قطعی مکرر برق به چاه‌های کشاورزی آسیب می‌رساند

تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 خرداد 1400 | 11:07 ق.ظ
قطعی مکرر برق به چاه‌های کشاورزی آسیب می‌رساند در این روزها که شاهد قطعی‌های مکرر برق در سطح کشور هستیم، اثرات آن بر هر حوزه‌ای مورد تحلیل قرار گرفته است. در این بین اثرات منفی آن بر حوزه کشاروزی نیز باید مورد توجه باشد.

متاسفانه با توجه به گرم شدن زودهنگام هوا و بالا رفتن حجم استفاده از سیستم‌های سرمایشی از یک سو و وارد نشدن کلیه نیروگاه‌ها به مدار تولید برق بر اساس زمان‌بندی هرساله که از خردادماه اتفاق می‌افتاد، قطعی برق در طول روزهای گذشته موجب خسارت‌هایی به برخی بخش‌ها شد.

یکی از حوزه‌های مهم حفظ امنیت غذایی کشور است که با فشارهای ناشی از خشکسالی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند. و در این راستا کشاورزان امیدوارند عوامل دیگری سطح تنش در این حوزه را بالا نبرد. در حال حاضر اختلالات برقی، وضعیت آبیاری و چاه‌های کشاورزی را تهدید می‌کند و باعث می‌شود عملکرد آنها مخدوش شود.

بر اساس اظهارات سید جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم اکنون محصول گندم در بسیاری از مناطق کشور در حال رشد است و نیاز شدید به آبیاری دارد؛ اما قطعی برق موجب اختلال در این روند شده و می‌تواند اثرات منفی بر این محصول استراتژیک بگذارد.  

حسینی در همین رابطه نیز توضیح داد: هم اکنون هزینه یک پمپ چاه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و جایگزنی آن برای کشاورزان به راحتی امکانپذیر نیست.

او ادامه داد: طی روزهای آینده، فصل کاشت محصولات سیفی از جمله برنج، ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای نیز آغاز می‌شود و برای تأمین غذای مردم و خوراک دام به این محصولات نیاز داریم. در صورت ادامه این شرایط در تأمین همین مقدار خوراک دام نیز دچار مشکل خواهیم شد.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور این شرایط را برای تولید کشور خطرناک خواند و افزود: علاوه بر این قطعی‌ها، کشاورزان مشمول ۴ ساعت خاموشی اجباری در ساعات اوج مصرف برق هستند که شرایط را سخت‌تر می‌کند. از سویی طبق قانون اگر برق واحد تولیدی قطع شود، باید خسارت آن به تولیدکننده پرداخت شود که این اتفاق هم نمی‌افتد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار