شادگان از قطب‌های اصلی خاورمیانه در تولید خرما است

تاریخ انتشار: سه شنبه 1 تیر 1400 | 11:22 ق.ظ
شادگان از قطب‌های اصلی خاورمیانه در تولید خرما است امید صبری پور صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری شادگان اظهار کرد: شهرستان شادگان به واسطه کشاورزی یکی از قطب‌های اصلی خرما در کشور و در خاورمیانه مشهور شده ولی یکی از مشکلات عمده شهرستان شادگان در حوزه کشاورزی بحث آب است که ورود کشاورزان در حوزه آب با این مدل‌های […]

امید صبری پور صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری شادگان اظهار کرد: شهرستان شادگان به واسطه کشاورزی یکی از قطب‌های اصلی خرما در کشور و در خاورمیانه مشهور شده ولی یکی از مشکلات عمده شهرستان شادگان در حوزه کشاورزی بحث آب است که ورود کشاورزان در حوزه آب با این مدل‌های جدید و نمونه‌های جدید و اقدامات علمی نوین برای من جای بسی خوشحالی دارد.

وی افزود: در خوزستان به آب، کشاورزی، نفت و سرمایه‌های خدادادی سرزمین خود می‌نازیم و امید داریم که با مدیریت منابع بتوانیم روزانه شاهد پیشرفت بیشتر حوزه کشاورزی باشیم.

سرپرست فرمانداری شادگان تصریح کرد: با اقدامات علمی، تلاش و همت و همچنین ورود به موضوعات علم و تکنولوژی در کنار تولید و صنعت می‌توانیم ایران را از آنچه هست، آبادتر کنیم.

صبری پور یادآور شد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آبادی‌های بسیاری برای ملت ایران داشته و آنچه امروز داریم، مرهون زحمات همه بزرگانی است که مؤثر بودند و امروز شاهد این افتتاحیه‌ها هستیم؛ حسب نظر رئیس جهاد کشاورزی شادگان امسال اعتبارات خاصی را برای حوزه کشاورزی اختصاص می‌دهیم و امیدوارم که با توجه به مشکلات پیش رو در حوزه آب شاهد رونق بیشتر کشاورزی به خصوص در عرصه آبیاری مدرن و تحت‌فشار باشیم.

وی عنوان کرد: از کشاورزان شهرستان شادگان درخواست دارم تا در کنار این کشت‌ها به بحث کاشت نخل هم روی بیاورند و این سرمایه بزرگی را که در دین جایگاه خیلی خاصی دارد نیز فراموش نکنند.

سرپرست فرمانداری شادگان گفت: امید است که با همفکری، همکاری و مدیریتی که انجام می‌دهیم و با استفاده از ظرفیت‌های جهاد کشاورزی شاهد تحول‌های بزرگی در شهرستان شادگان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری به وسعت ۱۴۲.۱ هکتار و با مبلغ ۳۸ میلیارد ریال و اعتبار بلاعوض دولتی ۲۷ میلیارد ریال برای افزایش راندمان آبیاری که موجب افزایش کمی و کیفی و کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی می‌شود در روستای نثاره بزرگ شادگان برگزار شد.

راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی بهبود مدیریت مزرعه، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تشکیل نشدن رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک امکان آبیاری خاک‌ها با بافت‌های مختلف و اراضی با خاک‌های کم‌عمق تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه، بی‌نیازی به زهکشی مزرعه، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک امکان، به‌کارگیری کود و سهم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و امراض به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف از جمله مزایای آبیاری تحت‌فشار هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار