مدیرکل دفتر امور گلخانه ای وزارت جهاد خبر داد

رشد ۲۲درصدی ارزآوری محصولات گلخانه ای| ۳۰درصد تولیدات گلخانه ای روانه بازارهای صادراتی می شود

تاریخ انتشار: شنبه 22 خرداد 1400 | 11:57 ق.ظ
رشد ۲۲درصدی ارزآوری محصولات گلخانه ای| ۳۰درصد تولیدات گلخانه ای روانه بازارهای صادراتی می شود تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۷۰ درصد تولیدات گلخانه‌ای در بازار داخلی مصرف و مابقی صادر می شود، گفت: طی سالهای اخیر ارز آوری در این بخش رشدی ۲۲ درصدی داشته است.

 محصولات گلخانه ای کشور روند رو به رشدی دارد و بعد از گذشت بیش از سه دهه از شروع این صنعت در کشور میزان تولیدات این بخش در سال ۹۸ به دو میلیون و ۸۰۰هزار تن رسید و پیش بینی می شود در سال گذشته بیش از سه میلیون تن تولید شده باشد. با این وجود توسعه سطح زیر کشت گلخانه ای و به تبع آن افزایش حجم تولیدات همیشه جزو برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده است. به طوری که غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با «بازار» در این خصوص گفت: برای سال جاری برنامه داریم که میزان تولیدات گلخانه ای را به چهار میلیون تن برسانیم.

تقوی افزود: اگرچه شروع به کار گلخانه ها با اولویت صادرات بود اما در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد تولیدات گلخانه ای ما در بازار داخلی مصرف می شود. چون بازار داخل کشش محصولات را دارد و لذا حدودا ۳۰ درصد تولیدات ما روانه بازارهای صادراتی می شود.

وی خاطر نشان کرد: بطور کلی در بحث ارز آوری در سال های اخیر حدودا ۲۲ درصد رشد داشته ایم.

آمار مصرف داخلی محصولات گلخانه ای را محصول خیار بالا می برد چون ۷۰ درصد تولید این محصول در بازار داخل مصرف می شود

صادرات ۹۰ درصدی فلفل، گوجه و بادمجان گلخانه ای کشور
تقوی تصریح کرد: با این وجود در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد فلفل، گوجه و بادمجان گلخانه ای برای صادرات است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه درصد مصرف داخلی بالا است مربوط به محصول خیار است چرا که به عنوان مثال سال گذشته دو میلیون تن خیار در کشور تولید شد و بالغ بر ۷۰ درصد آن در داخل مصرف شد.

چون همگام با قیمت تجهیزات، قیمت تولیدات گلخانه ای نیز تغییر کرده است تولیدات روندی صعودی داشته است

رشد قیمت محصولات گلخانه ای متناسب با رشد قیمت تجهیزات بخش بوده است
تقوی در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است قیمت تجهیزات گلخانه ای جهش داشته باشد اما باز هم تولیدات روند صعودی داشته باشد، گفت: به دلیل اینکه همگام با قیمت تجهیزات، قیمت تولیدات گلخانه ای نیز تغییر کرده است به طوری که به عنوان مثال میانگین قیمت خیار گلخانه ای در سال ۹۷ به میزان دو هزار و ۵۰۰ تومان بود و در سال ۹۹ این قیمت به چهار هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در سال ۹۷ میانگین قیمت گوجه فرنگی ۶ تا ۷ هزار تومان بود در سال ۹۹ به ۱۰ تا ۱۲ تومان رسید. همچنین میانگین قیمت فلفل که در سال ۹۷ حدود ۸هزار تومان بود سال گذشته به قیمت ۳۰ هزار تومان رسید.

تقوی گفت: با این تفاسیر می بینیم که قیمت محصولات نیز متناسب با قیمت تجهیزات بالا رفته است و در حال حاضر تولید محصولات گلخانه ای در بسیاری از گلخانه های کشور برای تولیدکنندگان اقتصادی شده و یا حداقل در آستانه اقتصادی شدن قرار گرفته است.

 قیمت سوخت را برای محصولات کشاورزی به ۶۰۰ تومان رساندیم؛ به این معنا که از سوی وزارت نفت یارانه ای برای این بخش تعریف می شود و کمک می کند راه صادرات هموارتر شود

قیمت سوخت را برای محصولات کشاورزی به ۶۰۰ تومان رساندیم
این مقام مسئول در خصوص بازارهای جدید صادراتی نیز اظهار داشت: پیدا کردن بازارهای جدید کار ما نیست، ما تنها زیرساخت ها را فراهم می کنیم و سعی در رفع موانع صادراتی داریم با این وجود اخیرا کشور گرجستان از جمله گزینه هایی بوده که نشست هایی با این کشور برگزار کرده ایم و در حال فراهم کردن بازار این کشور برای محصولات خود هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به زیرساخت های مهیا شده در روسیه فرصت صادراتی به این کشور افزایش می یابد.

تقوی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در بحث حمل و نقل در حوزه کشتی رانی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است به طوری که دو لاین برای همکاری با ما جهت ارسال محموله های صادراتی اعلام آمادگی کرده اند.

وی ادامه داد: در لاین هوایی نیز «کاربو» را فعال کرده ایم که در واقع نوعی خط حمل و نقل ویژه است که تا پیش از این تنها برای حمل بارهای صنعتی و بار خشک فعال بوده است.

این مقام مسئول در خصوص دیگر اقداماتی که برای تسهیلات صادرات محصولات گلخانه ای انجام گرفته گفت: با پیگیری های صورت گرفته قیمت سوخت را برای محصولات کشاورزی به ۶۰۰ تومان رساندیم. به این معنا که از سوی وزارت نفت یارانه ای برای این بخش تعریف می شود و کمک می کند راه صادرات هموارتر شود.

موانع صادراتی شامل ۳ بخش می شود؛ یکی تولید انبوه در یک محصول، دیگری عرضه مستمر محصول و مورد بعدی نیز کیفیت و قابلیت رقابت تولیدات گلخانه ای است

چالش های تولید کنندگان بخش گلخانه ای در سطح کلان است
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه موانعی پیش روی صادرکنندگان است گفت: موانع صادراتی شامل ۳ بخش می شود؛ یکی تولید انبوه در یک محصول، دیگری عرضه مستمر محصول و مورد بعدی نیز کیفیت و قابلیت رقابت تولیدات گلخانه ای است.

وی خاطر نشان کرد: سه مورد نامبرده در سطح کلان است اما عوامل ریزی نیز وجود دارد که این موارد را شکل می دهد.

تقوی ادامه داد: به عنوان مثال الان شرایط حمل و نقل صحیح فراهم نیست که بالطبع روی کیفیت محصولات تاثیر می گذارد و موجب می شود محصولات تولید قابل رقابت در بازارهای جهانی نباشد.

عدم تامین نیاز بازارهای خارجی به واسطه عدم شناخت ذائقه مصرف کنندگان رخ می دهد
این مقام مسئول گفت: از سوی دیگر وقتی جایگاهی در بازارهای خارجی نداشته باشیم و نتوانیم محصولات را معرفی کنیم بالطبع نمی توانیم به صورت مستمر عرضه داشته باشیم؛ به این معنا که نمی توانیم میزان مشخصی از یک محصول را در یک زمان معین و توافق شده به کشور مقصد ارسال کنیم.

تقوی ادامه داد: از دیگر چالش های پیش رو بحث عدم تامین نیاز بازار است چون نتوانسته ایم ذائقه کنونی بازار را تامین کنیم. به عنوان مثال نوع خیاری که در ایران تولید می شود با آنچه روسیه متقاضی است کاملا متفاوت است.

وی تصریح کرد: به عبارت ساده تر تازه خوری محصولی مانند خیار تنها منحصر به ایران و برخی کشورهای عربی است و کشورهای دیگر از جمله روسیه خواهان خیار مخصوص سالاد هستند و لذا نتوانسته ایم ذائقه مطلوب این کشور را تامین کنیم.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار