انتظارات فعالان اقتصادی خوزستان از رئیس جمهور آینده| جراحی اقتصادی با حذف مقررات مزاحم

تاریخ انتشار: دوشنبه 17 خرداد 1400 | 09:56 ق.ظ
انتظارات فعالان اقتصادی خوزستان از رئیس جمهور آینده| جراحی اقتصادی با حذف مقررات مزاحم خوزستان ظرفیت‌های انسانی و تجهیزاتی خوبی به خصوص در حوزه تولید دارد. از جمله استعدادهای استان خوزستان، عبور حدود ۶۰ درصد از آب‌های کشور از این جلگه، وجود دشت‌های مستعد کشاورزی و فعالیت‌های منظم کشت و صنعت، قرار گرفتن بخش عمده ذخائر نفت کشور، مرز زمینی و وجود مرز شلمچه و چذابه با عراق، مرز هوایی […]

خوزستان ظرفیت‌های انسانی و تجهیزاتی خوبی به خصوص در حوزه تولید دارد. از جمله استعدادهای استان خوزستان، عبور حدود ۶۰ درصد از آب‌های کشور از این جلگه، وجود دشت‌های مستعد کشاورزی و فعالیت‌های منظم کشت و صنعت، قرار گرفتن بخش عمده ذخائر نفت کشور، مرز زمینی و وجود مرز شلمچه و چذابه با عراق، مرز هوایی و وجود فرودگاه‌های بین‌المللی است و بر این مبنا برتری خاصی نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

خوزستان به عنوان مهم‌ترین استان نفتی کشور، مرکز فعالیت دو شرکت بزرگ نفتی ملی و حفاری نفت ایران و شرکت ملی مناطق نفت خیز ایران است که این شرکت به تنهایی حدود ۸۰ درصد نفت ایران را تولید می‌کند.

عمده تولید الکل کشور نیز در استان خوزستان تامین می‌شود که در پی شیوع کرونا، نمی‌توان تلاش‌های خوزستان در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا را نادیده گرفت.

خوزستان شاه کلید اقتصادی ایران است و رتبه تاثیرگذاری خوزستان در اقتصاد کشور قابل توجه است که نشان از حضور فعال بخش خصوصی فعال، نخبه و باتجربه این استان است.

خوزستان از استعدادهای بی بدیل و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تنها استانی است که سه اتاق بازرگانی دارد. خوزستان به دلیل حضور افراد پیشکسوت و همچنین نخبه جوان اقتصادی این استان در اتاق بازرگانی ایران می‌تواند راهکارهای زیادی به دولت آینده ارائه کند.

روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و قطر، ایران و کویت و همچنین ایران و ویتنام فعالان اقتصادی خوزستان هستند و بسیاری از سایر فعالان اقتصادی این استان نیز در دیگر اتاق‌های مشترک بازرگانی نقشی کلیدی در سمت‌های نائب رئیس و دیگر سمت‌ها دارند که نشات گرفته از آشنایی اصولی آنها با آخرین متدهای اقتصادی روز جهان است

روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و قطر، ایران و کویت و همچنین ایران و ویتنام فعالان اقتصادی خوزستان هستند و بسیاری از سایر فعالان اقتصادی این استان نیز در دیگر اتاق‌های مشترک بازرگانی نقشی کلیدی در سمت‌های نائب رئیس و دیگر سمت‌ها دارند که نشات گرفته از آشنایی اصولی آنها با آخرین متدهای اقتصادی روز جهان است.

راه‌آهن خوزستان نه تنها باعث اتصال به عراق خواهد شد بلکه نقطه وصل به دریای مدیترانه خواهد بود و افق جدیدی در وضعیت حمل و نقل و ترانزیت کشور ایجاد خواهد کرد.

وجود منطقه آزاد اروند با قوانین متفاوت از سرزمین اصلی نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های خوزستان است.

فعالان اقتصادی خوزستانی دیدگاه‌های کلان کشوری دارند و دیدگاه‌های آنها فقط معطوف به این استان نیست و همه زندگی خود را وقف کمک به اقتصاد ایران کرده‌اند.

ظرفیت کشاورزی خوزستان
سیدسلطان حسینی امین، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ارزآوری محور برنامه های دولت آینده در بخش کشاورزی باشد.

وی افزود: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی طی دهه‌های گذشته تاکنون به یک استراتژی و برنامه جدی برای کشور تبدیل شده است.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: در صورتی که اجرای فاز دوم طرح مقام معظم رهبری به طور کامل به بهره برداری برسد، توان تولید محصولات کشاورزی در خوزستان به ۲۷ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

توجه دولت آینده به کشاورزی
حسینی امین بیان داشت: دولت دوازدهم ماه پایانی فعالیت خود را سپری می‌کند و به همین دلیل نیز رئیس جمهور آینده در راستای تحقق چشم اندازهای تعریف شده نظام جمهوری اسلامی در بخش کشاورزی باید اجرای کامل این طرح را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: استان خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور، نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل و نقل کالا و همچنین به کارگیری توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در ایجاد صنایع تبدیلی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه این استان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد، افزود: این حجم تولید معادل ۱۳ درصد کل تولیدهای کشاورزی کشور است که البته استان ظرفیت تولید بیش از این میزان را نیز دارد.

خودکفایی در محصولات استراتژی
حسینی امین توضیح داد: بر همین اساس بود که در جریان سفر مقام معظم رهبری به خوزستان طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی به تصویب رسید و در دستور کار دولت‌هایی قرار گرفت که طی این سال‌ها فعالیت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در محدوده جغرافیایی استان ایلام قرار دارد، گفت: هدف از ارائه این طرح علاوه بر احیا و به زیر کشت رفتن اراضی کشاورزی رها شده در زمان جنگ، ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی برای جوانان بیکار استان بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز یادآور شد: افزایش تولید، خودکفایی در کشت محصولات استراتژی و رونق اقتصادی خوزستان بخش دیگری از اهداف تعریف شده برای این طرح محسوب می‌شود.

چشم انداز نظام جمهوری اسلامی
حسینی امین با اشاره به بهره برداری فاز اول این طرح در آبان ماه سال ۱۳۹۷ که ۲۹۵ هزار هکتار را در برگرفت، افزود: به واسطه فعالیت‌های اصلی انجام‌شده در اجرای این طرح که شامل احداث شبکه‌های فرعی آبیاری، احداث شبکه‌های زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی بود بخشی از چشم انداز نظام جمهوری اسلامی در صنعت کشاورزی مبنی بر تقویت و تثبیت امنیت غذایی کشور، امکان ایجاد قطب کشاورزی با استفاده از کشاورزی مدرن و ایجاد اشتغال پایدار محقق شد.

وی همچنین در خصوص معطل ماندن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای زمین های کشاورزی استان خوزستان عنوان کرد: متاسفانه دلیل عدم پیشرفت مابقی این طرح، تامین نشدن حقابه مورد نیاز از سوی وزارت نیرو و همچنین تخصیص نیافتن اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: در همین رابطه نیز شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه شده است تا دلیل اجرایی نشدن فاز دوم این طرح به وسعت ۲۵۵ هزار هکتار جهت ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

توجه دولت آینده به استارت آپ

مهم‌ترین مطالبه مردم در دولت آینده تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد فرصت‌های شغلی است

نعمت‌الله نوری زاده، رئیس کمیسیون کسب و کار و کارآفرینی اتاق بازرگانی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مهم‌ترین مطالبه مردم در دولت آینده تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

وی افزود: انتظار می‌رود که دولت آینده در سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های اشتغالی خود، کارآفرینی و فعالیت‌های استارتاپی را نسبت به دیگر ادوار مورد توجه قرار دهد.

رئیس کمیسیون کسب و کار و کارآفرینی اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: مشوق‌های مناسب در جهت استقرار شتاب دهنده‌ها علاوه بر اینکه نیاز مالی فعالیت‌های کارآفرینی را تامین خواهد کرد، قطعا باعث حضور پررنگ تر صنایع و جذب سرمایه‌گذاری های مختلف در بخش کارآفرینی خواهد شد.

نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی
نوری زاده اضافه کرد: باید توجه داشت که دولت می‌تواند با به کارگیری از زیرساخت‌های لازم امکان بهره‌مندی کارآفرینان از فرصت توسعه و حرکت به سمت موفقیت را فراهم کند.

وی افزود: همانگونه که انتظار می‌رود کارآفرینی نماد کوشش و موفقیت در امور تجاری است و در این بین کارآفرینان نقش اساسی نیز در توسعه اقتصادی جوامع دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: انتظار می‌رود که صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از ارکان حوزه کارآفرینی در کشور موضوع تامین منابع مالی برای استارتاپ‌ها را با جدیت دنبال کند.

تشکیل صنایع جدید
نوری زاده یکی دغدغه‌های کارآفرینان در استان خوزستان را توسعه فعالیت‌های استارتاپی عنوان کرد و گفت: حمایت از کارآفرینان برای توسعه اینگونه فعالیت‌ها مولفه‌ای مهم و بسیار با اهمیت است که تحقق آن مستلزم حمایت‌های دولت است.

وی با بیان اینکه کارآفرینان در تشکیل صنایع جدید، ایجاد اشتغال و بهره‌وری سهم قابل توجهی از رشد اقتصادی را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از همین رو افزایش فعالیت‌های جدید اقتصادی مستلزم حمایت‌های مستمر دولت از کارآفرینی است.

رئیس کمیسیون کسب و کار و کارآفرینی اتاق بازرگانی اهواز موفقیت فعالیت‌های کارآفرینی در هر جامعه‌ای را منوط به یافتن روش‌های خلاقانه دانست و گفت: در این زمینه به کارگیری از تکنولوژی‌های جدید و شیوه‌های نوین، سریعتر و کم هزینه‌تری باعث موفقیت در بخش کارآفرینی خواهد شد.

توسعه تجارت خارجی
محمد عبیاوی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دولت آینده با نگاه اقتصاد مقاومتی به توسعه تجارت خارجی بپردازد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی چشم اندازی روشن و اجرایی است که با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، تولید و صادرات را مورد تاکید قرار داده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز توجه به زیرساخت‌های توسعه صادرات غیرنفتی را به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در راستای تحقق این امر عنوان کرد و افزود: پایانه و بازارچه‌های مرزی به عنوان قلب تپنده صادرات کشور محسوب می‌شوند و باید در این بین، موضوع ارتقاء زیرساخت‌های آنها مورد توجه قرار گیرد.

هیئت مقررات زدایی
عبیاوی ساماندهی رویه‌های اجرایی و اداری در امر صادرات کالا را ضروری دانست و اظهار کرد: در حال حاضر قوانین زائد و دست و پاگیر بخش عمده‌ای از موانع توسعه صادرات را تشکیل می‌دهند که از دولت آینده خواسته می‌شود با استفاده از ظرفیت «هیئت مقررات زدایی» در رفع چنین مشکلاتی با جدیت ورود کند.

وی ادامه داد: مقاوم‌سازی اقتصاد کشور همواره به عنوان یک اصل و اولویت، افزایش درآمدهای ارزی را مورد توجه قرار داده تا در نهایت چشم اندازهای اقتصادی کشور محقق و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز یادآور شد: دستگاه های اجرایی متولی حوزه‌های حمل و نقل، برنامه‌های توسعه ای مختلفی را ترسیم کرده‌اند اما بخش قابل توجهی از این برنامه‌ها تاکنون اجرایی و عملیاتی نشده است.

پایانه مرزی شلمچه و چذابه
عبیاوی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش مهمی از صادرات کالا از استان خوزستان به واسطه دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه انجام می‌شود، اظهار کرد: استفاده از دیگر ظرفیت‌های موجود می‌تواند به رونق و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی از استان خوزستان منجر شود.

وی خوزستان را یک استان حمل و نقلی دانست و گفت: خوزستان هر چهار بعد هوایی، زمینی، دریایی و ریلی را در بخش حمل و نقل دارد به همین دلیل باید از این ظرفیت‌ها برای حمل بار و جا به جایی محصولات صادراتی استفاده کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان داشت: رسیدگی به مشکلات مرزی باید از سوی مدیریت واحد در پایانه‌های مرزی با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد تا از انجام موازی کاری و رویه های کاذب جلوگیری شود.

مشارکت و مشورت بخش خصوصی

از دولت آینده انتظار می‌رود که تعیین چشم اندازها و همچنین برنامه‌ریزی های توسعه‌ای با مشارکت و مشورت بخش خصوصی باشد تا بر اساس نیازسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد، تحقق هدفگذاری‌های تعیین را شاهد باشیم

عبیاوی بیان داشت: از دولت آینده انتظار می‌رود که تعیین چشم اندازها و همچنین برنامه‌ریزی های توسعه‌ای با مشارکت و مشورت بخش خصوصی باشد تا بر اساس نیازسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد، تحقق هدفگذاری‌های تعیین را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت واحد در مرزهای استان اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیری در مرزها باید بر اساس ساز و کاری مشخص انجام شود تا روند صادرات کالا بدون اخلال تداوم داشته باشد.

دیدار اختصاصی دولت آینده با فعالان اقتصادی خوزستان
دولت آینده به طور حتم پس از کسب رای اعتماد از مردم به دیدار پارلمان بخش خصوصی می‌رود ولی انتظار می‌رود از همه ظرفیت فعالان اقتصادی خوزستان نیز استفاده کند.

ضرورت دارد دولت آینده با فعالان اقتصادی خوزستان دیداری اختصاصی داشته باشد و از آنها به عنوان سفیران عبور از مشکلات اقتصادی ایران استفاده کند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار