مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

برداشت یک میلیون تن چغندرقند پائیزه در کشور

تاریخ انتشار: پنجشنبه 3 تیر 1400 | 10:03 ق.ظ
برداشت یک میلیون تن چغندرقند پائیزه در کشور مجری طرح چغندرقند با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری با توجه به اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی چغندرقند و استقبال کشاورزان از کشت چغندر بهاره، در ابتدای فصل کشت کارخانه های قند نزدیک به ۱۱۰ هزار هکتار قرارداد کشت با کشاورزان منعقد کردند. پیمان حصادی افزود: با این وجود به دلیل بروز […]

مجری طرح چغندرقند با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری با توجه به اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی چغندرقند و استقبال کشاورزان از کشت چغندر بهاره، در ابتدای فصل کشت کارخانه های قند نزدیک به ۱۱۰ هزار هکتار قرارداد کشت با کشاورزان منعقد کردند.

پیمان حصادی افزود: با این وجود به دلیل بروز بی سابقه خشکی در کشور و کمبود شدید منابع آبی، چغندرکاران بخشی از قراردادهای کشت خود را با کارخانه های قند فسخ کردند و سطح کشت نسبت به قراردادها کاهش یافت.

وی پیش بینی کرد: عملکرد تولید چغندرقند بهاره در واحد سطح با توجه به خشکسالی سال جاری آن گونه که در ابتدای فصل انتظار می رفت، نباشد.

حصادی درباره کشت پائیزه چغندرقند در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز یادآور شد: در سال زراعی جاری ۲۷ هزار هکتار چغندر پائیزه در کشور کشت شد و استان های خوزستان با ۱۸ هزار هکتار و گلستان با ۴۴۰۰  هکتار بیشترین سطح کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که برداشت چغندر پائیزه از مزارع آغاز شده است، اذعان داشت: تاکنون نزدیک به ۱۵ هزار هکتار چغندرقند پائیزه از مزارع برداشت شده و کشاورزان نزدیک به یک میلیون تن چغندرقند تولید شده را به کارخانه های قند تحویل داده اند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی و کمبود آب از یک طرف و افزایش دمای هوا و کمبود کامیون برای حمل به موقع چغندر تولیدی به ویژه در استان خوزستان موجب شده برداشت با سختی و کندی صورت گیرد.

وی افزود: بیم آن می رود در صورت عدم تخصیص آب و تامین کامیون به اندازه کافی، امکان برداشت بخشی از مزارع وجود نداشته باشد که در این صورت قسمتی از تولید از بین می رود.

حصادی در مورد نیشکر نیز اظهار داشت: در سال گذشته وضعیت نیشکر نسبت به سال ۹۸ بهبود یافت به طوری که تولید شکر نیشکری از حدود ۴۱۵ هزار تن در سال ۹۸ به ۸۲۰ هزار تن در سال ۹۹ افزایش یافت.

وی افزود: انتظار می رفت در سال جاری نیز با توجه به وجود بیش از ۹۲  هزار هکتار اراضی نیشکر قابل برداشت، نزدیک به ۸ میلیون تن نی تولید شود، اما به دلیل تداوم خشکی، کمبود منابع آبی و کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی سهم آب کشت و صنعت ها، پیش بینی می شود نه تنها امکان کشت های جدید وجود نداشته باشد بلکه بخشی از مزارع فعلی خسارت ببینند و عملکرد تولید در واحد سطح کاهش پیدا کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار