توسط پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی؛

محرک رشد قارچ خوراکی به تولید انبوه می رسد

تاریخ انتشار: یکشنبه 9 خرداد 1400 | 10:16 ق.ظ
محرک رشد قارچ خوراکی به تولید انبوه می رسد شهناز شاهی مدیر تولید یکی از شرکت‌های فعال در تولید بذر و پرورش قارچ خوراکی اظهار داشت: لیسانس غیر انحصاری تکثیر سویه میکروبی و تهیه فرمولاسیون محرک رشد قارچ خوراکی با استفاده از این سویه، سال گذشته طی قراردادی که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی داشتیم به این مجموعه واگذار شد که طی ماه‌های اخیر با […]

شهناز شاهی مدیر تولید یکی از شرکت‌های فعال در تولید بذر و پرورش قارچ خوراکی اظهار داشت: لیسانس غیر انحصاری تکثیر سویه میکروبی و تهیه فرمولاسیون محرک رشد قارچ خوراکی با استفاده از این سویه، سال گذشته طی قراردادی که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی داشتیم به این مجموعه واگذار شد که طی ماه‌های اخیر با تولید و بهینه‌سازی این محصول نسبت به بررسی عملی این مکمل در بستر پرورش قارچ اقدام کردیم. با مصرف این محصول طی سه دوره آزمایشی شاهد افزایش ۱۰ درصدی کمیت و کیفیت قارچ تولیدی بودیم.

وی با اعلام اینکه با آغاز تولید انبوه این محصول محرک رشد از سال جاری، واحدهای پرورش قارچ خوراکی می‌توانند با استفاده از آن با هزینه‌ای کاملاً مقرون به صرفه، میزان و کیفیت قارچ تولیدی خود را افزایش دهند خاطرنشان کرد: این محصول که بر پایه باکتری‌های بومی و با فرمولاسیونی نوآورانه ساخته شده فاقد نمونه مشابه داخلی و خارجی است.

مهندس فلاح که به سفارش شرکت تولیدکننده طی مدت چهار ماه، کارایی این محصول محرک رشد را بررسی کرده است نیز گفت: عملکرد این محصول طی دو مرحله در مراحل مختلف کشت قارچ خوراکی ارزیابی شده است. مرحله اول بعد از خاک دهی و قبل از رافلینگ (مخلوط کردن خاک و کمپوست) بود که با اضافه کردن محرک رشد، راندمان تولید تا ۲ درصد بالا رفت. یعنی به ازای هر ۱۰ تن کمپوست ۲۶۰ کیلوگرم افزایش وزن قارچ داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی دیگری، هفت الی هشت روز بعد از کشت در مرحله اسپان (ریسه دوانی در کمپوست) انجام شد که طی آن محصول محرک رشد را در بستر اسپری کردیم. طبق بررسی انجام شده با استفاده از محرک رشد، سرعت رشد میسیلیوم افزایش پیدا کرد و طول دوره تولید قارچ به میزان چهار الی پنج روز کاهش یافت که از لحاظ کاهش هزینه‌های تولید برای واحدهای پرورش قارچ خوراکی بسیار با ارزش است.

اکرم صادقی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح خاطرنشان کرد: میکروارگانیسم‌های موجود در خاک، خصوصیات متفاوتی دارند که میکروارگانیسم شناسایی شده قادر است با تولید آنزیم‌های مختلف، روند هضم بستر سلولزی پرورش قارچ خوراکی را ارتقا داده و با تسهیل دسترسی قارچ به مواد مغذی روند رشد آن را افزایش دهد.

وی با اشاره به موفقیت فرمولاسیون طراحی شده در عرصه تولید صنعتی اظهار داشت: با توجه به ارزش اقتصادی قارچ خوراکی و تأثیر این مکمل رشد در افزایش تولید آن، فرمولاسیون ابداعی که مبتنی بر میکروارگانیسم‌های بومی است با استقبال و همکاری بخش صنعت به مرحله تجاری سازی رسیده که در نوع خود بی نظیر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار