فعالیت یکهزار و ۷۰ مزرعه آبزی پروری در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 خرداد 1400 | 11:19 ق.ظ
فعالیت یکهزار و ۷۰ مزرعه آبزی پروری در خوزستان میزان تولید آبزی پروری در سال ۹۹ بالغ بر ۸۹ هزار تن اعلام شده است و تولیدات آبزی پروری استان خوزستان رشد بیش از ۱۰ درصد داشته است.است.

 مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه سطح زیر کشت مزارع فعال آبزی پروری در استان خوزستان ۱۵ هزار و ۸۳۶ هکتار است افزود:هم اکنون گونه‌های مختلف ماهیان گرمابی، سردابی، میگو، ماهیان دریایی و خاویاری در استان پرورش داده می‌شوند.پیش بینی کسب مجدد رتبه نخست آبزی پروری خوزستان

ابوعلی ادامه داد:یکهزار و ۷۰ مزرعه فعال آبزی پروری در استان خوزستان وجود دارد و بیشترین میزان تولیدات در بخش ماهیان گرمابی با تولید ۷۲ هزار و ۲۲۵ تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت و رشد بسیار خوبی در تولید ماهیان سردابی داشتیم و در سال گذشته با برداشت یک هزار و ۴۰۱ تن ماهی سردابی، شاهد رشد ۴۰ درصدی بودیم اظهار داشت:در سال جاری، ۵۰ درصد فاز ۲ مجتمع سردابی اندیکا، نیز آماده بهره برداری است.

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه اذعان داشت: در سال ۹۸ میزان برداشت میگو ۲۰۸ تن اعلام شد و در سال ۹۹ به ۲۷۲ تن رسیده است.

فتح اله ادامه داد: در خوزستان، ۴ مزرعه ماهیان خاویاری در شهرستان‌های شوش، شوشتر (۲عدد) و دزفول در حال بهره برداری است.

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: تولید گوشت خاویار در سال ۹۹ به ۱۴ هزار و ۵۳۳ کیلوگرم رسید که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲ برابری داشته است.

وی افزود: ۲ مزرعه ماهیان خاویاری در شهرستان گتوند با ظرفیت تولید ۱۸۰ تن گوشت و ۶ تن خاویار، نیز در حال احداث است که در سال جاری وارد مدار تولید خواهند شد؛ تولیدات خاویار استان ۲۶۴ کیلوگرم است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۸ درصد رشد داشته است.

با بیان اینکه پنج مجتمع شیلاتی در سطح استان خوزستان از جمله مجتمع پرورش ماهی آزادگان، مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر، مجتمع سردابی اندیکا (فاز اول)، مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا و مجتمع میگوی چوئبده آبادان فعالیت می‌کنند تصریح نمود:مجتمع پرورش ماهی آزادگان (فاز ۱و ۲) با ۱۱۷مزرعه فعال یکی از بزرگترین مجتمع‌ها محسوب می‌شود.

 ابوعلی، با بیان اینکه، در سال ۹۹، بالغ بر ۲۷ میلیون قطعه بچه ماهی و لارو در منابع آب‌های داخلی استان رهاسازی شد اذعان داشت: در حال حاضر، سه مرکز تکثیر ماهیان بومی دشت آزادگان، مرکز تکثیر ماهیان گرمابی شهید ملکی شهرستان اهواز و مرکز تکثیر ماهیان دریایی شهرستان بندر امام، تولید انواع بچه ماهی جهت رها سازی در منابع آبی استان را برعهده دارند.

 مدیر کل شیلات خوزستان  عنوان کرد: موافقت با عملیاتی شدن و اعطا مجوز پرورش ماهی در قفس در سد مارون از دیگر اقدامات ارزشمند مجموعه شیلات می‌توان نام برد. مدیر کل شیلات خوزستان، یادآور شد: موافقت با مجوز راه اندازی مرکز توسعه و توان افزایی شیلات در سال ۹۹ نیز اخذ شد و مقدمات اولیه حمایت‌های تسهیلاتی و ارائه تکنولوژی به بهره برداران و پرورش دهندگان فراهم شده است.

وی، در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در حوزه صید و صیادی اشاره نمود و گفت: میزان صید در استان خوزستان در سال گذشته ۵۷ هزار تن بوده است و یک هزار و ۶۹۸ فروند شناور لنج و قایق صیادی در ۱۰ بندر و ۷ صیدگاه خوزستان، به فعالیت صیادی مشغول هستند و معیشت ۴۰ هزار نفر در استان از این طریق تامین می‌شود.

ابوعلی، گفت: به منظور احیا و بهسازی ذخایر آبزیان دریایی، ۱۳۰ سازه زیستگاه مصنوعی در صید گاه بحرکان هندیجان مستقر شدند و همچنین استقرار ۲۳۰ سازه نیز برای سال جاری پیش بینی شده است.

 

وی، میزان سرانه مصرف آبزیان در سال ۹۹ را ۱۹ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: علیرغم محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و بستن مرزها، میزان صادرات آبزیان به کشور‌های همسایه ۱۸ هزار تن بوده است و ۵ هزار تن نیز به سایر استان‌ها نقل و انتقال داده شده است.

ابوعلی در پایان، از پیش بینی کسب مجدد رتبه نخست آبزی پروری کشور در سال ۹۹ پس از ارزیابی و جمع بندی نهایی آمار تولیدات خبر داد و گفت: با بهره برداری از طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای شیلات در استان، در آینده نزدیک، امیدواریم، جایگاه اول آبزی پروری شیلات استان در کشور حفظ شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار