خشکسالی کشت تابستانه در خوزستان را به یک چهارم کاهش داد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 خرداد 1400 | 10:06 ق.ظ
خشکسالی کشت تابستانه در خوزستان را به یک چهارم کاهش داد رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان ابعاد خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری گفت: کشت تابستانه در خوزستان به دلیل کمبود آب در سدهای مخزنی استان به کمتر از یک چهارم روال عادی کاهش یافته است.  خدارحم امیری زاده افزود:پارسال در کشت تابستانه حدود ۳۸۰هزار هکتار زیرکشت محصولات تابستانه و فصلی قرار […]

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان ابعاد خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری گفت: کشت تابستانه در خوزستان به دلیل کمبود آب در سدهای مخزنی استان به کمتر از یک چهارم روال عادی کاهش یافته است.

 خدارحم امیری زاده افزود:پارسال در کشت تابستانه حدود ۳۸۰هزار هکتار زیرکشت محصولات تابستانه و فصلی قرار گرفته بود که امسال با توجه به محدودیت تامین پایدار آب ، به ۹۰هزارهکتار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کشت برنج در خوزستان در سال زراعی جاری به طور کامل ممنوع است از کشاورزان خوزستان خواست با تغییر الگوی کشت ، به سمت کاشت محصولاتی همچون کنجد که به آب کمتری نیاز دارند بروند.

امیری زاده با اشاره به اینکه تابستان پارسال حدود ۱۹۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان زیرکشت شلتوک رفته بود افزود: بحران خشکسالی و کاهش ۵۹ درصدی ذخیره آب پشت سدهای خوزستان ، در مجموع به کاهش تولیدات زراعی از جمله شلتوک در خوزستان انجامید.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از کشاورزان و بهره برداران خوزستان که شمار آنان به ۲۱۰هزار نفر می رسد خواست با کشت های الگویی و برنامه محور، ضریب امنیت غذایی کشور را افزایش دهند.

وی با اشاره به کشت برنامه محور در سال زراعی جاری در خوزستان همچون دانه روغنی کلزا و چغندرقند بیان کرد: کشت قراردادی بهترین الگوی کشت که تضمین کننده منافع کشاورزان است می‌باشد و خوشبختانه این کشت که تولیدمحور هم هست هرسال در خوزستان رو به توسعه و افزایش است.

خوزستان مقام نخست کشوری در تولید چهار محصول اساسی کشور

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خوزستان از نظر تولید چهار محصول اساسی شکر ، چغندرقند ، دانه روغنی کلزا و گندم در جایگاه نخست کشوری ایستاده است.

امیری زاده با بیان اینکه خوزستان با تولید ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی ، پیشانی بخش کشاورزی کشور محسوب می شود و نقش برجسته و بی‌بدیل در امنیت غذایی کشور دارد افزود:خوزستان به  تنهایی شکر ۳۱میلیون نفر ، گندم ۱۲میلیون نفر و برنج ۱۳میلیون نفر را تامین می‌کند و این جایگاه و سهم در سال های آینده به ویژه با اجرای گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب ارتقا می‌یابد.

وی گفت: در افق سال ۱۴۰۴ با افزایش سطح زیرکشت چغندرقند از ۱۸.۵هزار هکتار فعلی به ۶۰هزار هکتار خواهد رسید که از تولید حدود ۶ میلیون تن چغندرقند ۶۰۰هزار تن شکر در خوزستان تولید خواهد شد.

مقام نخست صادرات خرمای کشور

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه سالانه ۲۳۰هزار تن خرما ، رطب و خارک در خوزستان از سطح ۴۰هزار هکتار نخیلات تولید می‌شود افزود: خوزستان با صادرات ۸۰هزار تن خرما در جایگاه نخست صادرات خرما ایستاده است.

وی وجود ۶.۲ میلیون واحد دامی ، ۹۰هزار راس گاومیش ، تولید سالانه ۳۵۵هزار تن شیر ، ۴۴هزار تن گوشت قرمز ، فعالیت ۸۱۹ واحد مرغداری و ۱۳۱ هزار تن آبزیان و صید دریایی  را از قابلیت‌های زیربخش کشاورزی خوزستان بیان کرد و افزود: بسیاری خوزستان را مهد انرژی ، نفت ، گاز و پتروشیمی می‌دانند ولی باید گفت بخش کشاورزی آن سرآمد کشور است. 

۲.۲میلیون هکتار زمین قابل کشت در خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خوزستان به عنوان بزرگترین جلگه کشور که قابلیت سه فصل کشت در سال را دارد ۲.۲میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد ولی هم اکنون سطح زیرکشت آن یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار است.

وی گفت: هرسال در خوزستان ۴۵۰هزار هکتار زمین به کشت گندم ، ۷۵هزار هکتار کلزا و ۱۸هزار و ۵۰۰هکتار به کشت چغندرقند اختصاص می‌یابد که خوشبختانه هرسال سطح زیرکشت این سه محصول اساسی رو به افزایش است.

امیری زاده ابراز امیدواری کرد با پایان دوره خشکسالی و شروع ترسالی ، محدودیت کشت محصولات راهبردی در خوزستان از بین برود و کشاورزان با امیدواری به کار و فعالیت بپردازند.

تولید بیش از ۱.۱میلیون تن گندم در خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:درسال زراعی جاری یک میلیون و ۱۵۰هزار تن گندم در خوزستان به صورت تضمینی خریداری شده که از این میزان ۵۷هزار تن گندم بذری برای سال زراعی آینده استحصال شده است.

امیری زاده افزود: اگر پدیده خشکسالی در سال زراعی جاری رخ نمی‌داد ۱۵۰هزار تن افزایش عملکرد در گندم دیم داشتیم ولی این میزان در سال زراعی جاری ۳۰هزار تن بود ضمن آنکه با بهبود تولید گندم آبی ، شاهد رسیدن به تولید ۱.۴میلیون تن گندم می‌بودیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای سال زراعی در توزیع و تامین گندم بذری در خوزستان پیش آمد آمادگی این سازمان را برای عرضه گندم بذری به کشاورزان اعلام کرد.

وی افزود: هم اکنون کشاورزان خوزستانی بخش مهمی از گندم تولیدی خود را برای استفاده بذری نگهداری کرده‌اند ولی به کشاورزان اطمینان می دهیم گندم بذری بیش از حد نیاز در استان وجود دارد و نیازی به انبارکردن گندم برای استفاده بذری وجود ندارد.

پیگیری اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبرمعظم انقلاب       

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اشاره به اینکه هم اکنون ۲۹۵هزار هکتار از طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب اجرایی شده است از پیگیری گام دوم این طرح و تخصیص چهار هزار و ۵۰۰میلیارد ریال برای اجرایی شدن گام دوم در امسال خبر داد.

امیری زاده تخصیص آب و تامین منابع مالی را ۲ مشکل و چالش اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری بیان کرد و افزود: آب مورد نیاز برای ۲۰۷هزارهکتار گام دوم این طرح تخصیص یافته است که امیدواریم با فراهم شدن مقدمات اجرایی آن ، امسال شاهد اجرای رسمی گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری باشیم.

ضرورت تبیین پدیده خشکسالی برای کشاورزان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تایید برپایی چندین تجمع اعتراض آمیز کشاورزان به دلیل محدودیت کشت تابستانه به ویژه کشت شلتوک در چند روز گذشته، از رسانه‌ها خواست مساله خشکسالی و تنس آبی ناشی از نارسانی نزولات جوی در سال آبی جاری را برای کشاورزان و بهره برداران تبیین کنند.

وی گفت:واقعیت این است که ما در شرایط سخت خشکسالی قرار داریم و امکان کشت تابستانه برای محصولات پرآب نداریم هرچند ما و سازمان آب و برق خوزستان متعهد هستیم آب مورد نیاز باغ‌ها و کشت‌های دایمی همچون نیشکر را تامین کنیم.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، عسل ، دام ، شیلات و تولید ۱۳۸نوع محصول در جایگاه نخست کشور ایستاده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار