مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات:

تغییر اقلیم پسته‌کاران را با مشکل مواجه کرد/ محدودیت منابع آبی

تاریخ انتشار: یکشنبه 9 خرداد 1400 | 10:14 ق.ظ
تغییر اقلیم پسته‌کاران را با مشکل مواجه کرد/ محدودیت منابع آبی هادی ساربان افزایش دمای هوا، تغییر حجم بارش، شدت یافتن خشکسالی در مناطق بیابانی و تغییر در سطح منابع آب سطحی و زیرزمینی را از عوامل شناخته شده ناشی از تغییر اقلیم در شهرستان مه‌ولات برشمرد. وی افزود: مجموع این تغییرات محیطی و جوی وضعیتی را ایجاد کرده که در آن گرده‌افشانی درختان پسته با […]

هادی ساربان افزایش دمای هوا، تغییر حجم بارش، شدت یافتن خشکسالی در مناطق بیابانی و تغییر در سطح منابع آب سطحی و زیرزمینی را از عوامل شناخته شده ناشی از تغییر اقلیم در شهرستان مه‌ولات برشمرد.

وی افزود: مجموع این تغییرات محیطی و جوی وضعیتی را ایجاد کرده که در آن گرده‌افشانی درختان پسته با مشکل مواجه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات ادامه داد: تغییرات اقلیمی در سال زراعی جاری خسارات سنگین روی دست پسته‌کاران این شهرستان از نظر حجم تولید محصول گذاشته است.

وی گفت: این وضعیت اقلیمی، درختان باغ‌های پسته را از دمای پایین و سرمای لازم و کافی زمستانی به ویژه برای برخی ارقام کشت شده در مه‌ولات از قبیل اکبری و بادامی محروم کرده و موجب ریزش جوانه‌های گل و تأخیر در گلدهی آنها شده است.

ساربان ارقام پسته محصول مه‌ولات را سفید، اکبری، کله قوچی، فندقی و بادامی ذکر و بیان کرد: با این وجود اقداماتی برای مقابله با این وضعیت صورت گرفته که استفاده از روغن ولک در زمان مناسب از جمله آنها است که موجب شده از میزان خسارت به محصول باغ‌های پسته در مه‌ولات کاسته شود.

وی «روغن ولک» را نیز نوعی حشره‌کش معرفی کرد که در عملیات سمپاشی زمستانه برای مهار انواع آفات حشرات همچون کنه، شته و پسیل پسته بکار گرفته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات افزود: تلقیح نامناسب و کاهش تعداد دانه در خوشه طی زمان گلدهی، یکی از خسارتهایی است که تحت تأثیر افزایش دمای هوا در زمان گرده‌افشانی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: پنجم فروردین امسال دمای هوا در مه‌ولات به ۳۵ درجه سلسیوس رسید و با توجه به اینکه امسال گلدهی زودتر از سنوات قبل اتفاق افتاد، افزایش دمای هوا و تداوم آن، باعث خسارت به گل‌های درختان پسته و تلقیح نامناسب شد.

ساربان گفت: وزش تندبادهای همراه با گرد و خاک در زمان گرده افشانی موجب تعرق شدید و خشک شدن مادگی و کاهش قدرت باروری دانه‌های گرده شده و در مجموع گرده افشانی گیاهان را مختل و موجب خشکی خوشه‌ها شده است.

وی افزود: کاهش رطوبت نسبی هوا در زمان گرده‌افشانی باعث آسیب به اجزای گل و تلقیح نامناسب گل‌ها می‌شود، در برخی از مناطق شهرستان جوانه‌های گل به مرحله شکوفایی رسیده ولی قبل از تشکیل میوه ریزش کردند که علت آن افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت نسبی بود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات ادامه داد: افزایش آفت پسیل پسته امسال در مقایسه با دو سال پیش، از دیگر مشکلات پسته‌کاران در این شهرستان است.

وی گفت: به دلیل دمای مناسب هوا برای رشد آفت، ابتدای بهار زمینه رشد و تکمیل سریع چرخه زندگی آفت پسیل پسته فراهم شد که روش‌های غیر شیمیایی همچون یخ آب زمستانه، جمع آوری بقایای گیاهی اطراف درختان، استفاده از صابون‌های سمپاشی و در صورت عدم جواب دهی استفاده از سموم تخصصی برای مقابله با پسیل در این شهرستان به کار گرفته شد.

ساربان افزود: وضعیت جوی نامناسب فروردین ماه سال جاری و بارش تگرگ مشکلاتی را برای پسته کاران ایجاد کرد که برای جلوگیری از خسارت تگرگ در این شهرستان ۱۰ سامانه ضد تگرگ که نیاز ۱۰۰ هکتار از باغات این شهرستان را تأمین می‌کند نصب شده، اما با توجه به ۲۸ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات این شهرستان افزایش سامانه ضد تگرگ نیاز کشاورزان این شهرستان است.

 

شهرستان مه‌ولات با سطح زیر کشت ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار پسته و تولید ۱۰۰ هزار تن پسته در سال به عنوان قطب پسته کاری استان خراسان رضوی مطرح است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار