تغییر کاربری اراضی تهدید جدی بخش کشاورزی خوزستان است

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 خرداد 1400 | 09:09 ق.ظ
تغییر کاربری اراضی تهدید جدی بخش کشاورزی خوزستان است مدیر امور اراضی خوزستان سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: تغییر کاربری اراضی که در سال های اخیر با اقدام‌های غیرقانونی سودجویان و دلالان شدت گرفته است بخش کشاورزی استان را تهدید می‌کند. محمدرضا میان آب مقابله با تغییر اراضی کشاورزی را نیازمند برنامه ریزی اساسی و جدی در جهت منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد […]

مدیر امور اراضی خوزستان سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: تغییر کاربری اراضی که در سال های اخیر با اقدام‌های غیرقانونی سودجویان و دلالان شدت گرفته است بخش کشاورزی استان را تهدید می‌کند.

محمدرضا میان آب مقابله با تغییر اراضی کشاورزی را نیازمند برنامه ریزی اساسی و جدی در جهت منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد و افزود:یگان حفاظت اراضی استان با تمهیدات و برنامه ریزی لازم جهت انجام اقدام‌های پیشگیرانه و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز با افراد سودجو و متخلف وفق ضوابط و مقررات برخورد جدی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه حفظ کاربری اراضی کشاورزی، یکپارچگی، ساماندهی و توسعه اراضی در جهت مدیریت بر اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی برای طرح های کشاورزی و غیرکشاورزی از وظایف و ماموریت‌های حاکمیتی مدیریت امور اراضی استان محسوب می‌شود افزود: اجرای ۲ طرح کاداستر و رفع تداخلات در راستای سند دار نمودن اراضی کشاورزی و تهیه بانک اطلاعات مکانی اراضی حاوی تمامی لایه‌های اطلاعاتی مربوط به مالکیت و اجرای برنامه های زیر بنایی امور اراضی و یکی از مطالبات بهره برداران و مورد تاکید دولت و وزارت متبوع است.
میان‌آب اظهار امیدواری کرد با اجرای این ۲ طرح و مشارکت کشاورزان گام مهمی برای سنددار شدن زمین‌های کشاورزی استان برداشته شود.
وی در ادامه گفت: محدودیت منابع آب و خاک، عدم امکان جایگزینی اراضی زراعی و باغی،  افزایش اقدامات سودجویانه دلالان و زمین خواران برای تغییر کاربری و خرد کردن اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در این عرصه‌ ها، ضرورت تلاش و اقدام همه جانبه برای حفاظت از اراضی زراعی و باغ های موجود را بیشتر کرده است.
میان آب ادامه داد:به موازات اقدام‌های قضایی که پیامدهای بازدارنده و سلبی دارند، انجام اقدامات ترویجی، آموزشی و اطلاع رسانی زمینه ساز افزایش آگاهی های اجتماعی درخصوص قوانین و مقررات ، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت حفظ اراضی زراعی و باغها ، کاهش تخلفات و هزینه های مادی و معنوی ناشی از برخورد قضایی دولت با متخلفان خواهد داشت  که در این راستا از مروجان و مسوولان پهنه‌های کشاورزی استفاده می شود.
وی اظهار داشت: مدیر امور اراضی خوزستان همه تلاش خود را بر آن داشته در واگذاری عرصه‌های متناسب و مورد نیاز در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات با هدف توسعه فعالیت های کشاورزی و غیرکشاورزی بر پایه برنامه توسعه و سیاست های وزارت متبوع  و اولویت بخشی به طرح‌های دانش بنیان ، محصولات اساسی و صنایع تبدیلی با ارزش افزوده بالا در جهت جلب سرمایه های مردمی و ایجاد اشتغال مولد برای روستائیان ، دانش آموختگان کشاورزی و سایر کارآفرینان و انواع طرح‌های اقتصادی و تولیدی گامهای موثری بر دارد.
میان‌آب کشاورزی را یکی از بخش های اصلی در پیشرفت و توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود:بخش کشاورزی علاوه بر استقلال و خودکفایی ملی، زمینه اشتغال ، آبادانی ، امنیت غذایی و ارزآوری را فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی خوزستان به خصوص در زمین ها وباغ های مرغوب شمال استان در ۲ دهه اخیر سبب کاهش اراضی زیرکشت و تبدیل اراضی به ویلا و مکان‌های تفریحی شده است.
استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که در صورت برنامه ریزی صحیح ، تامین آب و احداث شبکه های ّآبیاری و تسطیح و احیای اراضی ، امکان افزایش آن تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.
استان خوزستان هم اکنون با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات باغی و زراعی به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری ایستاده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار