آبیاری های نوین علاج زمین های تشنه خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 تیر 1400 | 09:05 ق.ظ
آبیاری های نوین علاج زمین های تشنه خوزستان پروژه بزرگ آبیاری تحت فشار در شهرستان شادگان به بهره برداری رسید.

 

 

 

 

به گزارش کشاورزی پرس ، با حضور رییس سازمان، نماینده ولی فقیه در استان، فرماندار شادگان و دیگر مسئولین مراسم بهره برداری از طرح ۱/۱۴۲ هکتاری آبیاری تحت فشار در شهرستان شادگان برگزار شد.

رییس سازمان در این مراسم با بیان اینکه  استان خوزستان دارای ظرفیت های بالای کشاورزی می باشد گفت: آب مهمترین نهاده بخش کشاورزی است که باید با استفاده صحیح قدرش را بیشتربدانیم.

خدارحم امیری زاده افزود:  زمین های زیادی در خوزستان وجود دارد که تشنه و نیازمند به آب هستند.

وی ادامه داد: اگر به همان شیوه های قدیمی و سنتی استفاده شود همچنان مصرف آب در این بخش بالا خواهد بود بنابراین  برای جلوگیری از هدرفت آب باید سیستم های نوین آبیاری اجرا شود.

امیری زاده اضافه کرد : با استفاده از شیوه های نوین آبیاری ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و می توانیم سطح بیشتری را در استان زیر کشت ببریم که راندمان و بهره وری را نیز بالا می برد.

 وی با بیان اینکه دولت نیز برای بالا بردن بهره وری ۸۵ درصد اعتبار این طرح ها را پرداخت می کند اضافه کرد: در این طرح برای هر هکتار ۲۷ میلیون تومان هزینه شده که ۸۵ درصد هر هکتار از محل تبصره ۱۴ و ۱۸ کمک های فنی اعتباری  پرداخت شده است.

امیری زاده با اشاره به اینکه  تا سال ۹۸ در آبیاری تحت فشار استان خوزستان رتبه سیزدهم را دارا بود اضافه کرد: در سال گذشته  با اجرای ۲هزار و  ۶۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار که بیش از سهمیه تخصیص یافته بود موفق به کسب رتبه ۴ کشور شدیم.

وی تصریح نمود: در سال جاری نیز ۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار جهت اجرا به استان اختصاص یافته که در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن در حال اجرا می باشد.

 امیری زاده بیان داشت در حال حاضر ۱۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان از آبیاری نوین استفاده می کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با استقبال کشاورزان استفاده از روش  های نوین آبیاری در استان افزایش باید.

شایان ذکر است پروژه ۱/۱۴۲ هکتاری آبیاری تخت فشار در روستای نثاره بزرگ  با اعتبار ۳۸ میلیارد و ۳۶۷ میلیون و ۱۱۱ هزار ریال به بهره برداری رسید

این طرح راندمان آبیاری را تا ۹۰ درصد ارنقا می بخشد.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار