نشستی برای تغییر کاربری سیلوی تاریخی اهواز

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 تیر 1400 | 11:49 ق.ظ
نشستی برای تغییر کاربری سیلوی تاریخی اهواز سیلوی آذر پیکان در سال ۹۷ پیش از آنکه ثبت ملی شود از سوی سازمان خصوصی سازی به مناقصه گذاشته شده و در نهایت به بخش خصوصی فروخته شد ، در عین حال در پایان همان سال نیز ثبت ملی شد. استفاده از سیلوی تاریخی آذر پیکان اهواز به عنوان یک منطقه گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری […]

سیلوی آذر پیکان در سال ۹۷ پیش از آنکه ثبت ملی شود از سوی سازمان خصوصی سازی به مناقصه گذاشته شده و در نهایت به بخش خصوصی فروخته شد ، در عین حال در پایان همان سال نیز ثبت ملی شد.

استفاده از سیلوی تاریخی آذر پیکان اهواز به عنوان یک منطقه گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان دراین باره گفت: چند طرح گردشگری برای تغییر کاربری این سیلو مد نظر است که از آن جمله می توان به سفره خانه سنتی،  مجموعه تفریحی و گردشگری و کارگاه تولید صنایع دستی اشاره کرد.

حکمت اله موسوی بیان کرد: این سیلوی تاریخی ظرفیت و فضای مناسبی برای اجرای طرح های گردشگری دارد ، از سوی دیگر در اهواز نیز فضای گردشگری تاریخی به اندازه کافی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این بنا شاخص های بسیار خوبی برای معرفی و فعالیت به عنوان جاذبه گردشگری دارد ادامه داد: این بنای تاریخی در کنار اینکه می تواند یک مجموعه گردشگری باشد ، برای بازدید مردم و گردشگران نیز دارای جذابیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: با توجه به اینکه این سیلو در کنار رودخانه قرار دارد  در صورت راه اندازی آن از گردشگری آبی نیز برای بازدید از این سیلو می توان استفاده نمود.

موسوی افزود: طبق قانون تغییر کاربری، ابنیه تاریخی از هرگونه پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

** امکان ذخیره سازی گندم در این سیلو وجود ندارد

مجتبی انصاری مالک سیلوی آذر پیکان دراین نشست بیان کرد: در سال ۹۷ این سیلو را با قیمت ۷۰۰ میلیارد ریال به امید اینکه امکان ذخیره سازی گندم و یا تاسیس کارخانه تولید آرد در کنار ان وجود داشته باشد خریداری کردم.

وی گفت: با توجه به اینکه این سیلو در هسته مرکزی شهر قرار دارد دستگاه هایی همچون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و راهنمایی و رانندگی اهواز محدودیت هایی برای حمل و نقل گندم و یا آلودگی که ممکن است ایجاد شود در نظر دارند.

انصاری گفت: با توسعه و افزایش سیلوها در استان، کشاورزان رغبت چندانی برای طی فاصله طولانی از مزارع خود تا این سیلو برای ذخیره گندم را ندارند.

مالک سیلوی آذر پیکان ادامه داد: در حال حاضر در این سیلو ۳۰ نفر مشغول به کارهستند و به دلیل اینکه این سیلو غیرفعال است زیان‌ده است و هزینه های جاری بالایی نیز دارد، به عنوان مثال شهرداری سالانه پنج میلیارد ریال عوارض دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این سیلو امکان ذخیره ۳۰ هزار تن گندم را دارد گفت: برای ماندگاری این اثر تاریخی باید فکری برای رونق و رسیدگی به آن کرد،  ذخیره گندم و یا تاسیس کارخانه تولید آرد در این مکان  توجیه اقتصادی ندارد و با محدودیت ها و مشکلات زیادی نیز همراه است.

مالک سیلوی آذر پیکان ادامه داد: از میراث فرهنگی تقاضا دارم برای تغییر کاربری این فضا به عنوان مکان تفریحی و گردشگری همکاری لازم را داشته باشند ضمن آنکه متعهد هستیم نهایت تلاش را داشته باشیم تا هیچگونه تغییر در ساختار این بنا ایجاد نشود.

وی گفت: اگر این سیلو رونق بگیرد می توان تا ۴۰۰ فرصت شغلی در آن ایجاد کرد.

**کشاورزان از تحویل گندم به سیلوی آذر پیکان استقبال نمی کنند

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز در خصوص فعالیت این سیلو بیان کرد: با ساخت سیلوهای جایگزین کشاورزان رغبتی به ذخیره گندم در این سیلو را ندارند و همین موضوع باعث ضرر و زیان مالک این سیلو شده است.

امید جهان نژادیان بیان کرد: این سیلو به خط ریلی مجهز است و تلاش داشتیم تا از این ظرفیت استفاده شود اما طبق گفته مالک این سیلو و تجربه ای که در این بخش داشته است این روش نیز سودآور نیست.

وی گفت: ذخیره گندم در این سیلو برای سرمایه گذار به صرفه نیست و باید فکر دیگری برای استفاده از این سیلو شود.

** ارائه طرح توجیهی گردشگری در سیلوی تاریخی آذرپیکان اهواز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با تایید اجرای طرح گردشگری در این سیلوی تاریخی افزود: تنها راه برای استفاده از این سیلو برای سرمایه گذار و مالک آن اجرای طرح تفریحی و گردشگری است.

نوراله حسن زاده ادامه داد: باید طرح توجیهی گردشگری از سوی مالک با کمک کارشناسان و اداره میراث فرهنگی انجام شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر این سیلو صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار آن ندارد و باید با نظر کارشناسان مربوطه برای تغییر کاربری آن فکری شود.

بر اساس مستندات موجود سیلوی آذر پیکان اهواز که در کرانه غربی رودخانه کارون  واقع شده و یکی از مظاهر و نمادهای این کلانشهر محسوب می شود در دی ۱۳۹۷ به قیمت ۷۰۰ میلیارد ریال به صورت فروخته شد.

اندکی پس از واگذاری قطعی این سیلو که در سال ۱۳۱۹ با هزینه ۱۵میلیون ریال به بهره برداری رسید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ضمن اعتراض به این واگذاری اعلام کرد این سیلو در ردیف فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۱۶۲ ثبت رسیده و طبق قانون آثار تاریخی قابل فروش نیستند.

پس از آن انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان و برخی تشکل‌های مردمی و اجتماعی نسبت به واگذاری سیلو اعتراض کردند و خواستار لغو قرارداد واگذاری این سیلو شدند.

این سیلو محل نگهداری و ذخیره‎ سازی غلات و به ویژه گندم است و در زمان های گذشته که کشتیرانی در رودخانه کارون در جریان بود گندم از طریق این راه آبی به این سیلو حمل می شد.

این سیلو به سه راه آبی (رودخانه کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حایز اهمیت فراوان بوده و به عنوان یک نماد شهری نیز یکی از جاذبه‌های تاریخی اهواز محسوب می‌شود .


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار