آتش در کمین جنگل‌های خوزستان/ خشکسالی قوز بالای قوز است.

تاریخ انتشار: شنبه 8 خرداد 1400 | 16:36 ب.ظ
آتش در کمین جنگل‌های خوزستان/ خشکسالی قوز بالای قوز است. معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به افزایش آتش سوزی در جنگل‌های استان با افزایش گرما و وقوع خشکسالی هشدار داد.

سید عادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به گرمای هوا و خشکسالی امسال گفت: افزایشآتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی استان پیش بینی می‌شود.

او با بیان اینکه هر سال با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی مواجه هستیم که آتش‌سوزی‌ها به دلایل طبیعی و یا انسانی رخ می‌دهند، اظهار داشت: منشاء آتش‌سوزی‌های طبیعی بیشتر به علت شرایط اقلیمی مانند گرمای بیش از حد هوا و خشک شدن جنگل‌ها و زیستگاه‌ها است، اما بیشترین آسیب در مناطق، بر اثر عوامل انسانی است که به صورت عمدی یا غیرعمدی اتفاق می‌افتند.

مولا آتش زدن مزارع در فصل کنونی را یکی از عوامل عمدی وقوع حریق عنوان و تصریح کرد: آتش زدن این کاه و کلش موجب سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع اطراف می‌شود و خسارت‌های زیادی به مناطق وارد می‌کند، ضمن اینکه اکنون فصل جوجه‌آوری و آشیانه‌سازی بسیاری از پرندگان روی زمین یا درختان است و این آتش‌سوزی‌ها موجب آسیب زدن به آشیانه‌ها و حتی جوجه‌های پرندگان می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر آتش‌سوزی‌های ناشی از عوامل انسانی ادامه داد: حضور گردشگران یا افراد معتاد در برخی مناطق و اقدام به روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن پیش از ترک منطقه نیز موجب وقوع و سرایت آتش‌سوزی می‌شود.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان داشت: از سوی دیگر، در این فصل برگ‌های درختان خشک هستند و برخی از انواع درختان در جنگل‌های نیمه گرمسیری نیز خود به خود آماده اشتعال هستند، به ویژه درخت پده، میوه‌ای با حالت اسفنجی دارد که سریع‌الاشتعال است و این میوه با کمترین وزش باد، قدرت جابجایی بالایی دارد، یک میوه این درخت می‌تواند کیلومتر‌ها جابجا شود و حریق از این طریق به دیگر نقاط سرایت می‌کند.

او اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان، تالاب‌ها در حال خشک شدن هستند و بسیاری از نیزار‌های تالاب‌ها نیز خشک شده‌اند بنابراین باید بسیار به این موارد دقت شود، ضمن اینکه آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص خطرات و آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی‌ها ضروری است.

این مقام مسئول گفت: زمانی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد همه ظرفیت نیرو و انرژی در این خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارسال نیروی انسانی و هزینه‌های هنگفتی برای استفاده از بالگرد و دیگر امکانات جهت مهار آتش در خائیز بهبهان و شیمبار صرف کردیم و اگر به جای این هزینه‌های هنگفت، آموزش و اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار دهیم، کمک زیادی در این زمینه انجام خواهد شد.

به گفته عادل مولا، پارسال حدود ۱۱ هزار هکتار از مراتع، عرصه‌های جنگلی و تالاب‌های خوزستان آتش‌سوزی داشته‌ایم که عمده این آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی زاگرسی رخ داده بود، ضمن اینکه بیشترین علت این آتش‌سوزی‌ها عمدی بود و تاکنون نیز ۷ فقره حریق در خوزستان رخ داده که بیشتر در مناطق جنگلی بوده است.

گزارش کشاورزی پرس ،منبع باشگاه خبرنگاران جوان.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار