد بعنوان حاکمیت می بایست به حوزه نگهداری محیط زیست و زمینی که میراثی برای آیندگان است توجه ویژه داشته باشند و تا جای ممکن کم تر به سراغ خام فروشی زمین بروند؛ چرا که زیبایی های طبیعی کوه، جنگل و کویر قرار است برای آیندگان هم باقی بماند.

شیخ زاده با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی مقوله مهمی است، افزود: به شعور مخاطب احترام بگذاریم و مردم را عاقل و هوشمند فرض کنیم و این باور را در آنها ایجاد کنیم که بعنوان یک سازمان و مجموعه ای از حاکمیت، دغدغه هایشان دغدغه مندمان می کند.

او در خصوص حفظ محیط زیست در مناطق آزاد، گفت: در محدوده مناطق آزاد تراز کربنی باید به حد ثبات برسد و پیگیری سرمایه گذاری در این حوزه نیز انجام شود.

مشاور فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورایعالی مناطق آزاد عنوان کرد: به دنبال این هستیم سرمایه گذارانی را در حوزه تراز تجاری کربن تشویق کنیم تا با ایجاد جنگل ها و فضای سبز این خدمات را به کسانی که تولید کربن بیشتری در محیط زیست می کنند بفروشند؛ زیرا باور داریم با تمرکز مسئولیت‌های اجتماعی در این بخش‌ها می‌توان شاهد رضایت بیشتر مردم در جامعه بود.

ایران هشتمین کشور تولید گازهای گلخانه ای است لذا جهت کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن حفاظت از محیط زیست، با استفاده از مفهوم ردپای کربن جدول داده ستانده و رد‌پای کربن بخش های تولیدی تراز تجاری کربن محاسبه می شود. از این طریق می توان بخشهای تولیدی آلاینده شناسایی و میزان صادرات واردات کربن آنها را اندازه گیری کرد.

مفهوم (CSR) یا مسئولیت اجتماعی شرکتی، دستورالعملی برای کنترل، منشوری اخلاقی و تمرینی برای اظهارنظر صریح در زمینه عرضه خدمات از سوی سازمان و انتخاب صحیح و سرمایه گذاری اخلاقی روی مباحث سازمان و در نهایت، پاسخگویی اجتماعی به توان و ظرفیت سازمان برای عمل و اقدام برای تحقق خواسته ها و انتظارات جامعه است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار