همکاری خوزستان و اصفهان در اجرای طرح جدید شیلات

تاریخ انتشار: یکشنبه 6 تیر 1400 | 14:03 ب.ظ
همکاری خوزستان و اصفهان در اجرای طرح جدید شیلات تفاهم نامه همکاری سازمان شیلات ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان، به منظور  طرح تولید گونه تک جنسی کپورمعمولی در استان خوزستان اجرایی می شود.

به گزارش کشاورزی پرس ،جلسه اداره کل شیلات استان و دانشگاه صنعتی اصفهان، در خصوص تولید گونه تک جنسی کپورمعمولی، با حضور تولیدکنندگان، پرورش دهندگان و کارشناسان تخصصی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

مدیر کل شیلات استان گفت: در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری سازمان شیلات ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان، به منظور، استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی، در ارتقا توان تولید و گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت، طرح تولید گونه تک جنسی کپورمعمولی در استان خوزستان اجرایی می شود.

فتح الله ابوعلی افزود: کپورمعمولی به علت بلوغ زودهنگام در شرایط اقلیمی خوزستان و امکان تخم ریزی در استخرهای پرواری، ممکن است منجر به کاهش تولید شود که با اجرای این طرح، دغدغه پرورش دهندگان مرتفع می شود.

وی  این پروژه را قدرتمند و کمک کننده به افزایش تولید در واحد سطح  دانست و افزود: مطالعات بسیاری در این رابطه انجام شده و پیشینه این طرح در دنیا موجود است و بر روی برخی گونه های دیگر نیز اجرایی شده است.

ابوعلی، خاطرنشان کرد: امروز نظرات متفاوتی در خصوص انتخاب گونه هدف (تک جنسی نر یا تک جنسی ماده کپورمعمولی ) مطرح شد و قرار است بررسی های فنی و علمی بیشتر صورت پذیرد و بعد از تجمیع نظر، روند اجرای این طرح در مراکز خصوصی و دولتی آغاز می شود.

وی، در ادامه با اشاره به جنبه تجاری و اقتصادی این طرح اظهار داشت: اینکه، این همکاری و مشارکت چه میزان بر افزایش تولید و بهبود درآمد پرورش دهندگان موثر خواهد بود نیز در حال بررسی است.

ابوعلی همکاری و آمادگی شیلات را در بخش خصوصی و دولتی اعلام کرد و گفت: امیدواریم این پروژه با یک دیدگاه کاملا علمی و محاسبه شده در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به سرانجام برسد و فواید آن در بخش تولید و پرورش قابل لمس باشد.

به گفته ابوعلی، با توجه به تنش های آبی و خشکسالی در استان هر چه زودتر تولیدپرواری را به اتمام رسانده قطعا راهکار مقابله با کاهش مصرف آب به ویژه در استان خوزستان خواهد بود.

وی، در پایان تاکید کرد: این طرح جدید در ذائقه مصرف کنندگان تغییری ایجاد نمی کند و انتخاب کپورمعمولی به عنوان گونه هدف، باتوجه به بازار پسندی خوب این ماهیان اقدام ارزشمندی است.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار