افزایش ظرفیت تولید چغندرقند با راه‌اندازی کارخانه قند دزفول و اهواز

تاریخ انتشار: پنجشنبه 6 خرداد 1400 | 20:00 ب.ظ
افزایش ظرفیت تولید چغندرقند با راه‌اندازی کارخانه قند دزفول و اهواز مشاور وزیر و مجری طرح چغندرقند کشور بر اجرای موارد تشویقی در نظر گرفته شده برای کامیون داران تاکید و اظهار کرد: راه اندازی کارخانجات قند دزفول و اهواز از سال آینده ظرفیت خوبی را در این زمینه در استان فراهم خواهند کرد.  پیمان حصادی مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند کشور در جلسه […]

مشاور وزیر و مجری طرح چغندرقند کشور بر اجرای موارد تشویقی در نظر گرفته شده برای کامیون داران تاکید و اظهار کرد: راه اندازی کارخانجات قند دزفول و اهواز از سال آینده ظرفیت خوبی را در این زمینه در استان فراهم خواهند کرد.

 پیمان حصادی مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند کشور در جلسه هماهنگی برداشت چغندر قند پاییزه ضمن اشاره به این مطلب که در زمان باقیمانده تا پایان خردادماه باید ۵۰ درصد چغندرقند تولید شده برداشت شود گفت: کشاورز باید اطمینان پیدا کند که همزمان با برداشت محصول، چغندر قند توسط کامیون ها حمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کامیون ها بجای برزنت از تور برای روکش چغندرقند استفاده کنند اظهار داشت: کارخانجات قند با توجه به توصیه های ناظرین باید بر افت و عیار چعندر قند نظارت داشته باشند.

حصادی ادامه داد: قیمت چعندر قند امسال مقرون به صرفه شده و علاوه بر آن در چغندرقند پاییزه  ۱۰۰ تومان قیمت اضافه برای حمل در نظر گرفته شده است.

وی بر اجرای موارد تشویقی در نظر گرفته شده برای کامیون داران تاکید و اضافه کرد: راه اندازی کارخانجات قند دزفول و اهواز از سال آینده ظرفیت خوبی را در این زمینه در استان فراهم خواهند کرد.

حصادی یکی از مشکلات چغندر قند را ورود بذرهای بی کیفیت به استان توسط دلالان عنوان و از کارخانجات قند درخواست کرد با مشورت و برنامه ریزی که توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود بذرهای خوب را در مزارع کشت کنند تا عملکرد و عیار مطلوب در محصول نهایی مشاهده شود.

در ادامه جلسه خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: همزمان با برداشت چغندر قند در استان ۵ و ۲ دهم میلیون تن محصول برداشت و حمل می شود همچنین بیش از ۳ و نیم میلیون تن کالای رسوب شده در بندر امام وجود دارد، بنابراین حمل کالا در این مدت از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار می باشد.

وی با بیان اینکه خوزستان انبار غله کشور است اظهار داشت: امسال موفق به کسب رتبه نخست در تولید گندم و کلزا شدیم و در چغندر قند نیز رتبه نخست کشور را داریم .

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در افق ۱۴۰۴ ، ۶۰ هزار هکتار چغندرقند پاییزه در  استان کشت شود.

همچنین تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی در ادامه این جلسه گفت: سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه از ۲ هزارهکتار در سال ۹۲ به ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ رسید و روند تولید نیز از ۱۱۵ هزار تن به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ارتقاءیافته است .

وی افزود افزود: کارخانجات قند فعال در استان نیز از ۷ کارخانه در سال گذشته به ۱۰ کارخانه در سال جاری  رسید.

وی با بیان اینکه علیرغم کمبودهای کود شیمیایی در سال زراعی گذشته بیش از صد درصد کود مورد نیاز چغندر قند در استان تامین شد ادامه داد: بر اساس برآوردها یک هزار و ۴۰۰ کامیون در روز برای حمل این محصول مورد نیاز است.

نوروزی با تاکید بر اینکه برداشت تا آخر خرداد ماه باید به پایان برسد اضافه کرد: یکی از طرح های  تشویقی به  کامیون داران، افزایش  ۳۰ درصدی  سوخت تخصیصی به آنها بوده است.

وی عمده مشکل برداشت چغندر قند را همزمانی برداشت آن با برداشت ذرت علوفه ای دانست که از ۱۰ خرداد ماه آغاز خواهد شد و گفت: به دلیل تقاضای استان های دیگر برای ذرت علوفه ای پیش بینی می شود حدود ۳۰ درصد کامیون های حمل چغندر قند به سمت برداشت ذرت گرایش پیدا کنند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار