دمای هوای بالای ۵۰ درجه در خوزستان از تیرماه آغاز می شود.

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1400 | 09:18 ق.ظ
دمای هوای بالای ۵۰ درجه در خوزستان از تیرماه آغاز می شود. مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: دمای هوای بالای ۵۰ درجه در این استان از تیرماه آغاز می شود.

محمد سبزه زاری  سه شنبه در نشست ستاد بحران خوزستان اظهار داشت: طی ۳۰ سال گذشته نخستین بار است که خوزستان در دهه دوم خرداد ماه دمای بالای ۵۰ درجه را به خود می بیند و شهرهای امیدیه، آغاجاری، هندیجان، آبادان و ماهشهر  در خرداد ماه به این درجه از هوا رسیدند.

وی گفت: در روزهای باقیمانده  خرداد پدیده خاصی در استان نداریم و احتمال افزایش دما در این استان به بالای ۵۰ درجه ضعیف است.

محدودیت ها در صنایع اعمالی می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان عنوان کرد: طبق آمار وزارت نیرو در چهارشنبه ۱۲ خرداد هفته گذشته دمای متوسط کشور ۳۶.۹ درجه سانتی گراد بالای صفر بود و پیک شبکه سراسری به  ۵۸ هزار و ۶۰۰ مگابایت رسید این در حالی است که این پیک در ۳۱ تیر سال گذشته اتفاق افتاده بود. 

محمود دشت بزرگ ادامه داد: طبق پیش بینی های هواشناسی کشور، به طور متوسط  یک درجه دمای کل کشور افزایش پیدا می کند که به همین علت وزارت نیرو جلسه اضطراری با استان ها برگزار کرد چراکه احتمال می رود هفته آینده با پیک و محدودیت جدید روبرو شویم. 

وی افزود: طبق آمار، برای هفته آینده یک هزار و ۵۰۰ مگابایت برق نیروگاه هایی که تاکنون در مدار نبودند بعد از پایان تعمیرات به مدار اضافه خواهند شد.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران و شورای تامین استان رویکرد این است که به بخش خانگی محدودیت های را اعمال نکنیم بنابراین باید تمرکزمان را بر مصرف بخش صنعت ذقرار دهیم.

وی مجموع بارهای صنعتی که در کشور وجود دارند و شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق آن‌ها را مدیریت می کنند ۱۲ هزار مگابایت دانست و تصریح کرد: تاکنون طبق روال پیش رفته ۲هزار مگابایت آن محقق شده است؛ باید بین شرکت های صمت و شهرک های صنعتی استان جهت محدودیت ها با ما هماهنگی برقرار شود.

 دشت بزرگ گفت: درست است که محدودیت ها برای مردم اعمال نمی شود اما به این منظور نیست که آن ها  مشارکت نکنند بلکه باید صرفه جویی  را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر ضرورت  فرهنگ سازی صرفه جویی در صدا و سیما عنوان کرد: صداوسیمای استان ها براساس ابلاغ صدا و سیمای کشور در این بازه زمانی که انتخابات پیش رو است باید به مساله صرفه جویی در مصرف برق هم متمرکز شوند.

صرفه جویی از استانداری آغاز شود

استاندار خوزستان با اشاره به آغاز دمای بالای ۵۰ درجه از تیرماه ابراز کرد: تا آخر خرداد مشکلی نداریم  پس برای تیرماه ۲ تا سه روز قبل از گرما طی جلسه ای برای مصوبات جدید تصمیم گیری و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با سه ساعت کاهش ساعات اداری که در اوج گرما و پیک مصرف است، ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را به دنبال داشتیم.

وی تاکید کرد: ادارات موظف هستند تا در مصرف برق صرفه جویی کنند، این صرفه جویی باید از استانداری آغاز شود و بازرسان به دفاتر سرکشی کنند و در صورت عدم رعایت به آن ها تذکر بدهند.

سلیمانی دشتکی به ۲ مصوبه دستور پیک مصرف برق اشاره کرد و گفت: نخست اینکه ادارات موظف هستند تا حد امکان از حداقل روشنایی استفاده کنند، کولرها از ۲۵ درجه پایین تر نیاید و از ساعت ۱۱.۳۰ تا ۱۲.۳۰ از ژنراتورهای خود استفاده کنند البته در صورت دمای بالای ۵۰ درجه تعطیل خواهیم کرد تا مشکلی ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: دوم اینکه برق کارخانه ها بدون تفاهم قطع نشود چرا که مشکلات فراوانی برای کارخانه ایجاد می شود و برای این کار اداره کل بحران با حضور الزامی مدیران صمت، شهرک صنعتی، توزیع برق و برق منطقه ای طی جلسه ای شیوه نامه بنویسید که چه کاری انجام شود تا کارخانه ها لطمه نبینند و مصرف آن ها به حداقل برسد و این شیوه نامه تا شنبه ابلاغ شود.

استان خوزستان  با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق در فصل گرما ۱۵ درصد برق مصرفی کشور را  به خود اختصاص داده است.

گزارش کشاورزی پرس، منبع ایرنا.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار