تعادل نسبی در بازار مرغ خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 1 تیر 1400 | 11:34 ق.ظ
تعادل نسبی در بازار مرغ خوزستان افزایش غیرمترقبه و نوسان شدید قیمت مرغ کشتارروز در سطح خوزستان سبب شد ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب ۲۴۹هزار ریال را برای این ماده غذایی پرمصرف تعیین کند تا بخشی از نگرانی های مرغداران استان نیز برطرف شود. با این حال تعیین نرخ مصوب نیز دردی از بازار پرتنش و ناآرام استان دوا نکرد و مردم […]

افزایش غیرمترقبه و نوسان شدید قیمت مرغ کشتارروز در سطح خوزستان سبب شد ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب ۲۴۹هزار ریال را برای این ماده غذایی پرمصرف تعیین کند تا بخشی از نگرانی های مرغداران استان نیز برطرف شود.

با این حال تعیین نرخ مصوب نیز دردی از بازار پرتنش و ناآرام استان دوا نکرد و مردم همچنان نظاره گر قیمت های متفاوت این ماده غذایی در شهرها و حتی مناطق مختلف کلانشهراهواز بودند.

بهای مرغ کشتار روز در برخی شهرهای خوزستان و حتی اهواز از ۳۴۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم عبور کرده بود و در خرمشهر و آبادان که هیچ گونه مرغ تولیدی ندارند تا ۳۷۰هزار ریال نیز رسیده بود. 

مرغ کشتار روز که از اقلام اساسی و پرمصرف مردم به ویژه طبقات متوسط و کم درآمد محسوب می‌شود سبب شد تا ستاد تنظیم بازار خوزستان در بازار مرغ به صورت جدی ورود کند.

استان‌های لرستان و ایلام که مازاد تولید مرغ داشتند به عنوان معین خوزستان در رفع کمبود مرغ کشتارروز تعیین و مصوب شد روزانه ۲۰۰ تن مرغ از این ۲ استان به خوزستان ارسال شود.

حالا به نظر می رسد قیمت مرغ با مشارکت استان های معین ، افزایش جوجه ریزی در ۲ ماه نخست امسال ، تامین نهاده‎‌های مورد نیاز مرغداران ، نظارت بر قیمت جوجه یک روزه که تا ۷۰هزار ریال برای هرقطعه رسیده بود به ساحل آرامش رسیده است.

هم اکنون مرغ کشتار روز ۲۵۰تا ۲۶۰ هزار ریال در کلانشهر اهواز عرضه می شود ولی در برخی شهرهای شمالی خوزستان که کانون اصلی مرغداری‌‎های صنعتی استان است قیمت مرغ متعادل تر است و وفور آن در بازار به چشم می خورد.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه در ۲ ماه نخست امسال ۹.۵میلیون قطعه در مرغداری های استان جوجه ریزی شده است افزود: این میزان جوجه ریزی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۳درصد افزایش داشته است.

عبدالامیر نیرومند بیان کرد: بخشی مهمی از جوجه ریزی هم اکنون وارد بازار استان شده و تا حدود زیادی بازار مرغ به آرامش رسیده است.

وی یکی از دلایل کمبود و افزایش قیمت مرغ کشتار روز را افزایش مصرف سرانه مرغ در استان از ۲۷کیلوگرم در سال به ۳۲کیلوگرم بیان کرد و افزود: افزایش گوشت قرمز در یک سال اخیر ، روند مصرف مرغ که در مقایسه با دیگر مواد پروتیینی از قیمت مناسب تری برخوردار است افزایش داد.

وی ظرفیت جوجه ریزی ۸۱۹ واحد مرغداری خوزستان را حدود ۳۰میلیون قطعه بیان کرد و ادامه داد: برای پایداری تولید مرغ در استان ، مجوز احداث مرغداری با سهولت کمتری انجام می شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان نیز از شروع دور جدید توزیع مرغ منجمد با هدف تعادل بخشی بیشتر به بازار مرغ و رسیدن به نقطه نرخ مصوب مرغ کشتارروز یعنی ۲۴۹هزار ریال خبر داد.

حمید بدوی افزود: هم اکنون در حال دریافت سهمیه ۱۰۰تنی مرغ منجمد برای استان با قیمت ۱۹۹ هزار ریال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال حدود ۳۰۰ تن مرغ منجمد به قیمت مصوب توزیع شده ابراز امیدواری کرد با توزیع منظم و مستمر مرغ منجمد، بازار مرغ در خوزستان به ثبات قابل قبول برسد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مصرف روزانه ۳۵۰ تن و مصرف سالانه مرغ در استان حدود ۱۱۰هزار تن است که حدود ۸۵تا ۹۰هزار تن آن در داخل استان تامین و بقیه از استان های همجوار و مرکزی کشور تامین می‌شود.

یکی از دلایل تولید ناکافی مرغ در خوزستان گرمای طولانی و افزایش هزینه تولید به دلیل تلفات بالا و بروز بیماری‌های خاص در مرغداری‌ها است.    


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار