۸۰ درصد مردم شادگان شغل کشاورزی دارند.

تاریخ انتشار: سه شنبه 1 تیر 1400 | 10:28 ق.ظ
۸۰ درصد مردم شادگان شغل کشاورزی دارند. رئیس جهاد کشاورزی شادگان بر اهمیت و ورود به موضوع آبیاری نوین تأکید کرد و گفت: ۸۰ درصد مردم شادگان شغل کشاورزی دارند.

 خلیل منیعات صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری شادگان اظهار کرد: با توجه به بحران آب جهانی باید اقدامات پیشگیرانه خود را از یک نقطه‌ای شروع کنیم که در چند سال اخیر دولت، مسئولان و کشاورزان در این زمینه با توجه به نیاز آب برای امرار کشاورزی و جبران کمبود آب اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

وی افزود: شادگان انتهای حوضه آبی جراحی و دارخوین قرار گرفته و همه باید به موضوع آبیاری نوین در زمینه کشاورزی ورود کنیم؛ بنابراین با توجه به امتیازی که دولت برای این طرح‌ها گذاشته و اعتبارات بالایی نیز اختصاص داده است، استقبال خوبی در شادگان صورت گرفت و رتبه دوم استان را از نظر جذب اعتبارات طرح‌های آبیاری نوین داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی شادگان تصریح کرد: باز هم متقاضی بسیاری داریم که با پیگیری معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی خوزستان انتظار داریم که امسال نیز از طرح‌های کاهش مصرف آب برای شادگان بیشتر استفاده شود.

منیعات خبر داد: در شادگان ۱۴ هزار هکتار اراضی باغی و ۱۰ هزار بهره‌بردار مشغول به کار داریم؛ عمده باغات نیز نخیلات هستند و زیرمجموعه آن ۵۰ کارگاه بسته‌بندی (۳۲ مورد رسمی و دارای مجوز) فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان شادگان پنج هزار اشتغال‌زایی مستقیم و سه هزار اشتغال‌زایی غیرمستقیم بابت هسته‌گیری خرما و کارهای زیرپوششی خرما ایجاد شده است؛ همچنین در حوزه دام و زراعت نیز رتبه خوبی را در استان داریم و باز جای پیشرفت وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شادگان عنوان کرد: اگر باز هم در زمینه اعتبارات همکاری داشته باشند به طور حتم می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و میزان تولیدهای کشاورزی شادگان نیز چند برابر شوند چون این شهرستان ظرفیت خوبی دارد.

منیعات با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مردم شغل کشاورزی دارند و سایر نیز مشاغل و امرار معاش مرتبط با صیادی، دامداری، مرغداری و کشاورزی دارند، ادامه داد: در شادگان ۵۰ کارگاه مرغداری داریم که بیش از ۴۰ واحد آن فعال هستند و کارگاه‌های غیرفعال نیز تلاش می‌شود که هرچه سریع‌تر به کار برگردند.

 مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری به وسعت ۱۴۲.۱ هکتار و با مبلغ ۳۸ میلیارد ریال و اعتبار بلاعوض دولتی ۲۷ میلیارد ریال برای افزایش راندمان آبیاری که موجب افزایش کمی و کیفی و کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی می‌شود در روستای نثاره بزرگ شادگان برگزار شد.

راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی بهبود مدیریت مزرعه، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تشکیل نشدن رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک امکان آبیاری خاک‌ها با بافت‌های مختلف و اراضی با خاک‌های کم‌عمق تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه، بی‌نیازی به زهکشی مزرعه، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی جلوگیری ازسله بستن و حفظ پوکی خاک امکان، به‌کارگیری کود و سهم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و امراض به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف از جمله مزایای آبیاری تحت‌فشار هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار