عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

خشکسالی ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت داشته است

تاریخ انتشار: سه شنبه 11 خرداد 1400 | 10:16 ق.ظ
خشکسالی ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت داشته است اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: مراکز استان‌های کشور عدد بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تنش رطوبتی و میزان بارش را اعلام کرده‌اند.

رویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص خشکسالی و زیان کشاورزان کشور، گفت: در زمینه بررسی مشکلات عشایر کمیسیون کشاورزی نشستی را داشته است، خشکسالی رخ داده یکی از موارد نادر در ۵۰ سال گذشته است.

تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم
نماینده مردم قروه و دهگلان با اشاره به اینکه تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم، ادامه داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد معترف است که باید تغییر اقلیم را بپذیریم به این معنا که احتمال ترسالی شدید و خشک‌سالی غیر طبیعی وجود دارد، این موضوع شرایط جدیدی بوده که باید به درستی مدیریت شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نهاده های مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت نیرو که در زمینه مدیریت خشکسالی وظیفه دارند باید شرایط را مدیریت کنند، عنوان کرد: مراکز استان‌های کشور عدد بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تنش رطوبتی و میزان بارش را اعلام کرده‌اند.

میزان خسارت خشکسالی افزایش پیدا می‌کند
وی با اشاره به اینکه میزان خسارت خشکسالی در ماه‌های آینده افزایش پیدا می‌کند زیرا افزایش دما را شاهد هستیم، ادامه داد: باید اعتبارات کافی برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی تامین و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی از نظر تئوری و علمی به کشاورزانی که نیازمند کمک هستند کمک کنند.

بخش عمده‌ای از کشاورزان محصولات خود را بیمه نکرده‌اند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بخش کشاورزی که در خشکسالی‌ها آسیب پذیر هستند محصولات خود را بیمه نکرده‌اند، گفت: باید برای جبران خسارت کشاورزان از اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور استفاده شود دولت باید استمهال و تمدید وام‌های بانکی کشاورزان را اجرایی کند.

اوسطی با تاکید بر اینکه امیدواریم سال زراعی آتی پرباران باشد تا کاهش سطح آب پشت سدها جبران شود، عنوان کرد: در شرایط خشکسالی باید مراقب ذخایر گیاهی و جانوری باشیم و این موضوع نیازمند اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی است. افزایش دمای بیش از سطح نرمال احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور را بالا می‌برد.

در زمینه اقدامات سازه‌ای حوزه آب تجدید نظر شود
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به کاهش میزان بارش باید در زمینه اقدامات سازه‌ای در حوزه آب تجدید نظر کنیم و به سمت آبخیز داری و آبخوان‌داری حرکت کنیم زیرا در شرایط بحرانی کمک کننده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پتانسیل تبخیر سالانه آب در کشور حدود ۲ هزار میلیمتر است، گفت: به جای ذخیره آب در پشت سدها بهتر است با استفاده از سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری آب های موجود را به داخل سفره‌های زیر زمینی نفوذ دهیم تا میزان تبخیر کاهش داده شود.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار