کسب رتبه نخست خرید گندم کشور در خوزستان / خسارت ۱۳۰ هزار تنی خشکسالی به اراضی دیم.

تاریخ انتشار: شنبه 8 خرداد 1400 | 16:23 ب.ظ
کسب رتبه نخست خرید گندم کشور در خوزستان / خسارت ۱۳۰ هزار تنی خشکسالی به اراضی دیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تنش آبی در خوزستان به دلیل کاهش بارش‌ها و شرایط خشکسالی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، امسال در استان خوزستان اولویت اول تامین آب شرب است و پس از آن تامین آب کشت‌های دائمی که ۱۵۱ هزار هکتار است، مورد موافقت قرار گرفته است. خدا رحم امیری‌زاده در […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تنش آبی در خوزستان به دلیل کاهش بارش‌ها و شرایط خشکسالی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، امسال در استان خوزستان اولویت اول تامین آب شرب است و پس از آن تامین آب کشت‌های دائمی که ۱۵۱ هزار هکتار است، مورد موافقت قرار گرفته است.

خدا رحم امیری‌زاده در نشست خبری که امروز (۸ خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه پایان برداشت محصولات پاییزه کشاورزی هستیم و خبرهای خوشی برای کشور و مردم خوزستان داریم. سال ۹۹ سالی بسیار سخت و فراموش‌نشدنی بود زیرا کرونا مشکلات فراوانی بر جامعه جهانی و کشور حاکم کرد و همه اقتصادهای دنیا را درنوردید.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از ایسنا، وی افزود: در این سال، ایران علاوه بر کرونا، تحت بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بود اما توانست سال ۹۹ را با مقاومت و برنامه‌ریزی پشت سر بگذارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان سال زراعی سختی را پشت سر گذاشت، گفت: مساله کمبود آب و سایر بحران‌ها در خوزستان تقریبا کم‌نظیر بود اما با همت کشاورزان و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این سال زراعی را به خوبی پشت سر گذاشتیم تا کلام مقام معظم رهبری روی زمین نماند و شعار جهش تولید را عملی کنیم.

امیری‌زاده گفت: خوزستان علی‌رغم مشکلات فراوان هیچ کاهشی در تولیدات نداشته است. خرید گندم رو به پایان است و عملا برداشت گندم به اتمام رسیده است. تاکنون یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده است و همچنان روند خرید ادامه دارد.

وی افزود: اکنون بیش از ۵۵ هزار تن بذر گواهی‌شده گندم در استان خوزستان داریم و به کشاورزان و بهره‌برداران قول می‌دهیم که مشکلی در تامین گندم بذری در فصل زراعی آینده نخواهیم داشت. شنیده شده که کشاورزان با توجه به مشکلات سال گذشته، بخش زیادی از گندم خود را به عنوان گندم بذری ذخیره کرده‌اند اما به کشاورزان اطمینان می‌دهیم که مشکلی در این خصوص نیست.

امیری‌زاده ادامه داد: بذر کشاورزان، بذر مناسبی برای کشت نیست و توصیه نمی‌شود که کشاورزان بذر خودشان را کشت کنند. به دلیل مشکلاتی که سال گذشته در تامین گندم بذری وجود داشت، اکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم نزد کشاورزان نگهداری می‌شود اما اطمینان می‌دهیم که مشکلی در تامین بذر نیست و کشاورزان می‌توانند این بذر در اختیار دولت قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان برای هشتمین سال پیاپی رتبه نخست خرید گندم کشور را کسب کرده است، گفت: تصور نمی‌کردیم در این شرایط خشکسالی، این میزان گندم در خوزستان خریداری شود.

امیری‌زاده ادامه داد: سال گذشته در اراضی دیم خوزستان ۱۵۰ هزار تن گندم تولید شد اما امسال تقریبا ۳۰ هزار تن گندم خریداری شد و حدود ۱۲۰ هزار تن از گندم دیم خوزستان را به دلیل خشکسالی از دست داده‌ایم.

وی با اشاره به پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزان خوزستان در خرید تضمینی گندم افزود: امسال دلال‌ها در خرید گندم ناکام ماندند؛ حدود ۹۸ درصد از پول گندم کشاورزان پرداخت شده است و باقی آن نیز در حال پرداخت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال سطح زیر کشت کلزا ۲۴ هزار هکتار در مقایسه با سال قبل افزایش داشت و خوزستان برای اولین بار توانست رتبه نخست کشت، خرید و تولید کلزا در کشور را به دست بیاورد. تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار تن کلزا در خوزستان خریداری شده است که بیش از یک‌سوم تولید کل کشور است.

امیری‌زاده ادامه داد: در سالی که با خشکسالی، کرونا، تحریم و کمبود بذر مواجه بودیم، خوزستان توانست رتبه اول تولید گندم و کلزا را در کشور کسب کند.

وی افزود: هیچ دغدغه‌ای در پرداخت هزینه خرید گندم و کلزا به کشاورزان وجود ندارد و بیش از ۹۸ درصد از هزینه خرید کلزا به کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال سطح زیر کشت چغندر قند، ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار بود و تاکنون بیش از ۵۰۰‌ هزار تن چغندر برداشت شده است. اکنون به پیک برداشت چغندر قند وارد شده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن چغندر قندر در خوزستان برداشت شود که بیش از ۴۲ درصد در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

امیری‌زاده گفت: ضریب مکانیزاسیون در خوزستان حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است و خوزستان به لحاظ ماشین‌آلات کشاورزی به جز کمباین، وضعیت خوبی در ادوات کشاورزی دارد. امسال در جذب خط اعتباری مکانیزاسیون در کشور رتبه نخست کشور را داشتیم که در تولید نیز اثرگذار است.

وی با اشاره به تنش آبی در خوزستان به دلیل کاهش بارش‌ها و شرایط خشکسالی گفت: ۵۸ درصد از سدهای خوزستان خالی هستند و با یک بحران اساسی در تامین آب مواجه هستیم و باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم تا از این بحران عبور کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، امسال در استان خوزستان اولویت اول تامین آب شرب است و پس از آن تامین آب کشت‌های دائمی که ۱۵۱ هزار هکتار است، مورد موافقت قرار گرفته است.

امیری‌زاده با اشاره به کشت‌های فصلی از جمله برنج، ذرت و انواع حبوبات گفت: کمبود آب در استان خوزستان می‌طلبید که امسال اصلا کشت نداشته باشیم اما سازمان آب و برق را مجاب کردیم که میزانی آب به کشت‌های فصلی اختصاص دهد. در این زمینه حتی در مواردی، از آب‌های استراتژیک برای کشت‌ها اختصاص داده شده است و قرار است در پنج حوضه آبریز به مقداری که کشاورزی در خوزستان تعطیل نشود و معیشت مردم به خطر نیافتد، آب کشاورزی تامین شود.

وی با بیان اینکه الگوی کشت برای همه شهرستان‌های خوزستان مشخص شده است، گفت: امسال کشت شلتوک در پایین دست سدهای خوزستان ممنوع شده و بر این اساس الگوی کشت سایر محصولات مشخص شده است تا بحران را پشت سر بگذاریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار هکتار کشت فصلی داشتیم که حدود ۱۸۰ هزار هکتار آن برنج بود اما امسال با توجه به شرایط خشکسالی و بحران کمبود آب، کل کشت فصلی خوزستان ۸۸ هزار هکتار خواهد بود.

امیری‌زاده عنوان کرد: انتظار داریم کشاورزان با همکاری خود، امسال را با کشت‌های حداقلی و کم مصرف آب، مدیریت کنند تا به امید خدا بتوانیم در سال آینده شرایط خوبی را پشت سر بگذاریم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار