تعویض لاین گاز بخش احیا

تاریخ انتشار: شنبه 22 خرداد 1400 | 10:32 ق.ظ
تعویض لاین گاز بخش احیا تعویض لاین گاز بخش احیا با هدف پایداری تولید و ایمن ‌سازی محیط کار و پیشگیری از خسارت‌های تجهیزاتی و انسانی و با استفاده بهینه از شرایط موجود، انجام شد. مسعود شعبانی‌نیا مدیر دفتر فنی و برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات : فعالیت واحد‌ نگهداری و تعمیرات تجهیزات در شرکت فولاد خوزستان، بر دو نوع «نت […]

تعویض لاین گاز بخش احیا با هدف پایداری تولید و ایمن ‌سازی محیط کار و پیشگیری از خسارت‌های تجهیزاتی و انسانی و با استفاده بهینه از شرایط موجود، انجام شد.

مسعود شعبانی‌نیا مدیر دفتر فنی و برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات :

فعالیت واحد‌ نگهداری و تعمیرات تجهیزات در شرکت فولاد خوزستان، بر دو نوع «نت اصلاحی» و «نت پیشگیرانه» است که بر پایه «نت زمان‌بندی شده» و «نت بر پایه وضعیت»، بازرسی‌‌های چشمی و پاکسازی‌‌ها انجام می‌‌شود. همچنین خروجی از سیستم نت شامل احکام‌‌کار و درخواست ‌کارهایی است که به ‌صورت روزانه از سوی مجریان انجام و در سیستم MIS ثبت شده و بازخوردهای لازم اخذ می‌‌شود.

شعبانی‌نیا درباره توقفی که در سال گذشته برای لاین گاز اتفاق افتاد اظهار داشت: این خط لوله که خط ورودی گاز به بخش احیا می‌باشد، با استفاده از دستگاه ضخامت‌سنج CYGNUS4‌، به روش آلتراسونیک، ضخامت سنجی شد که محدوده معیوب لاین گاز مشخص و مقدار ضخامت خط انتقال گاز از حد استاندارد کاهش یافته بود. با توجه به اینکه تعویض بخشی از این لاین مستلزم توقف واحدهای گندله‌‌سازی، آهن اسفنجی و به تبع آن، تولید کوره‌ها را دچار چالش می‌نمود، لذا کنترل نشتی و بازرسی روزانه واحدها از لاین گاز صورت می‌‌گرفت.

وی افزود: با بازرسی‌‌های انجام شده از خط لوله، یک نشتی جزئی مشاهده شد. با توجه به حساسیت نشتی گاز و امکان انفجار آن، شرکت را درگیر خطر بزرگی می‌‌نمود. شرایط تولید هم متاثر از محدودیت‌‌های ناشی از کمبود برق بود، که برای چگونگی اجرای بهینه تعمیرات به یک تصمیم‌گیری مناسب و ضروری نیاز بود.

مدیر دفتر فنی و برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات در ادامه بیان داشت: در جلسات مجازی با گروه‌های مختلف شرکت از جمله (ایمنی، انرژی و سیالات، احیا، مواد اولیه، فولادسازی، ماشین‌‌آلات، نگهداری و تعمیرات و خرید) با محوریت واحد برنامه‌‌ریزی، راه‌کارهای چگونگی انجام کار استخراج و دو روش مطرح شد. گزینه اول تعویض لوله و در گزینه دوم ترمیم لوله گاز پیشنهاد شد. برای انجام این تعمیرات تمامی مدول‌های احیاء ۳ و زمزم ۱ به دلیل قطع گاز باید متوقف می‌شد. بنابراین با بررسی زمان اجرای دو طرح و نیز کیفیت و دوام دو طرح از لحاظ فنی، گزینه تعویض قسمت فرسوده مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به رعایت کامل نکات ایمنی افزود: با بستن شیر ورودی به احیاء و شروع عملیات اسپیدلاین‌‌های گاز توسط واحد احیاء، تعمیرات از ۱۶ بهمن‌‌ماه، آغاز و هر چهار مدول احیاء با ظرفیت کامل شامگاه ۱۸ بهمن ماه در مدار تولید قرار گرفتند. تعمیرات با همکاری ۴۸ گروه کاری مختلف با حجم کار ۱۶۰۰ نفرساعت در گستره تمامی شرکت فولاد خوزستان انجام شد.

شعبانی‌نیا در تشریح فعالیت‌‌های انجام شده گفت: در واحد شبکه و تجهیزات، تخریب بتن اطراف لاین ۱۶ اینچ با دستگاه پیکور و به دلیل حساسیت بالای این لاین و حفظ شرایط ایمن تخریب بتن با چکش بادی انجام شد. همزمان با کار تخریب واحد بازرسی فنی چندین مرحله ضخامت سنجی لاین را انجام تا محل دقیق برش را مشخص نمایند و بعد از برشکاری و جوشکاری لاین با جوش تیگ توسط گروه تعمیرگاه مرکزی و با نظارت بازرسی فنی به پایان رسید. با تخلیه محل، گروه رادیوگرافی فعالیت رادیوگرافی از لاین در محل ترمیم شده را انجام دادند.

در واحد تعمیرات توزیع برق، پس از ۸ سال تعمیرات باس ۵۱ ، پست‌های ۹، ۱۱ و ۹۰۰، با گرفتن مجوزهای لازم سازمان برق و داخل شرکت، رفع عیب از سه رشته کابل اصلی این پست‌ها، همراه با مفصل زنی و کابل‌‌کشی، همچنین فعالیت‌ فیدرهای A2 و‌A3، آماده‌سازی پست TTKD، رفع اشکال از فیدر ۵۲۲۲ و مقره‌های خط ۹۰۰ انجام شد. تست ترانس و رله‌های پست‌‌ها به همراه سیستم ارتینگ بررسی شد.

در بخش احیا، روتین سویچ‌گیر ۶/۶، جمع‎آوری کابل‎های مازاد زیرزمین احیا برای پیشگیری از اتصالی، MCC  پاورسنتر احیاء ۲، اندازه‌گیری کوپلینگ‌‌های سویچ‌گیر مدول احیاء دو، رفع نشتی خط مشترک تمام مدول‌ها، ترمیم خط برگشت آب صنعتی، اسپید مخازن سولفورزدای سه مدول انجام شد.

در بخش مواد اولیه، بازسازی اساسی سه شوت اصلی ۳۵ ، ۳۶ و ۳۷ به ۵۵، گیربکس کانوایرهای بلت ۵۵، گیربکس و روغن اسکرین‌های ۳، ۴ و ۵ اجرا شد. در بخش فولادسازی، تدارک و بسیج تمامی ماشین‌‌آلات برای تامین آهن اسفنجی انجام شد.

شعبانی‌‌نیا درباره اهمیت تعمیرات تصریح نمود: قبل از شروع تعمیرات و با توجه به توقف واحد گندله‌‌سازی و ۴ مدول احیاء با حضور معاون بهره‌‌برداری شرکت، بررسی‌‌های لازم برای متوقف نشدن انتقال آهن اسفنجی از احیا به کوره‌‌های فولادسازی در دستور کار قرار گرفت. این فرآیند به نوبه خود در شرکت بی‌‌سابقه بوده که با توقف تولید آهن اسفنجی، هیچ‌‌گونه توقفی در کوره‌های فولادسازی به جهت کمبود اسفنجی رخ نداد.

مدیر دفتر فنی و برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات در ادامه گفت: با توجه به وجود شرایط کرونا، کار در ارتفاع، فعالیت گاز، برق، حضور تمامی کارکنان HSE به ‌همراه مسئولان در این تعمیرات و هدایت افراد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور رییس ایمنی، بر اساس برنامه‌‌ریزی انجام شده و توقف بدون حادثه به اتمام رسید.

در پایان مدیر برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات از معاون بهره‌‌برداری شرکت جهت توجه به حساسیت کار و انجام این فعالیت برای اولین بار در شرکت فولاد خوزستان و نیز مجوز اجرا و حمایت اجرای طرح تا پایان کار، تشکر ویژه و همچنین از تلاش‌های بی‌‌وقفه کارکنان واحد نگهداری و تعمیرات و همکاری تمامی بخش‌های مختلف شرکت همچون: واحد ایمنی، شبکه و تجهیزات، برق‌رسانی، بخش احیاء، فولادسازی و مواد اولیه، آزمایشگاه، ایستگاه اصلی و دیسپاچری برق، ماشین‌‌آلات، نت برق ساختمانی، بازرسی فنی، کارگاه مرکزی، گروه برنامه‌‌ریزی قدردانی نمود.

فولاد خوزستان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار